نیاز به اهدای خون در تمامی گروه‌های خونی
کد خبر: 3859264
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱

نیاز به اهدای خون در تمامی گروه‌های خونی

گروه سلامت ــ سازمان انتقال خون ایران در اطلاعیه‌ای از هموطنان خواست تا برای اهدای خون در فصل سرما اقدام کنند.

نیاز به اهدای خون تمامی گروه‌های خونیبه گزارش ایکنا؛ سازمان انتقال خون، در اطلاعیه‌ای از مردم در خواست کرد که برای اهدای خون اقدام کنند.

در این اطلاعیه آمده است؛ هم اکنون و با فرارسیدن فصل سرما و افزایش برودت هوا و بارش برف و باران، سازمان انتقال خون کشور با کاهش شدید سطح ذخایر خون و فرآورده‌های آن در همه گروه‌های خونی مواجه شده است.

با توجه به پیش‌بینی استمرار تغییرات جوی ناپایدار طی هفته‌های آتی و فصل زمستان، از عموم شما مردم نیکوکار در همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور تقاضا داریم در اولین زمان ممکن با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه انتقال خون به محل کار یا زندگی خود همچون گذشته، با فداکاری و با صرف اندکی از وقت ارزشمند خویش، سلامت و زندگی دوباره را به عنوان هدیه‌ای بی مثال به بیماران نیازمند به خون وفرآورده‌های آن اهدا کنید.

بیماران نیازمند به خون و عزیزان آن‌ها بی صبرانه چشم انتظار قدوم سبزتان هستند.

در همین حال بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است، اظهار کرد: همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما و کوتاه شدن روز‌ها، میزان مراجعه به مراکز انتقال خون کم می‌شود، اما نیاز به خون همیشگی است.

وی افزود: از سوی دیگر با گسترش مراکز جراحی قلب باز، مراکز آنکولوژی و عمل‌های پیوند اعضا، مصرف خون و فرآورده‌های خونی مانند گلبول خون فشرده، پلاکت و پلاسما نیز افزایش پیدا کرده است. یکی از مشکلات اصلی ما پلاکت است چرا که مصرف آن زیاد بوده و تقریبا روزانه مصرف زیادی دارد. از سوی دیگر با توجه به مدت کوتاه نگهداری آن نمی‌توان پلاکت را در مدت زمان طولانی ذخیره کرد؛ بر همین اساس نیاز است که دائما از اهداکنندگان، پلاکت دریافت کرد.

حاجی‌بیگی با اشاره به مصرف زیاد خون در شهر‌های بزرگ اظهار کرد: ۱۷ درصد اهداکنندگان کل کشور در تهران حضور دارند، اما ۲۵ درصد خون اهدایی کشور نیز در تهران مصرف می‌شود، چرا که جراحی‌های بزرگ در این شهر صورت می‌گیرد. شیراز نیز به دلیل وجود مراکز پیوند کبد بیشترین مصرف خون را به خود اختصاص داده است، باید گفت هر عمل پیوند ۶۰ واحد خون و فرآورده خونی نیاز دارد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر علاوه بر گروه‌های منفی که با توجه به تعداد کم افراد دارای این گروه‌ها، نیاز به خون اهدایی آن‌ها همیشگی است، به دلیل کاهش مراجعات در سرمای هوا، به تمامی گروه‌های خونی نیازمند هستیم.
انتهای پیام
captcha