مردم اندیمشک راوی تاریخ دفاع مقدس می‌شوند
کد خبر: 3861080
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸

مردم اندیمشک راوی تاریخ دفاع مقدس می‌شوند

گروه فرهنگی ــ رئیس هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی غدیر اندیمشک درباره پروژه ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس این شهرستان با بیان اینکه طی مصاحبه‌ با نیروهای مردمی به نکات مهمی رسیدیم، گفت: کارهای زیادی در نهایت گمنامی در این سال‌ها انجام شده است که از آنها اطلاعات کمی داشتیم.

طیبی

مرتضی طیبی، رئیس هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی «غدیر» اندیمشک در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره پروژه ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس اندیمشک که از ابتدای اردیبهشت‌ماه توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان به این مؤسسه واگذار شد، گفت: کار این پروژه از اردیبهشت‌ امسال آغاز شد و مدت اجرای آن 16 ماه است. با توجه به اینکه هدف از این پروژه ثبت نقش مردم در دوران دفاع مقدس است، در کنار گردآوری اسناد و مدارک، 300 ساعت مصاحبه با نیروهای مردمی، رزمندگان، مسئولان و افرادی که در جریان هشت سال دفاع مقدس در اندیمشک نقش‌آفرینی کردند یا متأثر از جنگ شدند، برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار کرد: تاکنون موفق به تهیه 90 ساعت مصاحبه شده‌ایم که این مصاحبه‌ها پس از پیاده‌سازی و بازخوانی در اختیار مریم لطیفی از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس برای تحریر نهایی قرار می‌گیرد؛ این نویسنده کتاب «اندیمشک در جنگ عراق علیه ایران» را پیش از این به رشته تحریر در آورده است. 

طیبی با بیان اینکه تلاش ما در این مصاحبه‌ها ثبت مشاهدات مردم در دوران دفاع مقدس؛ نه شنیده‌های آنها است، افزود: مصاحبه‌ها بر اساس پرسش‌های بنیاد حفظ آثار استان تهیه می‌شود. این کار همزمان در شهرهای دیگر استان مانند آبادان، شوش و دزفول نیز در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان سال این مصاحبه‌ها انجام شده و در سال جدید متن نهایی تاریخ شفاهی دفاع مقدس اندیمشک آماده ویرایش پایانی باشد.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی غدیر اندیمشک با بیان اینکه در این مصاحبه‌ها نکات کلیدی و جالبی درباره نقش مردم اندیمشک در دوران جنگ وجود دارد، گفت: به طور مثال در برخی از مصاحبه‌ها درباره نقش شاخص سردار توکل قلاوند که با شهید بقایی و شهید باقری در فکه به شهادت رسید، اطلاعات مهمی را به دست آوردیم و متوجه شدیم ایشان کارهای شاخصی را به همراهی نیروهای رزمنده در این منطقه انجام دادند. همچنین متوجه شدیم بسیاری از مردم اندیمشک، خانه‌های خود را در آن سال‌ها در اختیار جنگ‌‌زده‌ها و رزمندگان قرار می‌دادند. در برخی از مصاحبه‌ها متوجه شدیم گردانی به نام حضرت زینب(س) در سال‌های دفاع مقدس فعالیت می‌کرد که از معادن شن و ماسه اندیمشک برای جاده‌سازی جبهه‌ها استفاده می‌کردند. همچنین نقش بیمارستان شهید کلانتری و مصلی اندیمشک در این مصاحبه‌ها روشن شد و متوجه شدیم کارهای زیادی در نهایت گمنامی در این سال‌ها انجام شده است که از آنها اطلاعات کمی داشتیم. در مجموع نکات کلیدی و مهمی در این مصاحبه‌ها وجود دارد.

وی با تصریح به اینکه متأسفانه این طرح دیر شروع شد و رزمندگان بسیاری در این سال‌ها از دست رفتند، گفت: یکی از رزمندگانی که در این طرح با وی مصاحبه انجام دادیم، یک ماه پس از مصاحبه درگذشت. این نشان می‌دهد که زمان در ثبت تاریخ شفاهی اهمیت زیادی دارد.

طیبی همچنین در پایان از آماده‌سازی چهار مجموعه کتاب توسط مؤسسه غدیر خبر داد و گفت: این مجموعه کتاب‌ها زندگینامه شهید مسعود اکبری از فرماندهان غواص، سردار حاج احمد مجدی از مدافعان حرم و خاطرات سردار عباس عیدی است که تا پایان امسال به چاپ می‌رسند.

انتهای پیام
captcha