بزرگداشت هفته بسیج در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3858957
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶

بزرگداشت هفته بسیج در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات قرآنی رسانه‌ها امروز «هفته بسیج» را مورد توجه قرار دادند و در کنار برخی خبرهای قرآنی، به انعکاس رویدادهای مربوط به این مناسبت پرداخته‌اند.

ارسالی ////// بزرگداشت هفته بسیج در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها در دومین روز آذرماه در مورد بیمه فعالان قرآنی، هفته بسیج، سالگرد صلح امام حسن(ع) و ... مطالبی را منتشر کرده‌اند. خبرگزاری فارس به تشریح برنامه‌های قرآنی سازمان بسیج برای هفته بسیج پرداخته و تسنیم از تشکیل کمیته پیگیری بیمه فعالان قرآنی خبر داده است.
ایسنا خبر دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تولیت آستان مقدس و نماینده ولی‌فقیه در استان را مخابره کرده و باشگاه خبرنگاران جوان گزارشی از «نشست بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های فعالیت فرهنگی در سوریه» منتشر کرده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب را انعکاس داده، مهر انتشار کتاب «زمانه ما و نهج‌البلاغه» را مخابره کرده، ایبنا با نویسنده کتاب دانیال نبی در اسلام و یهود گفت‌وگویی انجام داده و میزان نیز خبر دیدار تولیت آستان قدس رضوی با فرماندهان و مسئولان اقشار مختلف سپاه امام رضا(ع) را بر روی خروجی قرار داده است. در ادامه نگاهی به مطالب خبری منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی از دیدار حجت‌الاسلام «احمد مروی»، تولیت آستان قدس رضوی با فرماندهان و مسئولان اقشار مختلف سپاه امام رضا(ع) به مناسبت هفته بسیج خبر داده است. این خبر به انعکاس صحبت‌های تولیت آستان قدس رضوی در این دیدار و با تیتر «بسیج در صف اول پاسداری از انقلاب و نظام قرار دارد» بر روی خروجی قرار گرفته است. حجت‌الاسلام مروی در بخشی از صحبت‌های خود بیان کرده است: «اگر بسیج نبود، معلوم نبود سرنوشت جنگ چه می‌شد و در این 30 سال پس از رحلت امام خمینی(ره)، اگر بسیج نبود، آیا از انقلاب چیزی باقی می‌ماند؟ در تمام این سال‌ها، رهبری از آنچه امام خمینی(ره) در بسیج بنیان گذاشتند، حفظ و صیانت کردند و به شایستگی آن را گسترش دادند».
این خبرگزاری در خبر دیگری که باز هم به مناسبت هفته بسیج اختصاص یافته است، برنامه‌های قرآنی این هفته را در گفت‌وگو با مسئول دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین معرفی کرده است. از جمله این برنامه‌های می‌توان به برگزاری 500 محفل انس با قرآن در سراسر کشور،‌ تجلیل از فعالان و نخبگان قرآنی و برگزاری مرحله مقدماتی جشنواره قرآنی بسیج اشاره کرد.
فارس در خبر دیگری از تشکیل کمیته پیگیری بیمه فعالان قرآنی خبر داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است «با تصویب مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کمیته‌ای برای پی‌گیری بیمه فعالان قرآنی تشکیل و مقرر شد موضوع بیمه از طریق کمیسیون فرهنگی مجلس پی‌گیری شود». تصمیم‌گیری برای تشکیل این کمیته در جلسه صد و چهارم مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که حدود یک ماه قبل برگزار شده بود، به تصویب رسید.
بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۲۱۹ قرآن کریم، شامل آیات ۸۹ تا ۹۷ سوره مبارکه یونس با صدای مرحوم «مصطفی اسماعیل» از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز دوم آذرماه است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم صفحه دین، قرآن و اندیشه را با انتشار گزارشی انتقادی از وضعیت بیمه فعالان قرآنی به‌روزرسانی کرده است. گزارشی که با تیتر «بیمه فعالان قرآنی در هاله‌ای از ابهام/ خدمتی که متوقف شد» بر روی خروجی قرار گرفته و در بخشی از آن آمده است: «موضوع بیمه فعالان قرآنی و مسکوت ماندش یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های مؤسسات قرآنی در این روزها است، به‌طوری که در صد‌وچهارمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که 12 آبان‌‌ماه سال جاری برگزار شد؛ حجت‌الاسلام علی‌رضا شاهسونی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با اشاره به مشکلات مؤسسات قرآنی گفت: اولین مشکل مؤسسات قرآنی، بحث بیمه است که همچنان در ابهام قرار دارد و کمر مؤسسات را شکسته است. معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد زمانی در قالب بیمه هنرمندان تعدادی از فعالان قرآنی را بیمه کرد، اما بعد از مدتی که با روند کاهش مواجه شد، به یکباره مسکوت ماند».
این خبرگزاری همچنین از برگزاری دومین دوره «آموزش عالی قاریان ممتاز» خبر داده است. این دوره به همت شورای عالی قرآن و در راستای ارتقاء سطح دانش نظری و مهارتی قاریان ممتاز و در چارچوب اجرای طرح ارزیابی قاریان و مدرسان برگزار شده است.
تسنیم در این صفحه به مناسبت صلح امام حسن(ع) نیز بی‌توجه نبوده و دو مطلب از مطالب منتشر شده در روز دوم آذرماه را به این موضوع اختصاص داده است. در یکی از این مطالب که با تیتر «دنیاطلبان و خائنان، صلح با معاویه را به امام حسن(ع) تحمیل کردند» بر روی خروجی قرار گرفته، گفت‌وگویی با «محمدحسین رجبی‌دوانی» پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام‌حسین(ع) صورت گرفته است.
یادداشتی از حجت‌الاسلام «سیدرضا عمادی» پژوهشگر علوم قرآن و حدیث یکی دیگر از مطالب منتشر شده در مورد صلح امام حسن(ع) است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «معاویه در پناه حکومتِ 20 ساله‌اش بر شام تا جایی پیش رفت که از بسیاری از مسلمانان باسابقه و پیشرو همچون ابوذر، عمار، مقداد و... مشهورتر شد، اما در مقابل امیرالمؤمنین علی(ع) و امام‌مجتبی (ع) ایستاد و خود را جانشین پیامبر اکرم(ص) معرفی کرد. پس از شهادت امیرالمؤمنین مردم، با امام‌حسن(ع) بیعت کردند و از حضرت خواستند تا خلیفه مسلمین باشد، در حالیکه معاویه تمام توان خود را برای حاکمیت مطلق باندِ بنی‌امیه بر سرزمین اسلامی به میدان آورده بود. امام‌مجتبی(ع) لشکری به شام فرستاد، امام (ع) مجهز شده و در حال حرکت و پیوستن به لشکر اول بودند که هوشِ شیطنت‌آمیز و خبیث معاویه در کوتاه‌مدت مهم‌ترین فرمانده لشکر امام‌حسن(ع) را در کنار خود قرار داد، رؤسای قبائل را به تسخیر خود درآورد و در میانه راه امام را ترور کرد که البته نافرجام شد (باعث جراحت حضرت شد). نامه سفید امضای صلح را برای امام فرستاد و این بدان معناست که اذهان مردم باید معاویه صلح‌طلب را در مقابل امام حسن جنگ‌طلب ببیند».
برگزاری جلسه دوم «کارگاه نوحه‌سرایی» و انعکاس صحبت‌های «محمدعلی فتح‌الهی»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های کارآمدی دولت در نسبت با نظریه‌پردازی دولت اسلامی از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه دو خبر از دیدار آیت‌الله «محمد یزدی»، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله «سیدمحمد سعیدی» تولیت آستان مقدس و نماینده ولی‌فقیه در استان قم منتشر کرده است. آیت‌الله یزدی در این دیدار گفته است: «نگرانی از وضعیت ظاهری قم یک نگرانی جدی و به‌جاست و جامعه مدرسین نیز همیشه نسبت به وضعیت قم دغدغه داشته است، به همین علت در دیدار با مسئولان مختلف حساسیت شهر قم را به افراد گوش‌زد کرده است».
همچنین آیت‌الله سعیدی نیز در این دیدار با اشاره به تشکیل قرارگاه ۱۹ دی در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم قم، اظهار کرده است: «ایشان نسبت به وضعیت قم ابراز نگرانی کرده و خطاب به بزرگان و جوانان قم فرمودند که نباید اجازه دهیم قم از وضع انقلابی و دینی خود خارج شود».
ایسنا همچنین در خبر دیگری که به استقبال مسلمانان هند از قاریان ایرانی اختصاص یافته است، به حضور دو نفر از اساتید قرآنی کشورمان در این کشور و اجرای تلاوت قرآن کریم در مساجد مناطق مسلمان‌نشین این کشور اشاره کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز دوم آذرماه گزارش مفصلی از «نشست بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های فعالیت فرهنگی در سوریه» را منتشر کرده است. حجت‌الاسلام «حسن مسلمی» معاون سابق فرهنگی تبلیغی نماینده مقام معظم رهبری در سوریه در بخشی از این نشست در مورد نحوه تشکیل داعش گفته است: «زمانی که سوریه وارد بحران جدی در منطقه شد، ابوبکر البغدادی در سخنرانی خود اعلام کرد دولت داعش را تشکیل خواهد داد. پس از آن ابوبکرالبغدادی دفتر حسبه، دایره تبلیغ و مجله دابق را تأسیس و پلاک ماشین ویژه داعش و دسته چک ایجاد کردند. همچنان داعش با جسارت بیش از اندازه خود به هالیوود پیشنهاد داد تا بجای استفاده از بدل‌کار از نیرو‌های انسانی زنده‌ای که داعش به آن‌ها می‌دهد، استفاده کند».
باشگاه خبرنگاران جوان دو مطلب معارفی دیگر خود را به حدیثی از امام علی(ع) درباره چگونگی گذراندن عمر و نیز فراخوان سوال شرعی در مورد «احکام خرید و فروش کالا» را منتشر کرده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز امروز دوم آذرماه صفحه قرآن و معارف را با انتشار یک گزارش به روزرسانی کرده است. این خبرگزاری تنها مطلب منتشر شده خود را به انتشار گزارشی از نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب و الزامات ارتباطی آن در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اختصاص داده است.
مهر
خبرگزاری مهر نیز از انتشار ویرایش دوم و چاپ سوم کتاب «زمانه ما و نهج‌البلاغه» از سوی انتشارات سدید خبر داده است. این کتاب با عنوان فرعی «برداشت‌هایی از نهج‌البلاغه پیرامون مسائل روز»، شامل بحث پیرامون توافق و ترافق، خودی و غیرخودی، قدرت درون‌زا، نفوذ، فتنه، آزادی بیان، تحزب و … می‌باشد. در ویرایش دوم این کتاب، موضوعاتی مانند روش‌شناسی تحقیق در نهج‌البلاغه نیز که مورد استفاده محقق در تألیف این کتاب بوده، ارائه شده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران نیز در صفحه دین را با انتشار یک مطلب به روزرسانی کرده و آن را به گفت‌وگویی با «محمد منابی» نویسنده کتاب «دانیال نبی در اسلام و یهود» اختصاص داده است. این کتاب نخستین اثر مستقل به زبان فارسی در حوزه ادیان تطبیقی است که بر پایه کهن‌ترین و معتبرترین منابع غربی، شرقی، یهودی و اسلامی به واکاوی جایگاه دانیال نبی از منظر دو دین بزرگ ابراهیمی یعنی اسلام و یهودیت و همچنین به فراز و نشیب مراحل زندگانی این پیامبر می‌پردازد.
میزان
خبرگزاری میزان نیز تنها خبر منتشر شده در صفحه دین و اندیشه را به دیدار تولیت آستان قدس رضوی با فرماندهان و مسئولان اقشار مختلف سپاه امام رضا(ع) اختصاص داده و آن را با تیتر «نقش بسیج در خنثی کردن فتنه دشمنان بیش از گذشته نمایان شد»، بر روی خروجی قرار داده است.

انتهای پیام
captcha