افزایش گرایش خیران به سنت حسنه وقف
کد خبر: 3958685
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
استاندار گیلان مطرح کرد:

افزایش گرایش خیران به سنت حسنه وقف

استاندار گیلان با بیان اینکه سنت حسنه وقف جدا از منفعت اقتصادی، ارزش معنوی برای پویایی جامعه اسلامی دارد ارزشمند است، گفت: با اعتماد شکل گرفته شاهد افزایش گرایش خیران به سنت حسنه وقف هستیم.

به گزارش ایکنا از گیلان، ارسلان زارع، استاندار گیلان امروز 19 اسفند در دیدار با معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در استانداری گیلان اظهار کرد: جایگاه وقف در آموزه‌های دینی و سیره پیامبر و بزرگان دین ما و ائمه معصومین به گونه‌ای است که به باور قلبی همه مسلمانان و شیعیان به یک سرمایه اجتماعی بدل شده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه سنت حسنه وقف جدا از منفعت اقتصادی، ارزش معنوی برای پویایی جامعه اسلامی دارد ارزشمند است، افزود: این سرمایه اجتماعی به سبب حفاظت و صیانت خوبی بوده که در ایران به ویژه در دهه‌های اخیر نسبت به رقبات و موقوفات مردم اتفاق افتاده است؛ با اعتماد شکل گرفته شاهد افزایش گرایش خیران به سنت حسنه وقف هستیم.

زارع با اشاره به تشکیل ستاد وقف در استان و هم‌افزایی برای صیانت از موقوفات، گفت: پیگری برای جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی موقوفه وظیفه اخلاقی و شرعی و قانونی ماست.

استاندار گیلان با بیان اینکه مردم گیلان پیشینه درخشانی در وقف دارند، تاکید کرد: در تبیین ارزش‌ها و گسترش سنت وقف باید کار کنیم زیرا سنت حسنه وقف از نظر اقتصادی زمینه اشتغال و منفعت مردم را فراهم کند.

وی با بیان اینکه برخی از از بقاع متبرکه مانند فاطمه اخری رشت نماد و برندی از فرهنگ دینی و باورهای اعتقادی مردم هستند، خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر بخشی از صنعت گردشکری مربوط به گردشگری مذهبی است. در حال حاضر طرح جامع دو مجموعه دینی، زیارتگاهی و گردشگری فاطمه اخری رشت و سید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه تدوین شده است.

استاندار گیلان اجرای طرح جامعه در دو بقعه یاد شده را مستلزم بهره گیری از ظرفیت مردم و خیرین، دولت و سازمان اوقاف دانست و گفت: از نظر عملیات اجرایی موفقیت ما در آستانه اشرفیه بیشتر بوده است.

زارع با اشاره به اینکه کمک به طرح توسعه حرم فاطمه اخری در نگاه دولت هست، خاطرنشان کرد: در اجرای طرح توسعه حرم فاطمه اخری از ظرفیت مبحث بازآفرینی استفاده شود و زمینه دسترسی مردم به بقعه افزایش یابد.

فرهنگ و دین ما مدیون واقفان است

حجت‌الاسلام نوری‌زاده، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این دیدار گفت: سازمان اوقاف می‌تواند وزارت اقتصاد اسلام باشد؛ سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن اینکه بنگاه اقتصادی است، ریشه در باور دینی مردم هم دارد.

نوری‌زاده با تاکید بر اینکه فرهنگ و دین ما مدیون واقفان است، گفت: 205 هزار موقوفه و یک و نیم میلیون رقبه در کشور احصا شده است. رسالت سازمان اوقاف حفظ و نگهداری از این موقوفات و توسعه فرهنگ وقف است.

معاون امور مجلس و استانهای سازمان اوقاف و امور خیریه به رویکرد جدید این سازمان در هدایت نیات واقفان به سمت نیازهای روز جامعه اشاره کرد و یادآور شد: عمده وقف‌ها حوزه دینی است و به حوزه سلامت، رفع فقر و توسعه علوم و فناوری نوین در سال‌های اخیر توجه فراوانی شده، فعالیت سازمان اوقاف برای رفع آسیب‌های اجتماعی به عنوان نهاد معین برای دولت با ایجاد مراکز افق در بقاع متبرکه متجلی شده است.

وی یادآور شد: در سال‌جاری تاکنون بیش از یک و نیم میلیون بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شده و تا پایان سال تعداد این بسته‌ها به دو میلیون خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha