پیگیری مکرر اخبار کرونایی آغازگر اضطراب است / خبرهای امیدبخش را دنبال کنیم
کد خبر: 3887607
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۹

پیگیری مکرر اخبار کرونایی آغازگر اضطراب است / خبرهای امیدبخش را دنبال کنیم

روانشناس مرکز مشاوره پلیس گیلان گفت: پیگیری مکرر اخبار مرتبط با شیوع سریع ویروس کرونا آغازگر اضطراب است، از این رو موضوع اهمیت دارد که میزان مواجهه خود با رسانه‌ها و مخصوصا رسانه‌های غیر مستند و غیر قابل اعتماد را محدود کنیم و خود نیز منتقل‌کننده اخبار ناگوار نباشیم.

موضوعات خبری مانند جنگ، فقر، قحطی، بیماری و بی عدالتی می‌تواند تاثیرات زیادی بر افراد جامعه بگذارند. تحقیقات نشان داده‌اند این واکنش‌های استرسی در بانوان و کودکان بیش از مردان است و بانوان جزئیات اخبار منفی را بیشتر به خاطر می‌سپارند.

زندگی انسان‌ها نسبت به قرن‌های پیش‌، رو به پیشرفت بوده و به دلیل افزایش ارتباطات و نقش رسانه‌ها و فضای مجازی، ما امروزه از فجایع بیش از گذشته آگاه می‌شویم که تاثیر روانی اخبار بد را دوچندان می‌کند.

سروان مرضیه عفتی، کارشناس ارشد روان شناسی مرکز مشاوره معاونت اجتماعی پلیس استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، درخصوص تاثیر پیگیری اخبار بر استرس و اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: استرس و اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا، واکنشی قابل درک در مقابل چیزی است که برایمان ناشناخته بوده و این ترس یک غریزه‌ انسانی است که از ما در برابر تهدید محافظت و ما را ملزم به رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی می‌کند.

وی افزود: وحشت‌زدگی زمانی به وجود می‌آید که مردم تهدیدی را بیش از حد برآورد کرده و توانایی‌های مقابله با آن را دست کم می‌گیرند.

کارشناس ارشد روان شناسی ادامه داد: پیگیری مکرر اخبار مرتبط با شیوع سریع ویروس کرونا آغازگر اضطراب است، از این رو موضوع اهمیت دارد که میزان مواجهه خود با رسانه‌ها و مخصوصا رسانه‌های غیر مستند و غیر قابل اعتماد را محدود کنیم و خود نیز منتقل‌کننده اخبار ناگوار نباشیم.

عفتی خاطرنشان کرد: تمرین کنیم تا در سلام و احوال‌پرسی‌های روزانه به جای تمرکز بر اخبار ناگوار مثل کمبودها و میزان مرگ و میرها، بر خبرهای مثبت و امیدبخش مثل درمان افراد بیمار و امید دادن به یکدیگر تکیه کنیم.

وی با بیان اینکه میزان مقاومت افراد در برابر شرایط اضطراب یکسان نیست، یادآور شد: باید دقت کنیم با نشر اخبار نگران‌کننده سلامت ذهن و روان دیگران را به خطر نیاندازیم.

این روان شناس تصریح کرد: حواسمان باشد افرادی هستند که ما آنها را دوست داریم و نگران‌شان هستیم؛ مانند فرزندان لذا مواظب سلامت روان آنها باشیم، زیرا توانایی تحلیل اخبار بد را به درستی ندارند و بهتر است که دور از اخبار بد باشند.

اخبار بخش جدایی ناپذیر زندگی ماست، اما این خودمان هستیم که به فکرمان اجازه می‌دهیم به چه چیزهایی دقت کنیم. باید بدانیم، نگرانی و ناراحتی از اخبار بد، طبیعی است و ما تنها فردی نیستیم که تحت تاثیر قرار می‌گیریم.

در هنگام شنیدن اخبار بد در مورد ثبات زندگی خود، دچار اضطراب می‌شویم و پیگیری وسواس‌گونه اخبار منفی، ما را نسبت به آینده نامطمئن می‌کند لذا باید تلاش کنیم برای ساعاتی در روز، از اخبار بد دوری کنیم و به فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازیم.

انتهای پیام
captcha