کاهش ذخایر خونی زندگی بیماران تالاسمی را تهدید می‌کند
کد خبر: 3884239
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی:

کاهش ذخایر خونی زندگی بیماران تالاسمی را تهدید می‌کند

مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی با اشاره به کاهش شدید ذخایر خونی در کشور، از مردم دعوت کرد که در مراکز انتقال خون حضور یابند و با خون اهدایی خود امید به زندگی را در بیماران تالاسمی افزایش دهند.

کاهش ذخایر خون و سخت شدن زندگی بیماران تالاسمی/ بیماران نیازمند در انتظار اهدای خونیونس عرب، مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در اثر شیوع بیماری کرونا و کاهش اهدای خون از جانب مردم و در نتیجه کاهش ذخایر خونی، وضعیت زندگی ۲۰ هزار مبتلا به تالاسمی به مخاطره افتاد است، اظهار کرد: این افراد در تمام طول عمرشان نیاز به تزریق خون مداوم دارند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد خون‌های اهدایی مردم به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد، افزود: براساس آمار سازمان انتقال خون از حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون اهدایی در سال، ۵۰۰ هزار کیسه آن برای افراد تالاسمی استفاده می‌شود، امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و روز‌های پایانی سال و در نتیجه حضور کمتر مردم در پایگاه‌های انتقال خون، با کاهش شدید ذخایر خونی مواجه هستیم و این وضعیت برای این گروه از بیماران خاص خطرناک شده است.
 

بیشتر بخوانید: 
عرب بیان کرد: از مردم می‌خواهیم به جای مسافرت و اقدام‌های غیر بهداشتی مشابه، به سفر‌های کوتاه داخل شهر به مقصد پایگاه‌های انتقال خون رفته و با اهدای عصاره جان خود، زندگی را دوباره به بیماران نیازمند اهدا کنند و آن‌ها را تنها نگذارند، چرا که چشم امید همه بیماران به مردم نیکوکار است.
 
مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر خونی به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: براساس این اخبار، مجدانه منتظر سخاوتمندی افراد نیکوکار و کسانی هستیم که می‌توانند خون اهدا کنند و امید زندگی این افراد را حفظ کنند. خطر کرونا برای افراد تالاسمی به مراتب کمتر از کمبود فراورده خونی است، چنانچه خونی وجود نداشته باشد، زندگی بسیار سخت‌تر شده و امکان حیات آنان را به خطر می‌افتد.

عرب با بیان اینکه انتظار داریم دولت نیز حمایت‌های بیشتری از بیماران تالاسمی کند، گفت: بیماران تالاسمی در حال تردد مداوم به مراکز درمانی برای تزریق خون هستند، این مسئله امکان ابتلا به کرونا را برای این افراد به شدت بالا می‌برد، برای همین منظور از دولت می‌خواهیم که امکانات حفاظتی بهداشتی در اختیار این بیماران قرار دهد.

وی با ذکر اینکه سازمان انتقال خون امنیت کامل بهداشتی در مراکز برای اهداکنندگان خون ایجاد کرده است، ابراز کرد: دولت نیز باید یکسری بسته‌های بهداشتی را در این مراکز رایگان ارائه دهد. اطمینان داریم که این بیماری را ریشه‌کن می‌کنیم، اما‌ ای کاش امنیت را برای مصرف‌کنندگان عمده خون که بیماران تالاسمی هستند با اهدای خون خود فراهم کنیم.

مدیر عامل انجمن بیماران تالاسمی یادآور شد: خطر ابتلای ویروس کرونا از طریق خون و فرآورده خونی چه برای اهداکننده و چه برای مصرف‌کننده نزدیک به صفر است. ضمن اینکه تمامی فرایند اهدای خون استریل و بهداشتی است و پیش از اهدا، معاینات مختلفی بر اهداکنندگان انجام می‌شود و به مردم اطمینان می‌دهیم که با خیال راحت می‌توانند در مراکز اهدای خون حضور یابند.
انتهای پیام
captcha