گام دوم «نورالثقلین 1» برداشته شد / اجرای دوره آموزش صوت و لحن در 5 سطح
کد خبر: 3891191
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴
در فارس؛

گام دوم «نورالثقلین 1» برداشته شد / اجرای دوره آموزش صوت و لحن در 5 سطح

دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی جوانان فارس از برگزاری دوره تكمیلی «نورالثقلین1»، دوره آموزش صوت و لحن در فضای مجازی ویژه دانش‌آموزان در این استان خبر داد و گفت: این دوره در 5 سطح و گام برنامه‌ریزی شده است.

سیدمصطفی موسوی، دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی جوانان فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، از برگزاری دوره تکمیلی «نورالثقلین ۱»، دوره آموزش صوت و لحن در فضای مجازی ویژه دانش‌آموزان خبر داد و گفت: هدف از برگزاری دوره تکمیلی «نورالثقلین ۱»، در واقع ارتقای سطح قرائت دانش‌آموزانی است که در فراگیری آیات نورانی ۱ تا ۱۹ سوره مبارکه تکویر و تقلید از قرائت تحقیق استاد عبدالباسط، نیاز به تمرین و کسب مهارت بیشتری در زمینه صوت و لحن قرآن کریم دارند.

وی افزود: با توجه به اتمام برگزاری موفق جلسات مقدماتی و مجازی دوره «نورالثقلین ۱» که به‌مدت ۵ جلسه در ایام عید نوروز به همت اساتید کشوری قرائت قرآن كریم نظیر عطاءالله امیدواری و زهرا حسین‌پور برگزار شد، دانش‌آموزان در قالب فضای مجازی با اصول اولیه قرائت سوره مبارکه تکویر به سبک تقلیدی استاد عبدالباسط آشنا شدند و قریب ۶۰ نفر از دانش‌آموزان موفق به شرکت در این دوره‌ نورانی مجازی شدند.

موسوی بیان كرد: قطعاً دانش‌آموزانی که در ابتدای مسیر یادگیری صوت و لحن قرآن کریم هستند، با ۵ جلسه آموزشی و البته آن هم در فضای مجازی موفق به کسب مهارت‌های لازم برای تقلید و قرائت صحیح تقلیدی از استاد عبدالباسط نخواهند شد و این نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و البته این موضوع دغدغه بسیاری از خانواده‌های قرآن‌آموزان باشد.

دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی جوانان فارس ادامه داد: البته نباید فراموش کنیم که رسالت ما این نیست که دانش‌آموزان را صرفاً با سطح ابتدایی قرائت آشنا كنیم و آن‌ها را رها کنیم و این موضوع که ما در ۵ جلسه، تلاوت صحیح را به دانش‌آموزان آموزش دهیم، موضوعی ناشدنی است و از طرفی این نوع فعالیت ها قطعاً مقطعی تلقی خواهد شد لذا بدین‌منظور قرارگاه قرآنی جوانان فارس مقرر كرد چندین سطح آموزشی و گام عملیاتی را برای آموزش صوت و لحن و تجوید ویژه دانش‌آموزان جهت سه ماه آینده طراحی كند.

وی به تشریح سطوح آموزشی و گام‌های دوره «نورالثقلین» اشاره كرد و گفت: این سطوح شامل دوره مقدماتی نورالثقلین 1 كه برگزار شد، دوره تکمیلی نورالثقلین 1، دوره مقدماتی نورالثقلین 2، دوره تکمیلی نورالثقلین 2، دوره مقدماتی نورالثقلین 3 و دوره تکمیلی نورالثقلین 3 هستند.

موسوی گفت: هر کدام از دوره‌های فوق کاملاً در فضای مجازی و به‌مدت ۵ جلسه با سرفصل‌های مشخص خود شامل آموزش صوت و لحن، تجوید مقدماتی، تجوید پیشرفته، شأن نزول، ترجمه و فضیلت سوره و... است که حتی برای والدین دانش‌آموزان هم قابل استفاده است.

مسئول قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس یادآور شد: در خاتمه جلسات آموزشی دوره تکمیلی نورالثقلین ۱، تمامی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در دوره، فایل صوتی تلاوت خود را ارسال خواهند كرد و به قرائت کامل موارد آموزش دیده می‌پردازند. در ادامه فایل تلاوت دانش‌آموزان مورد بررسی قرار می‌گیرد و به صلاحدید اساتید، دانش‌آموزانی که لازم است در دوره تکمیلی شرکت كنند و سطح قرائت خود را ارتقا دهند، معرفی خواهند شد و البته حتی دانش‌آموزانی که نمره قبولی کسب می‌کنند نیز می‌توانند در دوره‌ تکمیلی شرکت كنند و مطالب جدیدی بیاموزند.

به گفته وی، در دوره تکمیلی نورالثقلین ۱ به ازای هر ۷ نفر یک کلاس با رویکرد جدید تشکیل خواهیم داد، البته مبانی پایه‌ای هر دو کلاس، یکی است ولیکن با توجه به اینكه دانش‌آموزان نسبت به قطعات قبلی آشنایی نسبی دارند موارد ریزتر تجویدی و تخصصی‌تری در حوزه صوت و لحن بیان می‌شود.

موسوی در ادامه با بیان اینكه برگزاری دوره تکمیلی نورالثقلین 1،  دو حسن بسیار ارزشمند دارد، گفت: ابتدا اینکه از لحاظ فنی مسجّل است که ۵ جلسه  آن هم از طریق مجازی برای آموزش دادن تلاوت‌های استاد عبدالباسط به هیچ وجه منطقی نبوده و از طرفی دانش‌آموزانی که نیاز به فراگیری مجدد آموخته‌های قرآنی داشته اند، در ردیف دوره‌های تکمیلی قرار گرفته‌اند.

وی اضافه كرد: از طرف دیگر خانواده‌ها نیز متوجه خواهند شد که ۵ جلسه تنها شروع کار خواهد بود و برای رسیدن به تلاوت مطلوب تقلیدی، لازم است تا حداقل ۱۰ دوره متوالی به‌طور تخصصی آموزش لازم را ببینند تا به سطح یک قاری با قرائت مطلوب برسند که بتوانند به خوبی در سطح دانش‌آموزی و در مدرسه خود به قرائت قرآن بپردازند برسند.

دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی جوانان فارس بیان كرد: در ادامه نیز خانواده‌های دانش‌آموزان توجیه می‌شوند که در جهت کامل شدن آموزه‌های قرآنی عزیزان دلبند قرآنی خود، بهتر است در طرح تکمیلی نورالثقلین ۱ شرکت كنند.

وی تأكید كرد: قطعاً خانواده‌هایی که دغدغه پیشرفت قرآنی فرزند خود را دارند، استقبال خواهند کرد و البته توجیه خواهند شد که قرار نیست با پنج جلسه، یک تلاوت فاخر استاد عبدالباسط در ذهن دانش‌آموزان تثبیت شود و با این همراهی والدین قطعاً خروجی‌های دوره که همان دانش‌آموزانی هستند که موفقیت‌های قرآنی بیشتری را در آینده در زندگی شخصی خود کسب خواهند كرد و مایه سربلندی خانواده و جامعه خود خواهند شد و در نهایت امید داریم به مدد الهی این دوره‌های متوالی و تخصصی آموزش صوت و لحن نورالثقلین را به دوره‌های مرجع آموزش صوت و لحن در فضای مجازی در ‌استان فارس تبدیل کنیم.

انتهای پیام
captcha