به گزارش ایکنا، محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی از روزهای نخست تشکیل جهاددانشگاهی تا به امروز در حوزههای مختلف زیرمجموعه این نهاد همچون معاونت فرهنگی و آموزشی، مدیریت مرکز انتشارات، ریاست دانشگاه علم و فرهنگ، رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و... مشغول به خدمت بوده است و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، ریاست کمیته برنامهریزی گردشگری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و... را نیز در کارنامه خود دارد.
به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با این عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی و رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی این نهاد به گفتوگو نشستیم.
ایکنا ـ از چه زمانی فعالیت خود را در جهاددانشگاهی آغاز کردید؟
در بهار سال 59 که دانشگاهها به دلیل انقلاب فرهنگی تعطیل شدند، کموبیش فعالیتهای جهادی را انجام میدادیم و پس از تعطیلی دانشگاهها، دوستانی که در انجمنهای اسلامی فعال بودند هر یک در بخشهایی مانند جهادسازندگی و سپاه فعالیت خود را آغاز کردند. من نیز در ستاد دبیرخانه انقلاب فرهنگی مشغول شدم. در این ستاد طرحهایی برای بهرهگیری از افرادی که در اثر تعطیلی دانشگاهها وقتشان آزاد شده بود، ارائه دادیم. با همکاری یکسری از دوستان طرح تشکیل جهاددانشگاهی را آماده کرده و به ستاد انقلاب فرهنگی ارائه شد. این طرح در ستاد تصویب و جهاددانشگاهی متولد شد؛ از همان زمان تا به امروز در این نهاد جوشیده از انقلاب اسلامی فعالیت میکنم.
ایکنا ـ چه طرحهای برجستهای را از آن زمان تا به امروز دنبال کرده و انجام دادهاید؟
جهاددانشگاهی از ابتدا به دنبال فعالیتهای فرهنگی بود تا اینکه دانشگاهها باز شد و جشنوارههای دانشجویی را در جهاددانشگاهی آغاز کردیم. جهاددانشگاهی پس از باز شدن دانشگاهها توانست تحول عمدهای در حوزه فرهنگی ایجاد کند.
ورود جهاددانشگاهی به حوزه آموزش عالی از جمله طرحهای برجستهای بود که در سال ۷۰ یعنی زمانی که معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی را عهدهدار بودم، انجام شد. در مؤسسه دانشگاهی رسام هنر که وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بود، برای دو رشته آموزش عالی مجوز گرفتیم که همین موضوع نقطه شروع تأسیس دانشگاه علم و فرهنگ که امروز یکی از دانشگاههای معتبر کشور به شمار میرود، شد.
پس از اخذ مجوز مؤسسه آموزش عالی با تخصیص بودجه اضافه مؤسسه تبدیل به دانشگاه شد. از آن زمان تا امروز، جزء هیئت مؤسس این دانشگاه هستم.
بعدها برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتم و پس از برگشت در وزارت ارشاد در حوزه معاونت هنری به فعالیت مشغول و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شدم. پس از آن مجدداً به جهاددانشگاهی بازگشتم و وارد دانشگاه علم و فرهنگ شدم. در آن زمان دانشگاه توسعه فیزیکی و کیفی پیدا کرد و نزدیک به ۳۰ هزار متر فضای جدید اضافه و رشتههای دکترا در آن ایجاد شد.
زمانی که ریاست دانشگاه علم و فرهنگ را بر عهده داشتم، نزدیک به ۱۲۰ دانشجوی پژوهشمحور دکترا در دانشگاه علم و فرهنگ پذیرش شد و این دانشجوها وارد پژوهشکدهها و پژوهشگاههای جهاددانشگاهی شدند و سطح آموزش از معمولی به سمت علمی رفت.
ایده ایجاد پارک فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی نیز از دیگر طرحهای فرهنگی بود که توانستیم آن را برای نخستینبار در کشور عملیاتی کنیم؛ به طوری که امروز این پارک یکی از پارکهای تخصصی کشور است که توانسته منشأ اثر باشد و توجهها را به خود جلب کند. این پارک زمینهای برای ارتباط حوزه فرهنگ با فناوری شد.
ایکنا ـ جهاددانشگاهی تا چه حد در شناسایی نیازهای استراتژیک کشور و رفع آن نقشآفرین بوده است؟
فلسفه جهاددانشگاهی در سال ۱۳۵۹ این بود که کارهای بر زمینمانده را انجام دهد و به دنبال حوزههایی بود که نهادهای گوناگون به سراغ آنها نمیرفتند. با نگاهی به تاریخچه این نهاد میتوان دریافت که در حوزههای فرهنگی، تحقیقاتی و ... نقش مهمی ایفا کرده است.
دوران دفاع مقدس، دوره طلایی فعالیتهای جهاددانشگاهی بود و شاید هنوز نتوان خدماتی را که در آن زمان انجام شد، بیان کرد. مجموعهای از نیروهای متعهد و متخصص کنار هم جمع شدند و فعالیتهای مختلفی را دنبال کردند. جهاددانشگاهی پس از جنگ و در دوران سازندگی نیز پروژههای مختلفی را انجام داد و در حال حاضر نیز که کشور تحریم است، اقدامات ارزندهای را برای کاهش آثار منفی تحریمها انجام میدهد. همینکه یک نهاد انقلابی چهل سال است به حرکت خود ادامه میدهد، ناشی از انجام کارهایی بوده است که دیگران به هر نحوی نتوانستند از عهده آنها برآیند و همین امر سبب استمرار حیات جهاددانشگاهی شده است.
شاید یکی از دلایل تأیید جهاددانشگاهی از سوی مقام معظم رهبری و حمایت دولتهای مختلف این باشد که جهاددانشگاهی میتواند به رفع مشکلات عمده کشور کمک کند.
ایکنا ـ نقش جهاددانشگاهی در جریانسازی علمی کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
چند سالی است که پارکهای علم و فناوری در کشور تاسیس شدهاند؛ جهاددانشگاهی خود بزرگترین پارک علم و فناوری کشور است. وظیفه پارک فناوری تبدیل ایده به محصول است؛ از روزی که جهاددانشگاهی تأسیس شد، این کار را انجام داده است و برای هر کسی که ایدهای داشت و به جهاددانشگاهی مراجعه کرد، فضا در اختیار گذاشت؛ بنابراین سهم جهاددانشگاهی برای توسعه فناوری و حوزههای دانشبنیان بسیار بالاست.
از همان ابتدای تشکیل جهاددانشگاهی تبلیغات چندانی برای طرحهای علمی و فرهنگی این نهاد وجود نداشت. درصورتیکه اگر این تبلیغات انجام میگرفت، مردم و مسئولان شناخت بیشتری از این نهاد انقلابی پیدا میکردند، اما همیشه در سکوت کار خود را پیش میبرد و در حال حاضر نیز به همین منوال راه خود را ادامه میدهد.
این نهاد جوشیده از انقلاب اسلامی توانسته سهم بسیار بزرگی را در توسعه علمی و فرهنگی کشور بردارد. پژوهشگاهها، پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی و مراکز فرهنگی زیر مجموعه جهاددانشگاهی، نشانگر آن است که یک نهاد مقتدر در عرصه ملی فعالیت میکند و انشاءالله که بتواند همچنان خدمتگزار باشد.
ایکنا ـ نقش جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور کجاست؟
در حال حاضر رئیس جهاددانشگاهی، عضو شورای نقشه جامع علمی کشور هستند و در جلسات آن شرکت میکند؛ شاید علت حضور جهاد در این شورا، گذشته موفقیتآمیز آن باشد. جهاددانشگاهی شاید تنها نهاد انقلابی است که با سابقه ۴۰ ساله، هنوز ایدههایی میدهد که برای توسعه علمی و فرهنگی کشور مفید است.
ایکنا ـ عملکرد جهاددانشگاهی در زمینه کادرسازی و تربیت مدیر برای نهادهای دولتی را چگونه ارزیابی میکنید؟
کم نیستند مسئولانی که در سوابق خود عضویت در جهاددانشگاهی را نیز بیان و آن را بهعنوان پشتوانه علمی خود ذکر میکنند. جهاددانشگاهی بیش از این نیز میتوانست کادرسازی داخلی انجام دهد و این مهم را باید در برنامه ۴۰ ساله دوم خود لحاظ کند.
انتهای پیام