امروز همه لوازم مورد نیاز برای علم آموزی فراهم است
کد خبر: 3877028
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
رئیس جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی:

امروز همه لوازم مورد نیاز برای علم آموزی فراهم است

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی گفت: امروز همه لوازم مورد نیاز یک محقق و پژوهشگر برای علم آموزی و کسب مهارت دینی فراهم است، اگر طلاب و فضلای جوان نگاهی به تاریخچه حوزه و شیوه‌های تحصیل گذشتگان داشته باشند خواهند دید که در آن دوران کتاب و جزوه‌ای نبود و علما برای مطالعه به تحریر نسخ خطی و طلاب آن دوران با فیش‌برداری از نسخ آن را بازنویسی می‌کردند.

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن رضایی در اختتامیه جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی که به همت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه بجاست لحظاتی را در خصوص این عالم بزرگ جهان تشیع نکاتی را بیان کنم، اظهار کرد: شیخ طوسی در هر زمینه‌ای که وارد می‌شد، در اوج بود. با نگاه به مجموع مطالب ایشان، متوجه عمق نگرش علمی‌اش خواهیم شد.

وی با بیان این که شیخ طوسی، پایه‌گذار حوزه علمیه نجف بود، بیان کرد: در ۱۰۵۰ سال گذشته، تأثیر و نورانیت حوزه علمیه نجف، به برکت وجودی قبور اهل‌بیت (ع) و تلاش و مجاهدت ایشان بوده است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) مردم‌شناسی این محدث بزرگ و بنیان‌گذار فقه اجتهادی را از شاخصه‌های این عالم فرزانه عنوان کرد و گفت: شیخ طوسی در هر زمینه‌ای که وارد می‌شد، در اوج بود. با نگاه به مجموع مطالب ایشان، متوجه عمق نگرش علمی‌ او خواهیم شد.

تکریم آثار ممتاز

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ضمن تبریک سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، از تلاش و مجاهدت المصطفائیان تقدیر کرد و یادآور شد: با بررسی‌های صورت‌ گرفته در فرآیند علمی سخت‌گیرانه، آثار ممتاز در جشنواره مورد تکریم و تقدیر قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی، طلیعه حرکتی نو در تکریم پژوهشگران و محققان ایرانی و غیر ایرانی و قدرشناسی از فعالیت‌های پژوهشی آنان در حوزه علوم اسلامی و انسانی است. ثمره بیش از دو دهه تلاش و ۲۰ دوره برگزاری مراسم جشنواره، گرد آمدن قریب به دوازده هزار اثر پژوهشی است.

وی افزود: این جشنواره بین‌المللی پژوهشی از فعالیت‌های ویژه پژوهشی جامعة المصطفی(ص) العالمیة است که در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های پژوهشی مندرج در اساسنامه و منشور المصطفی(ص) در جهت تربیت محققان، تبیین و تولید دانش دینی، قرآنی و توسعه نظریه‌های اسلامی در زمینه‌های گوناگون و حمایت از فرآیند تولید علم دینی براساس نیاز‌ها و انتظارات جهانی، همه ساله برگزار می‌شود.

شناسایی پژوهشگران و نوآوران پژوهشی برتر در المصطفی(ص)

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه ادامه داد: این جشنواره خاستگاه و بستر مناسبی برای شناسایی، معرفی و تقدیر از پژوهشگران و نوآوران پژوهشی برتر در المصطفی(ص) است. این جشنواره از سال ۱۳۷۶ به همت مرکز جهانی علوم اسلامی سابق فعالیت خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۸۷ در ساختار جدید المصطفی(ص) در معاونت پژوهشی فعالیت خود را ادامه داد و تاکنون بیست دوره آن برگزار شده است.

رضایی بیان کرد: ارتقای کیفی و کمی فعالیت‌های پژوهشی در جامعة المصطفی(ص) نشان از آن دارد که جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی توانسته است به یاری خدا و به همت فضلای غیرایرانی و نیز پشتیبانی‌های معنوی دلسوزان امر، به اهداف خود دست یابد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهداف این جشنواره بین‌المللی اظهار کرد: «تعمیق نگاه به نقش علوم اسلامی و علوم انسانی با رویکرد اسلامی در تولید علم»، «ارتقای کمی و کیفی آثار پژوهشی در المصطفی(ص)»، «ایجاد انگیزه، تشویق و حمایت از فعالیت‌های علمی – پژوهشی طلاب، فضلا و پژوهشگران المصطفی (ص)»، «تقویت و توسعه ظرفیت­‌های علمی – پژوهشی طلاب، فضلا و پژوهشگران المصطفی (ص)»، «تلاش در جهت کاربردی کردن علوم اسلامی و علوم انسانی با رویکرد اسلامی از طریق شناسایی مهم‌ترین مسائل، در گستره جهان اسلام» و «رصد و ارزیابی حرکت پژوهشی در المصطفی (ص)» از جمله اهداف این جشنواره بین‌المللی است.

گزینش بهترین آثار پژوهشی سال

وی به محور‌های برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: به طور کلی محور‌های عمده فعالیت‌های جشنواره در دو بخش گزینش بهترین آثار پژوهشی سال در محور‌های (کتب برتر سال، مقالات منتشر شده برتر سال، رساله، پایان نامه و تحقیقات پایانی برتر سال) و فراخوان مقاله در موضوع ویژه سال و گزینش بهترین مقالات محور‌های برگزاری این جشنواره بین‌المللی است.

رئیس بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی به موضوعات ۱۹ گانه این جشنواره اشاره کرد و گفت: قرآن و علوم قرآنی، حدیث و علوم حدیث، فقه و اصول، فلسفه و منطق، مهدویت، اخلاق و تربیت، عرفان و تصوف، ادیان و فرق، کلام و دین‌پژوهی، تاریخ، جغرافیا، شخصیت‌شناسی، حقوق، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات غیرفارسی، روانشناسی و علوم تربیتی، مدیریت، تبلیغ و ارتباطات و مرجع و کلیات از موضوعات این دوره از جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) در بخش دیگری از سخنان خود به آیین تقدیر و تجلیل از خدمات علمی حضرات آیات مقتدایی و اعرافی در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: «آیت‌الله مقتدایی» و «آیت‌الله اعرافی» از چهره‌های ماندگار عرصه مجاهدت در المصطفی هستند.

انتهای پیام
captcha