آسیب‌پذیری کودکان کار در مقابل کرونا
کد خبر: 3887195
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱

آسیب‌پذیری کودکان کار در مقابل کرونا

یک روانشناس بالینی با تأکید بر اهمیت خودداری از حضور در اماکن عمومی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، گفت: کودکان کار و خیابان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و می‌توانند به عنوان ناقل، سایر اعضای خانواده را مبتلا کنند و در جامعه برای دیگر افراد نیز خطرآفرین باشند.

کودکان کار و کرونازهرا شریفی، کارشناس روانشناسی بالینی و فعال حوزه کودکان کار، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، اظهار کرد: یکی از قشرهای بسیار آسیب پذیر و ناتوان در مقابل کرونا که علاوه بر در معرض آسیب‌بودن خود با توجه به مسری بودن شدید این بیماری تهدید بزرگی برای جامعه نیز محسوب می‌شوند، کودکان کار و کودکان خیابانی هستند.

وی بستر کار این قشر آسیب پذیر را خیابان و محیط اجتماعی دانست و افزود: آنها با افراد مختلفی در طول شبانه روز در تماس هستند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه کودکان کار بنا بر دلایل مختلف اعم از سهل انگاری و جدی نگرفتن کرونا و یا عدم توان مالی و نداشتن دسترسی به امکانات پزشکی لازم و در نتیجه پیگیری نکردن مراحل لازم برای درمان به راحتی می توانند ویروس را در خانواده و جامعه منتشر کنند، ادامه داد: این قربانیان کوچک، در حالی که روز خود را در اماکن عمومی و خیابان ها به شب می‌رسانند، نه تنها ماسک و دستکش در بساطشان نیست، بلکه اگر برای چند دقیقه آنان را خوب تحت‌نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که حتی از راه‌های پیشگیری از کرونا اطلاعات درستی ندارند و به راحتی دست در دهان می‌کنند یا چشم‌هایشان را می‌مالند.

شریفی تصریح کرد: از ابتدای شیوع بیماری، هشدارهای جدی درخصوص شدت انتقال این ویروس داده شد و همچنین عنوان شد که گرچه میزان مرگ و میر کمتری در میان کودکان بر اثر کرونا به ثبت رسیده است، اما این کودکان با توجه به مواردی که ذکر شد به راحتی می توانند ناقل این ویروس باشند.

وی با تأکید بر اینکه ابتلای کودکان به کرونا و نیز اهمیت خودداری از حضور در اماکن عمومی برای جلوگیری از شیوع آن، باید به جدی گرفته شود، گفت: کودکان کار و خیابان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و آنها می‌توانند به عنوان ناقل، سایر اعضای خانواده را نیز مبتلا کنند و در درجه بعدی، حضور بی‌محافظ آنها در جامعه برای دیگر افراد نیز خطرآفرین است.

این روانشناس ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط عادی هم بهداشت زندگی کودکان کار خوب نیست و بیش از همه در معرض بیماری هستند، به انبار متحرک انواع ویروس‌ها تبدیل می‌شوند و حفظ سلامت و بهداشت یک شهر با وجود افرادی که به طور دائم در حرکت هستند، فایده چندانی ندارد؛ مگر اینکه برنامه‌ریزی اساسی برای آنان انجام شود.

مشاور کودک و مددکار دفتر تسهیل گری، در ادامه گفت: لازم است ستاد فرماندهی مقابله با کرونا به فکر این افراد که خود خطر بزرگی برای انتقال ویروس کرونا هستند، باشد و با تمرکز سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و متمرکز کردن امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود، یک برنامه‌ریزی صحیح و در نهایت عملکرد جامعی در این زمینه انجام دهد.

وی تصریح کرد: مؤسسات غیردولتی و خیریه ها یکی از پتانسیل هایی هستند که می‌توان به آنها برای پیشگیری از ویروس کرونا تکیه کرد تا به صورت ملی در سطح کشور مانع از شیوع بیماری شویم. خیران و مؤسسات خیریه باید با توجه به نیاز این خانواده‌ها و کودکان کار به تهیه اقلام ضروری و ضدعفونی کننده برای حل این مسئله ورود کنند.

انتهای پیام
captcha