آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی برگزار می‌شود
کد خبر: 3876860
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
با حضور آیات مقتدایی و اعرافی؛

آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه – اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی به همت پژوهشگاه المصطفی(ص) و با حضور نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن رضایی، رئیس جشنواره بیست و یکم شیخ طوسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اعلام این خبر اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی، طلیعه حرکتی نو در تکریم پژوهشگران و محققان ایرانی و غیرایرانی و قدرشناسی از فعالیت‌های پژوهشی آنان در حوزه علوم اسلامی و انسانی است. ثمره بیش از دو دهه تلاش و ۲۰ دوره برگزاری مراسم جشنواره، گردآمدن قریب به دوازده هزار اثر پژوهشی است.

وی افزود: این جشنواره بین‌المللی پژوهشی از فعالیت‌های ویژه پژوهشی جامعة المصطفی(ص) العالمیة است که در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های پژوهشی مندرج در اساسنامه و منشور المصطفی(ص) در جهت تربیت محققان، تبیین و تولید دانش دینی، قرآنی و توسعه نظریه‌های اسلامی در زمینه‌های گوناگون و حمایت از فرایند تولید علم دینی براساس نیاز‌ها و انتظارات جهانی، همه ساله برگزار می‌شود.

عضو هئیت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه ادامه داد: این جشنواره خاستگاه و بستر مناسبی برای شناسایی، معرفی و تقدیر از پژوهشگران و نوآوران پژوهشی برتر در المصطفی(ص) است. این جشنواره از سال ۱۳۷۶ به همت مرکز جهانی علوم اسلامی سابق فعالیت خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۸۷ در ساختار جدید المصطفی(ص) در معاونت پژوهشی فعالیت خود را ادامه داد و تاکنون بیست دوره آن برگزار شده است.

رضایی بیان کرد: ارتقای کیفی و کمی فعالیت‌های پژوهشی در جامعة المصطفی(ص) نشان از آن دارد که جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی توانسته است به یاری خدا و به همت فضلای غیرایرانی و نیز پشتیبانی‌های معنوی دلسوزان امر، به اهداف خود دست یابد.

وی با اشاره به اهداف این جشنواره بین‌المللی اظهار کرد: «تعمیق نگاه به نقش علوم اسلامی و علوم انسانی با رویکرد اسلامی در تولید علم»، «ارتقای کمی و کیفی آثار پژوهشی در المصطفی(ص)»، «ایجاد انگیزه، تشویق و حمایت از فعالیت‌های علمی – پژوهشی طلاب، فضلاء و پژوهشگران المصطفی(ص)»، «تقویت و توسعه ظرفیت­های علمی – پژوهشی طلاب، فضلاء و پژوهشگران المصطفی(ص)»، «تلاش در جهت کاربردی نمودن علوم اسلامی و علوم انسانی با رویکرد اسلامی از طریق شناسایی مهم‌ترین مسائل، در گستره جهان اسلام» و «رصد و ارزیابی حرکت پژوهشی در المصطفی(ص)» از جمله اهداف این جشنواره بین‌المللی است.

رضایی به محور‌های برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: به طور کلی محور‌های عمده فعالیت‌های جشنواره در دو بخش گزینش بهترین آثار پژوهشی سال در محور‌های (کتب برتر سال، مقالات منتشر شده برتر سال، رساله، پایان نامه و تحقیقات پایانی برتر سال) و فراخوان مقاله در موضوع ویژه سال و گزینش بهترین مقالات محور‌های برگزاری این جشنواره بین‌المللی است.

رئیس بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی به موضوعات ۱۹ گانه این جشنواره اشاره کرد و گفت: قرآن و علوم قرآنی، حدیث و علوم حدیث، فقه و اصول، فلسفه و منطق، مهدویت، اخلاق و تربیت، عرفان و تصوف، ادیان و فرق، کلام و دین‌پژوهی، تاریخ، جغرافیا، شخصیت‌شناسی، حقوق، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات غیرفارسی، روانشناسی و علوم تربیتی، مدیریت، تبلیغ و ارتباطات و مرجع و کلیات از موضوعات این دوره از جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) در بخش دیگری از سخنان خود به آیین تقدیر و تجلیل از خدمات علمی حضرات آیات مقتدایی و اعرافی در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: زمان اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی ۵ شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، از ساعت ۸ در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) وابسته به جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة؛ آیت‌الله مرتضی مقتدایی، عضو هئیت امنای جامعةالمصطفی(ص) العالمیة و آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس هئیت امنای جامعه المصطفی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha