لازمه تقویت معرفت عاشورایی در جامعه؛ شور آمیخته با شعور حسینی
کد خبر: 3919105
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
حجت‌الاسلام عادل تصریح کرد؛

لازمه تقویت معرفت عاشورایی در جامعه؛ شور آمیخته با شعور حسینی

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، با بیان اینکه شور حسینی باید آمیخته با شعور حسینی باشد تا نتیجه و ثمره آن در جامعه نمود پیدا کند، گفت: هرچه سطح شناخت جامعه از اهداف قیام عاشورا و نهضت حسینی بیشتر تقویت شود، به طور حتم معرفت جامعه نیز نسبت به فرهنگ و سبک زندگی حسینی بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه ماه محرم، اوج عرض ارادت مردم به سرور و سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا(ع) است و عاشورا بزرگترین حماسه تاریخ بشریت است، گفت: این حماسه و این ارادت تعطیلی‌بردار و فراموش شدنی نیست؛ چراکه عشق به امام حسین(ع) با پوست و گوشت و خون مردم آمیخته شده است و هر ساله مردم از کوچک و بزرگ، پرچم سیاه عزاداری سالار شهیدان را در جای جای این مرز و بوم برافراشته می‌کنند و چراغ محرم را هر سال روشن‌تر از سال قبل برمی‌افروزند.

وی با بیان اینکه محرم، ماه وحدت همه ظلم‌ستیزان است، افزود: موضوع وحدت یکی از مهمترین اصول اسلامی است؛ اما امسال شرایط خاصی به لحاظ بهداشتی ایجاد و کشور ما طی ماه‌های گذشته درگیر ویروس کرونا شد؛ بر همین اساس نیازمند وحدت و همدلی در گروه‌های مختلف جامعه برای شکست این ویروس در سراسر کشور بودیم و به فضل خدا امروز شاهد ایجاد این وحدت هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، با اشاره به جایگاه شعور در کنار شور حسینی و باطنی نهضت عاشورا، گفت: شور حسینی باید در کنار شعور حسینی باشد تا نتیجه و ثمره آن در جامعه نمود پیدا کند و شاید بتوان گفت، هدف اصلی عزاداری برای سالار شهیدان در تحقق این دو اصل در کنار هم محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام عادل تصریح کرد: بر همین اساس و باتوجه به موضوع همبستگی شعور و شور حسینی، دوره‌های آموزشی ویژه برای مبلغان دینی برگزار کردیم و محتوای تبلیغی مرتبط نیز در اختیار آنان قرار گرفت. امروز نیز باتوجه به شرایط خاص کشور فضای مطلوب‌تری برای پرداختن به این موضوع ایجاد شده است و مبلغان فرصت بیشتری دارند تا هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی به این موضوع بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌ها در خصوص برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ما را بر آن داشت تا بیش از پیش به تقویت فعالیت‌ها در فضای مجازی ورود پیدا کنیم، افزود: در فضای مجازی نیز به صورت وسیع تبیین شور و شعور حسینی را در دستور کار قرار دادیم و با استفاده از کانال‌های موجود و شبکه‌های اجتماعی این موضوعات تبلیغ و تبیین می‌شود.


ایجاد پلتفرم مخصوص برای امامزادگان

 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در ادامه گفت: با توجه به اهمیت فضای مجازی به دنبال ایجاد یک پلتفرم مخصوص برای سازمان اوقاف و امور خیریه هستیم، که امامزادگان و بقاع متبرکه هر کدام در این پلتفرم جایگاه و صفحه مشخصی دارند؛ آن‌ها از طریق این فضا می‌توانند مجاوران و مریدان امامزادگان را جذب کرده و با مراجعه به این پایگاه و پلتفرم آن‌ها را تحت پوشش برنامه‌های خود قرار دهند.

حجت‌الاسلام عادل در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر برنامه‌های سازمان اوقاف در خصوص پرداختن به تعالیم و آموز‌ه‌های عاشورایی با محوریت سبک زندگی حسینی و اسلامی به ایکنا گفت: یکی از سرفصل‌های مهم این سازمان در حوزه فرهنگی و اجتماعی، پرداختن به موضوع سبک زندگی اسلامی است که براساس توصیه‌های قرآنی و زندگی اهل‌بیت(ع) به مخاطبان آموزش داده می‌شود. یکی از موضوعات مهم در این عرصه پرداختن هرچه بیشتر به سبک زندگی حسینی است چراکه باید در کنار سوگواری و عزاداری، نسبت به اهداف نهضت حسینی شناخت بیشتری پیدا کنیم؛ لذا خطبا و مبلغان دینی قطعاً از ظرفیت تبلیغی ماه محرم در جهت تقویت سبک زندگی حسینی در جامعه اسلامی بهره خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه هرچه سطح شناخت جامعه از اهداف قیام عاشورا و نهضت حسینی بیشتر تقویت شود، به طور حتم معرفت جامعه نیز نسبت به فرهنگ و سبک زندگی حسینی بیشتر خواهد شد، گفت: به همین دلیل دوره‌هایی را از چند سال قبل آغاز کرده‌ایم و در همین رابطه آموزش مربی و آموزش‌های سبک زندگی اسلامی را در امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار می‌کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع به حدود ۶۰۰ مربی متخصص سبک زندگی اسلامی را آموزش داده‌ایم؛ این آموزش‌ها جدا از پرداختن به سبک زندگی حسینی در طول سال و در سه سرفصل تحت عنوان زندگی به رنگ خدا که یکی از آن‌ها بحث ازدواج، دیگری همسرداری و سومین موضوع فرزند‌آوری است انجام می‌شود. در حال حاضر نیز کلاس‌هایی به صورت استاندارد در امامزاده‌ها برنامه‌ریزی شده است و امسال نیز در برنامه‌ها لحاظ شده است.


اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به هیئت‌های سراسر کشور

 
حجت‌الاسلام عادل اظهار کرد: با توجه به اهمیت این آموزش‌ها مقرر شد با سه گروه از فعالان حوزه سبک زندگی و تولید محتوا، تفاهم‌نامه همکاری داشته باشیم و از ظرفیت نخبگان این عرصه بهره‌مند شویم. در این ایام نیز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی سه هزار و 500 مبلغ به هیئت‌های سراسر کشور اعزام شدند. از این مبلغان برای جلسات خانگی نیز استفاده می‌کنیم و این آمادگی را داریم که در ایام محرم روزانه ۱۰ هزار جلسه را پوشش دهیم.
انتهای پیام
captcha