ماه شعبان؛ ماه رسول‌الله
کد خبر: 3959948
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
یادداشت/

ماه شعبان؛ ماه رسول‌الله

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اعمال در ماه شعبان، انس روزانه با مناجات شعبانیه است؛ مناجاتی که از بزرگ‌ترین افتخارات معنوی و معرفتی شیعیان است.

ارسال// ماه شعبان؛ ماه رسول‌اللهبه گزارش ایکنا؛ استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اعمال در این ماه عزیز، انس روزانه با مناجات شعبانیه است. مناجاتی که از بزرگ‌ترین افتخارات معنوی و معرفتی شیعیان است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

مهلت اقامت در منزل ماه رجب تمام شد. امیدوارم که روز قیامت، وقتی منادی ندا می‌دهد «أَيْنَ‏ الرَّجَبِيُّون‏؟» نه تنها شرمنده و سرافکنده نباشیم که همه ما جزء لبیک‌گویان باشیم. اما به هر حال، از این منزل باید گذشت. باید آماده ورود به منزل ماه مبارک شعبان شد که برخی از اهل دل آن را از بزرگ‌ترین منازل سلوک الی‌الله دانسته‌اند. این منزل دارای شأن و منزلتی عظیم است. در این ماه یکی از شب‌های قدر وجود دارد (نیمه ماه شعبان)، ماه میلاد موعود امم، یاور مظلومان، منتقم ستم‌دیدگان و ماه میلاد عدالت‌گستر جهانیان است. ماه رسول الله(ص) است. خودش فرمود: «شَعْبَانُ‏ شَهْرِي‏ فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِي‏ عَلَى شَهْرِي‏؛ شعبان ماه من است. خدا رحمت کند کسی را که من را در این ماه یاری کند».

تأمل در همین دعوت عام رسول‌الله، می‌تواند محرک و مشوقی قوی برای ما امت اسلام و پیروان رسول‌الله باشد. امام علی(ع) فرمودند از زمانی که این دعوت رسول‌الله را شنیدم، روزه ماه شعبان از من فوت نشد. کسانی که توانایی آن را دارند، از روزه این ماه غفلت نکنند. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «شَعْبَانُ‏ شَهْرِي‏ وَ هُوَ أَفْضَلُ الشُّهُورِ بَعْدَ شَهْرِ رَمَضَانَ فَمَنْ صَامَ فِيهِ يَوْماً كُنْتُ شَفِيعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ شعبان ماه من است و آن برترین ماه‌ها بعد از ماه رمضان است؛ هر کس یک روز از این ماه را روزه بگیرد، من شفیع او در روز قیامت خواهم شد».

یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اعمال در این ماه عزیز، انس روزانه با مناجات شعبانیه است. مناجاتی که از بزرگ‌ترین افتخارات معنوی و معرفتی شیعیان است. علاقه بسیاری از اهل دل به ماه شعبان به دلیل این مناجات بی‌نظیر است. دریایی از معارف در آن نهفته است. بسیاری از اهل معرفت، فقرات این مناجات را در طول سال در قنوت نمازهای خود می‌خوانند. 

یکی از کتاب‌های خوش‌خوان و روان و کم‌حجمی که در شرح این مناجات نوشته شده است، کتاب «شکوه نجوا» از علامه مصباح یزدی است. برای فهم عمیق‌تر این مناجات، مطالعه آن را از دست ندهید.

انتهای پیام
captcha