ماه رمضان؛ آزمون بزرگ مواسات / اقدامات انسانی مسلمانان در غرب؛ راهکار مقابله با اسلام‌هراسی
کد خبر: 3893469
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
حجت‌الاسلام ابراهیمی بیان کرد:

ماه رمضان؛ آزمون بزرگ مواسات / اقدامات انسانی مسلمانان در غرب؛ راهکار مقابله با اسلام‌هراسی

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به شکل‌گیری رزمایش کمک مؤمنانه و مواسات در کشور برای دستگیری از اقشار نیازمند و آسیب‌دیده در دوران کرونا، گفت: ماه رمضان آزمونی برای جامعه اسلامی ما در این وضعیت است تا در جهت انفاق مال و کمک‌رسانی گام‌های بلندتری بردارد و آن را به منزله وظیفه شرعی و خدمت اجتماعی و انسانی مدنظر قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تأکید رهبر معظم انقلاب بر مسئله مواسات و کمک مؤمنانه به اقشار نیازمند و آسیب‌دیده در بحران کرونا با توجه به محدودیت منابع دولت گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که دو خصلت مهم است که ویژگی‌ای بالاتر از آنها نیست؛ ایمان به خدا و سودرسانی و کمک به خلق خدا. نکته جالب اینکه در این روایت مردم به طور مطلق بیان شده است نه اینکه مسلم یا مؤمن آورده شود و این نشانه اوج توجه اسلام به کرامت انسان‌ها از هر قوم، نژاد، مذهب و دینی است.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه سنت مواسات هم در همین راستا قابل تحلیل است، گفت: این سنت در طول تاریخ اسلام همواره وجود داشته که سیره اهل بیت(ع) گواه بر آن است؛ لذا تا حضور و خدمت‌رسانی مردم در بحران کرونا مانند سایر عرصه‌ها که نیاز به حضور مردم بوده، تداوم داشته باشد، عامل موفقیت کشور در این بحران خواهد بود و دولت نمی‌تواند به تنهایی از پس این بحران برآید.

حجت‌الاسلام ابراهیمی اظهار کرد:‌ به یاد داشته باشیم که وضعیت معیشتی مردم در زمان دفاع مقدس بدتر از الان بود، اما حضور فعال مردم در صحنه و کمک‌های آنها به جبهه‌ها کارساز بود. الان هم در هر بحرانی از قبیل سیل و زلزله تا کرونا جهادگران مردمی در قالب طلاب، بسیجیان، دانشجویان و نیروهای مسلح و کادر درمانی و پرستاران حضور داشته و منشأ خدمات فراوانی بوده‌اند.

دولت به تنهایی قادر به عبور از بحران کرونا نیست

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: در این شرایط که برخی اقشار مردم به لحاظ اقتصادی و معیشتی آسیب دیده‌اند، این کمک‌های مؤمنانه بیش از پیش ضرورت دارد و اگر این فعالیت‌های خیرخواهانه نباشد، دولت در این عرصه به تنهایی قادر به رفع و رجوع این بحران نیست؛ چون این بحران ابعاد فراوان بهداشتی، درمانی، اقتصادی و فرهنگی دارد که لازم است مردم و نیروهای جهادی به یاری دولت و کادر درمانی بشتابند که یکی از این اقدامات دستگیری از نیازمندان و مستمندان است.

وی تأکید کرد: ایام ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای تقویت روحیه کمک‌رسانی در جامعه و افزایش حجم کمک‌ها به مستضعفان و آسیب‌دیدگان از شیوع کروناست که قطعاً مردم ما به بهترین نحو از این ایام استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی ادامه داد: قرآن مؤمنان را کسانی می‌داند که «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ» هستند. ماه رمضان آزمونی برای جامعه اسلامی ما در این وضعیت است که در زمینه انفاق در مال بیش از پیش کوشا باشند؛ لذا هر کس با هر توانی که دارد می‌تواند یک قدم در جهت کمک و حمایت از ضعفا بردارد و این یک وظیفه شرعی و خدمت اجتماعی و انسانی است و همه جامعه از هر دین و مذهبی را شامل می‌شود و لازم نیست فقط به مسلمان باشد.

خدمت‌رسانی مسلمانان و نمایش چهره واقعی اسلام

حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره تأثیر ترویج این سنت و کمک‌رسانی به افراد نیازمند از سوی مسلمانان در اقصی نقاط جهان از جمله در غرب ‌بر تبیین چهره واقعی اسلام و مقابله مؤثر با اسلام‌هراسی رسانه‌های استکباری و معاند، گفت: به اعتقاد من امروز مسلمانان در سراسر جهان به وظایف انسان‌دوستانه خود عمل می‌کنند و تصاویر و فیلم‌های متعددی از اقدامات خیرخواهانه مسلمانان به اقشار نیازمند در فضای مجازی قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه این اقدامات یک تبلیغ مؤثر و کارآمد برای اسلام است، گفت: به اعتقاد من کرونا گرچه به ظاهر شر است، اما در باطن دو کار مهم انجام داد؛ اول اینکه قساوت قلب حکومت‌های غربی از جمله آمریکا را نشان داد که حتی در این شرایط حاضر به لغو تحریم‌های غیرانسانی علیه مردم ایران نشدند و ثابت کرد که دولتمردان‌ آمریکا اصلاً وجدان انسانی ندارند، اما در مقابل مسلمانان از جمله مردم ایران این پیام را به غربی‌ها دادند که ما در صورت کمبود امکانات در کشورهای غربی حاضریم به آنها کمک کنیم و این تفاوت دو فرهنگ و نگاه الهی و غیرالهی را به عیان نشان داد.

عضو جامعه روحانیت مبارز ابراز کرد:‌ به نظر من مسلمانان با کمر همت بستن به خدمت‌رسانی به نیازمندان در کشورهایی که ساکن هستند، از کرونا در مسیر نمایش چهره نورانی اسلام و کنار زدن پرده‌های سیاه کاذب کشیده شده، بر چهره اسلام بهره برده‌ا‌ند و با این اقدامات هم مقابل اسلام‌هراسی ایستاده و هم زمینه جذب قلوب و دل‌های انسان‌های پاک‌فطرت را به اسلام فراهم کرده‌اند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha