بهره‌مندی از باطن مناسک در شرایط كرونا / روح عبادت‌ها را دریابیم
کد خبر: 3913696
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲

بهره‌مندی از باطن مناسک در شرایط كرونا / روح عبادت‌ها را دریابیم

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان بدون انجام مراسم جمعی از باطن مناسک اعیادی، چون عید قربان بهره‌مند شد، گفت: قطعاً بسیاری از برنامه‌ها و مناسک اعیاد مذهبی حتی در این شرایط هم قابل تدارک و جبران است چرا که برخی از مناسک مربوط به مکان خاصی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به این سؤال كه چگونه می‌توان بدون انجام مراسم جمعی از باطن مناسك اعیادی چون عید قربان بهره‌مند شد، گفت: قطعاً بسیاری از برنامه‌ها و مناسك اعیاد مذهبی مثل عید قربان و غدیر حتی در این شرایط هم قابل تدارك و جبران است چرا كه برخی از مناسك مربوط به مكان خاصی نیست و همه جا می‌توان این اعمال را به خوبی انجام داد و اگر هم به هر دلیلی مثل امروز كه وضعیت كرونا وجود دارد، امكان برگزاری مراسم‌های جمعی نباشد، امكان انجام آن اعمالی كه در عید قربان و غدیر وارد شده است اعم از دعا و انفاق و قربانی وجود دارد كه بتوانیم انجام دهیم.

وی افزود: به‌عنوان مثال امروزه كمیته امداد كار قربانی كردن برای عید قربان را متقبل شده است و افراد می‌توانند به هر مقدار كه در توان دارند، هزینه پرداخت كرده تا در ثواب قربانی كردن و توزیع گوشت میان نیازمندان سهیم باشند، لذا بخشی از اعمال این روز به سادگی قابل تدارك است ولو اینكه ما نتوانیم برنامه‌های مفصل و جمعی را برای آن تدارك ببینیم.

رصاف با بیان اینكه سایر اعمال اعم از ادعیه و غسل و غیره را هم می‌توان در منزل انجام داد، گفت:‌ البته یكسری اعمال هم هستند كه مربوط به مكان خاصی است مانند حج و مسلماً از انجام اعمال آن محروم هستیم اما بالاخره در همین زمان هم می‌توانیم آن عبادات و اعمالی كه مختص مكان سرزمین وحی نیست، انجام دهیم مانند نماز اول دهه ذی‌الحجه كه فقط اختصاص به سرزمین وحی ندارد.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس اظهار كرد:‌ علاوه بر این‌ها یكسری دعاهایی در ماه ذی‌الحجه آمده است كه انسان می‌تواند از این دعاها بهره‌مند شود و كلاً بهره‌مندی از این زمان‌ها حتی در شرایط شیوع كرونا هم امكان‌پذیر است و انسان می‌تواند از روح عبادت‌ها بهره‌مند شود.

وی یادآور شد: ایام ذی‌الحجه، روز عرفه، عید قربان، عید غدیر و غیره زمان‌هایی هستند كه در آن‌ها دعا به‌صورت ویژه مستجاب می‌شوند و انسان به وسیله انجام اعمال آن‌ها تقرب بیشتری پیدا می‌كند لذا انسان می‌تواند از این فرصت‌ها استفاده خوبی داشته باشد.

رصاف ادامه داد: درست است اكنون به دلیل شیوع كرونا از انجام عبادت بزرگی چون طواف خانه خدا محروم هستیم اما از زمان می‌توانیم حداكثر استفاده كنیم و واقعاً جان و روح خود را از باطن عبادات سیراب كنیم و از خداوند بخواهیم ثواب كسانی كه در این ایام توفیق عبادت و حضور در سرزمین وحی را پیدا می‌كنند، نصیب ما كند.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم تأكید كرد: به‌طور كلی می‌توان گفت در همین زمان هم می‌توانیم به وسیله خلوص نیت و انجام عبادات فردی این ایام از خداوند بخواهیم كه ما را جزو متقربان درگاهش قرار دهد و همان ثواب زائران بیت‌الله‌الحرام را برای ما درج كند و این‌ها امكان‌پذیر است لذا باید از این فرصت‌ها برای تقرب به درگاه الهی بهره جوییم.

انتهای پیام
captcha