ترویج ازدواج آسان از ناهنجاری‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند
کد خبر: 3912922
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰

ترویج ازدواج آسان از ناهنجاری‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند

ازدواج یک سنت حسنه اسلامی است که باید در راستای ترویج فرهنگ ازدواج آسان، آگاهانه و پایدار فرهنگسازی صورت گیرد زیرا ترویج ازدواج آسان بهترین راهکار پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی است.

ازدواج از اصولی زندگی اسلامی است که حتی خداوند در آیه "َمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ" خداوند می‌فرماید"و از نشانه‌های [قدرت و ربوبیت] او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی قرار داد؛ یقینا در این [کار شگفت انگیز] نشانه‌هایی است برای مردمی که می‌اندیشند" مورد تاکید قرار داده است.

علی‎رغم اینکه ازدواج در اسلام مقدس است اما متاسفانه امروز شاهد هستیم برخی از مردم با تعیین مهریه‌ و جهیزیه سنگین و خرج‌های نامتعارف و غیرضروری برای اجاره تالار، خرید لباس و مراسم عقد و عروسی این امر مقدس را برای جوانان سخت کرده‌اند تا حدی که در حال حاضر بالا رفتن سن ازدواج و کاهش تمایل به ازدواج در جامعه دو معضل اساسی در حوزه جوانان است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اما در دوره‌ای که عده‌ای مهریه‌های سنگین و بالا را عامل دوام و پایداری یک زندگی می‌دانند، «مریم دهقان» و «آرش حسینی» زوج جوانی هستند که به اعتقادشان زندگی مشترک خود را با مهریه‌شان بیمه کرده‌اند.

مریم دهقان که متولد 1370 و فارغ التحصیل رشته حقوق و ساکن رشت است، در خصوص مهریه‌ انتخابی‌اش می‌گوید: با توجه به اینکه همیشه به خیرین و نیکوکاران غبطه می‌خوردم تصمیم گرفتم من هم با انتخاب مهریه‌ام حداقل بتوانم در حد توان و وسع خودم و همسرم نقشی در امر خیر داشته باشم از این رو تصمیم گرفتم که مهریه‌ام «هزینه 73 شاخه گل مریم هدیه به کودکان کار» و «پرداخت هزینه سرپرستی یک کودک یتیم دختر تحت پوشش کمیته امداد تا زمان ازدواج» باشد.

وی افزود: در شرایط و روزهایی که شرایط اقتصادی ازدواج را برای جوانان سخت کرده، توصیه می‌کنم جوانانی که قصد ازدواج دارند مهریه‌ای انتخاب کنند که به زندگی‌شان برکت دهد زیرا همین برکت باعث دوام زندگی می‌شود.

مینا مهدوی، معاون حوزه علمیه خواهران استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا گفت: برای اینکه جامعه سالم داشته باشیم باید مقدمات ازدواج سالم و آسان را فراهم کنیم یا در ازدواج واسطه‌گری کنیم که نص صریح قرآن است.

وی با بیان اینکه مسئولین باید واقعا محترمانه و دغدغه‌مندانه به مسئله ازدواج اهمیت دهند، افزود: یک وام ازدواج به زوج جوان می‌دهیم که همراه با دغدغه‌های فراوان است در حالیکه هر چقدر برای ترویج و تسهیل‌گری ازدواج تلاش کنیم یعنی برای تحقق جامعه‌ سالم کار کرده‌ایم.

مهدوی تاکید کرد: هزینه سمینارهای بی‌بازده صرف ازدواج یک زوج جوان شود، باید چنین فرهنگ‌هایی را در جامعه ترویج دهیم و ازدواج را برای جوانان سخت نکنیم.

ازدواج یک سنت حسنه اسلامی است که باید در راستای ترویج فرهنگ ازدواج آسان، آگاهانه و پایدار فرهنگسازی صورت گیرد زیرا ترویج ازدواج آسان بهترین راهکار پیشگیری از آثار مخرب بالارفتن سن ازدواج جوانان است و از ناهنجاری‌های اجتماعی، فساد، اعتیاد و... که در شان جامعه اسلامی نیست، پیشگیری می‌کند لذا همه متولیان امر باید برای تحقق ازدواج آسان و فرهنگ‌سازی مهریه متعارف تلاش کنند.

انتهای پیام
captcha