مناسک اربعین اعتکاف سیار است/ ارسال 2 هزار و 200 اثر به جایزه جهانی اربعین
کد خبر: 3943911
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
سیدعباس صالحی:

مناسک اربعین اعتکاف سیار است/ ارسال 2 هزار و 200 اثر به جایزه جهانی اربعین

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین اظهار کرد: مناسک اربعین نوعی اعتکاف سیار است و انسان در این رویداد روزهایی را در فضای اعتکاف گونه سپری می کند تا فرصت بازگشت به خود را پیدا کند.

مناسک اربعین اعتکاف سیار است/ ارسال 2 هزار و 200 اثر به جایزه جهانی اربعینبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، هشتم دی در اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با محوریت «سرداران مقاومت؛ حافظان امنیت اربعین» در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: ششمین جایزه جهانی اربعین ابتکاری است که سازمان فرهنگ و ارتباطات از سال‌های قبل برگزار کرده و سال به سال بر دامنه و گستره آن افزوده شده است.

وی افزود: اربعین از جهات مختلف دارای اهمیت و توجه ویژه است و همین اهمیت ایجاب می‌کند آنچه در این مناسک روی می‌دهد، ثبت شده و به یادگار بماند.

صالحی تصریح کرد: اربعین مزه، طعم و گستره خاصی داشته و هر سال بر اهمیت آن افزوده شده است و محدود به یک ساحت وجودی انسان نیست؛ بلکه ساحت و ابعاد مختلف انسان را درگیر می‌کند و این ویژگی به مناسک اربعین تمایز و امتیاز می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ساحت اول جسم انسان است یعنی مناسک اربعین جسم را درگیر می‌کند و مسیر پیاده‌روی اربعین سختی‌ها و ریاضت بدنی همراه دارد و بدن را از فرسایش روزمره دور می‌کند و آن را در قالب جدید در می‌آورد.

وی ادامه داد: ساحت دوم معرفت و باور است که بخش مهمی از ساحت وجودی انسان است و در اربعین اتفاقات مختلف می‌افتد و این پدیده ظرفیت این را دارد که تأمل در خویشتن و معرفت نفس ایجاد کند. مناسک اربعین نوعی اعتکاف سیار است و انسان در این رویداد روزهایی را در فضای اعتکاف‌گونه سپری می‌کند تا فرصت بازگشت به خود را پیدا کند.

صالحی گفت: ساحت سوم عواطف و احساسات است به این معنا که مناسک اربعین فرصت رشد عاطفی، احساسی و هیجانی مثبت را ایجاد می‌کند، احساسات نسبت به ستارگان درخشانی مانند اهل بیت(ع) و همچنین عواطف و احساسات ناب نسبت به دیگران.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ساحت چهارم اراده است، انسان در چند روز پیاده‌روی اربعین هدف‌های بزرگش کوچک و هدف نهایی یعنی سید و سالار شهیدان، بزرگ می‌شود و این عرصه فرصت بازگشت و شدن و تغییر و تحول اساسی است.

سیدعباس صالحی در پایان تأکید کرد: ساحت پنجم ساحت عمل است، چه عمل گفتاری و چه کرداری و چه فردی و چه جمعی. اربعین می‌تواند چتر وفاق، سفینه نجات و خیمه ماندگاری برای صلح جهانی، همزیستی اجتماعی و تعامل و همبستگی باشد و جایزه جهانی اربعین به دنبال خوب دیدن، خوب روایت کردن و به زیبایی عرضه کردن راهپیمایی اربعین است و از نظر جهانی می‌تواند مؤثر و جاذبه‌آفرین باشد.

راهپیمایی اربعین علتی برای رهایی از غفلت است

ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم سخنرانی و اظهار کرد: حادثه کربلا و اربعین جمع اضداد از یک سو اوج عطوفت و مهر و وفا و از سوی دیگر اوج خشونت است، خشونتی که به قدری جهان‌سوز بوده که پس از سال‌ها همچنان سوگ و عزای آن تازه است.

مناسک اربعین اعتکاف سیار است/ ارسال 2 هزار و 200 اثر به جایزه جهانی اربعین

وی افزود: مهم‌ترین خصلت عشق این است که انسان را از همه چیز غافل می‌کند، در متون دینی سفارش زیادی شده است که از یاد خود بکاهیم و به یاد خداوند متعال باشیم. زیارت اربعین برای رهانیدن انسان از جهالت است. برای هوشیاری انسان غافل دلیل نیاز نیست و باید علت پدید آید و راهپیمایی اربعین علتی برای هوشیاری و رهایی از بی‌خبری و غفلت است.

ابراهیمی ترکمان تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این چند سال گذشته با برگزاری جایزه جهانی اربعین از دید میلیون‌ها انسان این پدیده را ثبت و ضبط کرده است و سازمان فرهنگ با پایه‌گذاری این برنامه از پدیدآورندگان آثاری درباره این حادثه اعجازانگیز تقدیر کرده و هنرمندان را برای خلق چنین آثاری تقدیر می‌کند.

ارسال 2  هزار و 200 اثر به جایزه جهانی اربعین

بنابر این گزارش؛ مهدی سعادت‌نژاد، مدیرکل همکاری‌های رسانه‌ای و مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: آنچه در عاشورای 61 هجری رُخ داد، حماسه‌ای عظیم بود که وجدان‌های خفته را بیدار و رشادت و آگاهی و حق‌طلبی را در امت اسلام نهادینه ساخت. عاشورا به مکتبی تبدیل شد که ستمدیدگان را علیه ظلم و پیروان فرهنگ حسینی را به مقابله با سلطه‌گری تشویق کرد.

وی اظهار کرد: فرهنگ عاشورایی به فرهنگ اربعین پیوند خورد و حرکتی بر پایه تحقق یافتن اهداف و آرمان عاشورا به وقوع پیوست. پدیده پیاده‌روی اربعین در این دوران پر آشوب، به نمادی برای مقاومت و مقابله با ستمگران عالم تبدیل شده است.

دبیر ششمین جایزه جهانی اربعین در ادامه گفت: در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس سرداران مقاومت و حافظان امنیت اربعین، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارد تا تصویری شایسته از این واقعه عظیم را به جهانیان ارائه کند.

وی تصریح کرد: امروزه، زبان هنر گویاترین زبان بین‌المللی است، لذا جایزه جهانی اربعین در پنج بخش عکس، فیلم حرفه‌ای، فیلم مردمی، سفرنامه و فعالان مجازی اربعین درصدد است تا این حرکت پُرشکوه مردمی را به مخاطبان بین‌المللی معرفی کند.

دبیر ششمین جایزه جهانی اربعین همچنین، گفت: دبیرخانه جایزه جهانی اربعین در ششمین دور برگزاری این رویداد، پذیرای شرکت‌کنندگانی از بیش از 21 کشور مختلف دنیا از جمله ایران، ایتالیا، لبنان، نروژ، افغانستان، تاجیکستان، هلند، هندوستان، تایلند، غنا، ترکیه، الجزایر، بنگلادش، سوریه، سنگاپور، اندونزی، پاکستان، آذربایجان، کانادا، عراق و برمه است.

سعادت‌نژاد افزود: تعداد آثار دریافتی بالغ بر 2 هزار و 200 اثر که در بخش فیلم این دوره 125 حلقه، در بخش عکس 1800 قطعه و در بخش سفرنامه 90 عنوان و فعالان مجازی بیش از 100 مورد است. برای  هر یک از بخش‌های مورد اشاره گروه‌های داوری تشکیل و نفرات برتر هر رشته توسط آنان انتخاب شد که امروز در پایان مراسم از آنان تقدیر و تشکر به عمل خواهد آمد.

دبیر ششمین جایزه جهانی اربعین ادامه داد: 40 اثر در بخش عکس نیز توسط هیئت داوران انتخاب شده که به صورت نمایشگاه جانبی در معرض دید شرکت‌کنندگان این مراسم قرار دارد.

روح انگیز انوشی

انتهای پیام
captcha