ارائه خون‌ برای بیماران نادر در 9 مرکز / شاخص اهدای خون در میان بانوان ارتقا یافت
کد خبر: 3877531
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
مدیرعامل سازمان انتقال خون خبر داد؛

ارائه خون‌ برای بیماران نادر در 9 مرکز / شاخص اهدای خون در میان بانوان ارتقا یافت

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به ارتقای شاخص انتقال خون در میان بانوان، حضور آنان در میان اهداکنندگان را تزریق فرهنگ اهدای خون دانست و گفت: در ۹ مرکز خون‌های اشعه دیده برای بیماران نقص ایمنی و نادر ارائه می‌شود.

پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران امروز، 20 بهمن‌ماه، در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه باید با توان بیشتری اهداف انقلاب را دنبال  کنیم، اظهار کرد: امیدوارم وظایف خود را در سازمان انتقال خون در برابر مردم و خانواده شهدا به عنوان یک سازمان امدادرسان به درستی ایفا کنیم.

وی افزود: سرمایه اصلی سازمان انتقال خون، اعتماد مردم و ارتباط با آنها است. این اعتماد بسیار ارزشمند، اگر به بی‌اعتمادی تبدیل شود، بسیاری از برنامه‌های سازمان را تحت شعاع قرار می‌‌دهد؛ لذا نباید خود را در معرض بی‌اعتمادی قرار دهیم.

عشقی با اشاره به ارتقای شاخص انتقال خون در میان بانوان،‌ گفت:‌ بانوان در هر عرصه‌ای که پا به میدان می‌گذارند، نتایج و ثمرات خوبی ایجاد می‌شود. حضور بانوان در میان اهداکنندگان به منزله تزریق فرهنگ اهدای خون است

مدیرعامل سازمان انتقال خون در ادامه با بیان اینکه طب انتقال خون، رشته‌ای است که افراد عاشق وارد آن می‌شوند، گفت: هیچ انگیزه مالی در این رشته وجود ندارد وصرفاً رویکرد انسان‌دوستانه دارد.

وی افزود: سازمان انتقال خون در سال ۵۳ تأسیس شد و بنیان‌گذار آن در قید حیات است. اولین چالش این سازمان جنگ تحمیلی بود. جنگ و بلایای طبیعی جایگاه این سازمان را به خوبی نشان داد و فداکارانه با تمام تخصص خود، خون و فرآورده‌های خونی را برای مجروحان آماده کرد.

تأمین فرآورده‌های پلاسمایی

عشقی بیان کرد: چالش بعدی، تأمین فرآورده‌های پلاسمایی بود که پالایشگاه انتقال خون توانست فراورده‌های پلاسمایی را از ۲۰ هزار واحد به ۸۰ هزار واحد برساند؛ این پالایشگاه بعدترها تعطیل شد، لذا مجبور شدیم برای تأمین فرآورده‌های پلاسما با شرکت‌های پالایشگر خارجی قرارداد ببندیم. بدین ترتیب برای ارتقای شاخص‌های سلامت خون گام بزرگی برداشتیم و فراورده‌های پلاسمایی مورد نیاز را از پلاسمای ایرانی تأمین می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین گام برای ارتقای سلامت خون، حرکت به سمت اهدای خون داوطلبانه است، گفت: امروزه شاخص اهدای خون ۲۷.۱ و شاخص اهدای خون مستمر ۶۳ درصد است.

وی افزود: راه‌اندازی مؤسسه طب انتقال خون یکی از دستاوردهای سازمان انتقال خون است و امیدواریم از سال آینده برای دوره فلوشیپ دانشجو جذب کنیم.

وی با بیان اینکه در ۹ مرکز خون‌های اشعه دیده برای بیماران نقص ایمنی و نادر ارائه می‌شود، اظهار کرد: میزان اهدای پلاکت به روش آفرزیس دو برابر شده است. پلاکت مصرفی در سال ۹۷، صد هزار واحد بود که ۲۰ درصد آن به روش آفرزیس انجام می‌شد؛ امسال تولید این پلاکت دو برابر شده است.

وی افزود: پلاکت‌های آفرزیس از کیفیت بالایی برخوردار است و متقاضی بیشتری دارد، اما برخی از بیمارستان‌ها این دانش‌ را ندارند که پلاکت آفرزیس را در اختیار بیماران قرار دهند. این پلاکت‌ها هزینه‌بر هستند؛ قسمت عمده آن را بیمه‌ها متعهد شده‌اند اما تا بیمه بتواند این هزینه‌ها را پرداخت کند، بیمارستان‌ها طلبکار می‌مانند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر تحریم‌ها نیز مشکلاتی را برای تأمین کیت‌های پلاکت‌گیری در بیمارستان‌ها فراهم کرده است، با این حال این کیت‌ها را تأمین می‌کنیم.

وی یادآور شد: حدود ۴۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم، اما بهترین سیستم‌های خدمات‌دهی را در حوزه کیسه و کیت‌های غربال‌گری داریم. این هزینه‌ها بر نمی‌گردد و عمده آنها در خزانه می‌ماند. این موضوع موجب می‌شود بدهی‌های ما افزایش پیدا کند و قسمت عمده کسری اعتبارات ما به این دلیل است. بر هیمن اساس سازمان برنامه و بودجه باید به این موضوع توجه کند.

عشقی در ادامه با بیان اینکه اینکه یک میلیون و ۸۱ هزار و ۷۸۰ واحد پلاکت به روش رندم در سال ۹۷ تولید شده است، گفت: تولید پلاکت آفرزیس در سال گذشته ۲۰ هزار و ۹۵۸ واحد بوده است؛ ضمن اینکه تولید پلاکت رندوم در ۹ ماهه سال جاری، ۸۴۱ هزار و ۶۶۸ واحد و تولید پلاکت آفرزیس در همین زمان ۲۲ هزار و ۶۵ واحد بوده است.

وی افزود: در روش آفرزیس اهدای پلاکت توسط یک نفر معادل پنج تا شش واحد پلاکت رندم یا معمولی است؛ در روش رندم یک‌ نفر  خون کامل اهدا می‌کند و پلاکت خون از آن جدا می‌شود.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون در ادامه با بیان اینکه اخذ پلاسما به روش پلاسما فرزیس به دلایلی مانند نیرو، تجهیزات و مسائل فرهنگی از دستور کار سازمان انتقال خون خارج شده است، گفت: باید توجه داشت برای اخذ پلاسما دو راه وجود دارد؛ یک راه این است که وقتی فردی خون اهدا می‌کند از خون اهدایی او گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما جدا شود که این نوع پلاسماگیری را پلاسمای بازیافتی می‌گوییم. این پلاسما فریز شده و نگهداری می‌شود. بخشی از آن در اختیار بیماران نیازمند قرار می‌گیرد و بخش اضافه آن برای تولید دارو‌های مشتق از پلاسما به کمپانی‌های تولید دارو‌های پلاسما ارسال می‌شود.

وی یادآور شد: باید توجه کرد که یکی از پیشرفت‌های سازمان انتقال خون این است که پلاسمای با کیفیت در اختیار کمپانی‌های تولیدکننده دارو‌های مشتق از پلاسما قرار می‌دهد؛ سازمان بهداشت جهانی، ایران و برزیل را به عنوان الگو‌های جمع‌آوری و ارسال پلاسما در دنیا معرفی کرده است. ما براساس استانداردها پلاسما را جمع‌آوری می‌کنیم که می‌توان از آن‌ها به عنوان مواد اولیه تولید داروهای مشتق از پلاسما استفاده کرد.

عشقی بیان کرد: سال ۸۳ تاکنون سیاست سازمان انتقال خون، افزایش میزان پلاسمای بازیافتی بوده است تا بتوانیم بخش اضافه آن را برای تبدیل به دارو‌های مشتق از پلاسما به پالایشگاه‌های بین‌المللی ارسال کنیم. سیاست سازمان در این حوزه تغییری نکرده است. به همین دلیل است که هر زمان با کاهش اهدای خون مواجه باشیم، نگران می‌شویم؛ چرا که میزان پلاسمای ما هم به تبع اهدای خون کاهش می‌یابد.

عشقی ادامه داد: روش دوم گرفتن پلاسما، روش پلاسما فرزیس است که فرد به مدت یک ساعت زیر دستگاهی می‌نشیند و سپس خون او وارد دستگاه شده و پلاسمای خون جدا می‌شود و مجددا خون به بدن فرد باز می‌گردد. در این روش از هر فرد می‌توان نیم لیتر پلاسما دریافت کرد.

وی با بیان اینکه اگرچه دیگر این روش به دلیل هزینه و صرف نیرو در دستور ما قرار ندارد، اما شرکت‌های خصوصی همچنان به کار خود ادامه می‌دهند، گفت: فعالیت آنها در این زمینه نه غیرقانونی بوده و نه غیر عادی، بلکه با مجوزهای وزارت بهداشت انجام می‌شود. ضمن اینکه فعالیت این مؤسسات باید بر اساس استانداردها باشد. بخش خصوصی برای دریافت پلاسما هزینه‌ کمی را به عنوان هزینه‌ رفت و آمد به مردم پرداخت می‌کند، اما سازمان انتقال خون، با توجه به رسالتش که اهدای خون بدون چشم داشت است، نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان انتقال خون جمع‌آوری ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما به روش آفرزیس بود، اما تنها ۱۴ هزار لیتر پلاسما تولید شد، گفت: سازمانی که ۴۰۰ میلیارد تومان کمبود اعتبار دارد و با مشکل جذب و اهدا روبه‌رو است نمی‌تواند وارد این حوزه شود.

عشقی یادآور شد: ورود به عرصه تولید پلاسما به روش آفرزیس موجب شود که شاخص اهدای خون از ۲۷ واحد در هر هزار نفر به ۲۵.۵ واحد کاش پیدا کند؛ ضمن اینکه پلاسمای بازیافتی نیز ۱۰ تا ۲۰ هزار لیتر در سال کاهش یافت.

وی با بیان اینکه از طریق بخش خصوصی می‌توانیم میزان پلاسمای مورد نیاز خود را تأمین کنیم، گفت: کشور برای دارو‌های مشتق از پلاسما به یک میلیون لیتر پلاسما نیاز دارد. حال ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما را از طریق پلاسمای بازیافتی تأمین می‌کنیم و ۲۰۰ هزار لیتر هم بخش خصوصی تأمین می‌کند. مجبوریم ۵۰۰ هزار لیتر دیگر را از پلاسمای خارجی‌ها تأمین کنیم.
 

راه‌اندازی پالایشگاه خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون یادآور شد: سیاست وزارت بهداشت این است که مراکز پلاسماگیری در راستای راه‌اندازی پالایشگاه خون اقدام کنند و این امر به منزله مشوق برایشان باشد. اگر برای وزارت بهداشت ثابت شود که پالایشگاه در حال راه‌اندازی است، به شرکت‌های پلاسماگیری مجوز‌های بیشتری اعطا می‌شود.

وی تأکید کرد: نظارت بر مؤسسات خصوصی که در این حوزه مجوز دارند، سختگیرانه بوده و در حال حاضر ۱۱ شرکت تحت نظارت ما و با مجوز قانونی در این زمینه کار می‌کنند. در عین حال با کوچکترین خطایی با آن‌ها برخورد می‌کنیم، اما مردم بدانند که این مؤسسات وابسته به انتقال خون نیستند و نباید لوگوی انتقال خون را نصب کنند.

وی در رابطه با تفاهم این سازمان با یک شرکت دانش‌بنیان تحت نظر سازمان انرژی اتمی برای تولید سانتریفیوژ‌های مورد نیاز این سازمان اظهار کرد: قرارداد با یک شرکت دانش‌بنیان که از سازمان انرژی اتمی ریشه گرفته بود، بسته شده و قرار شد ۵۰ سانتریفیوژ را برای ما تأمین کنند که برای جداسازی خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال مشکلاتی در تأمین اعتبار این سانتریفیوژ‌ها داریم و باید منابع مالی آن تأمین شود تا بتوانیم قرار داد آن را بنویسیم.

 

حمایت از صنعت ملی یا خیانت به صنعت ملی

عشقی تأکید کرد: بحث حمایت از صنعت داخلی و تأمین نیاز‌های سازمان انتقال خون توسط شرکت‌های فناورانه داخلی، مطلوب هر ایرانی است، اما اگر کیفیت دستگاه ایرانی مشکل‌ساز باشد، نام آن حمایت از صنعت ملی نیست، بلکه خیانت به صنعت ملی است. شرکتی دستگاه‌هایی را به ما داد که در حال حاضر سرویس‌های پشتیبانی ارائه نمی‌دهد، اگر این اقدام را انجام ندهد، نامش را به وزارت بهداشت اعلام می کنیم تا در لیست سیاه قرار گیرد. شرکت‌ها باید جنس خوب و خدمات پشتیبانی ارائه دهند.
انتهای پیام
captcha