اعلام جزئیات همایش «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی»
کد خبر: 3953741
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸

اعلام جزئیات همایش «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی»

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر حضور جدی‌تر علوم انسانی اسلامی در فضای علمی کشور از برگزاری مراسم اختتامیه همایش «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی» خبر داد و گفت: مراسم اختتامیه همایش روز سه‌شنبه، 28 بهمن‌ماه، با حضور آیت‌الله رشاد و حجت‌الاسلام محسن قمی برگزار می‌شود.

یبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز، 25 بهمن‌ماه، در نشست خبری همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی»، گفت: مراسم اختتامیه همایش روز سه‌شنبه، 28 بهمن‌ماه،  از ساعت 16 به صورت مجازی و با سخنرانی آیت‌الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری برگزار و دو اثر در زمینه تحول علوم انسانی در گام دوم انقلاب رونمایی می‌شود.

وی افزود: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بنا را بر بررسی تراث انقلاب اسلامی در گام نخست قرار داد. به دنبال صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری تأکید شد تا سوگیری و رویکرد تحولی تراث علمی چهار دهه اول در گام دوم انقلاب هم مورد آینده‌نگری قرار گیرد. بیش از 30 نشست در سال 97 با حضور اساتید برگزار و ایده‌های آن‌ها مطرح شد؛ ابتدا بنا داشتیم که خردادماه 98 و در سالگرد امام(ره)، همایش را برگزار کنیم، ولی به دلایلی انجام نشد و بعد هم که با کرونا مواجه شدیم، همایش به امسال موکول شده است.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: بعد از اینکه رهبری مراحل پنج‌گانه را ترسیم کردند عملاً بحث تمدن‌سازی را برجسته کردند و فرمودند در گام دوم رویکرد انقلاب، تمدنی و نه صرفاً منطقه‌ای و جهان اسلامی است و این منطق بیش از سخت‌افزار به نرم‌افزار نیاز دارد. امرز اگر غرب بر جهان سلطه یافته است مرهون علوم انسانی آن‌ها است؛ لذا پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر تحول علوم انسانی و بازخوانی تمدنی آن و عینی‌سازی علوم انسانی تأکید ورزید و این همایش هم در همین راستا در حال انجام است.

وی اضافه کرد: از امروز چند پنل تا روز سه‌شنبه که اختتامیه همایش برگزار می‌شود، تشکیل خواهد شد؛ پنل اول با موضوع نشست‌های فقه و حقوق همایش است که با همکاری انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه برگزار شد. همچنین نشست‌های پنل حکمت و دین‌‌پژوهی شامل مباحث عرفانی و اخلاقی روز یکشنبه، 26 بهمن‌ماه، با سخنرانی آیت‌الله مبلغی و پنل سیاست مقولاتی مانند کلام، اخلاق، جامعه‌شناسی سیاسی و ... مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این پنل هم روز دوشنبه، 27 بهمن‌ماه، با سخنرانی حجت‌الاسلام نجف لکزایی برگزار می‌شود.

مبارزه غرب برای چالش در تمدن اسلامی

ایزدهی با تأکید بر اینکه رقابت تمدن اسلامی با غرب و مبارزه غرب برای به چالش کشاندن تمدن اسلامی از هم اکنون روشن است، افزود: نرم‌افزار علوم انسانی مهمترین بحث در تقویت تمدن اسلامی است البته کارگزاران معتقد و باورمند به این مبانی و نخبگان و اندیشمندان معتقد هم از مسائلی است که می‌تواند سرعت تحول علوم انسانی را تسریع کند.

وی در پاسخ به این سؤال که در سطح دانشگاه اساتید و دانشجویان قابل توجهی وجود دارند که علوم انسانی اسلامی را بر نمی‌تابند ولو آن که منطق علمی آن را قبول دارند، به نظر حضرتعالی چند درصد فضای دانشگاهی با علوم انسانی اسلامی همراهی دارد؟ بیان کرد: نیروی انسانی از بسترهای بسیار ضروری در تحقق علوم انسانی اسلامی است که باید آن را توسعه دهیم زیرا اگر سرمایه انسانی در آموزش و پژوهش و نظریه‌پردازی تزریق شود و منطق علمی تبیین شود هژمونی علم انسانی اسلامی را شاهد خواهیم بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در سالیان قبل انصافا تلاش‌های بی نظیر و کم نظیری را در مباحث علوم انسانی اسلامی شاهد بوده‌ایم اما تولید دانش مقوله طولانی مدت و حاصل جرح و تعدیل و مباحثه است و قدر متیقن این است که تمدن غرب در طول 200 سال به وضع کنونی رسیده و ما در گام نخست آنهم با وجود فقر اقتصادی هستیم.

حضور جدی‌تری علوم انسانی اسلامی در فضای علمی کشور

وی با بیان اینکه پیشرفت علوم انسانی  نیازمند بورسیه و سرمایه اقتصادی جدی است، اظهار کرد: دغدغه غرب، اقتصاد بوده، ولی در کشور ما دغدغه دینی و انقلاب بحث علوم انسانی را رقم زده است، البته چندسالی است که کتب و مقالات تبدیل به سرفصل‌های درسی می‌شود و این روند باید توسعه یابد وگرنه ناآگاه بودن دانشجویان و اساتید با متون جدید و انس آنها با همان علوم انسانی غرب ممکن است واکنش‌ها و مقاومت‌هایی را به همراه داشته باشد.

ایزدهی با تاکید بر اینکه مدعیان علوم انسانی اسلامی باید حضور جدی‌تری در فضاهای علمی داشته باشند و‌ البته نقد هم لازم است، تصریح کرد: البته ما به سرمایه و نیروی انسانی که در این راه صرف کرده‌ایم رشد زیادی داشته‌ایم، اما نسبت به انتظار انقلاب وضعیت مطلوبی نداریم، نزم‌افزار و منطق کار و ضعف‌های تمدن رقیب روشن است، ولی تا به صورت جدی وارد میدان نشویم تحول چندانی نباید انتظار داشت و انتظار حداکثری برآروده نشده است. 

انتهای پیام
captcha