بازتاب درگذشت «آیت‌الله عاملی» در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3853104
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰

بازتاب درگذشت «آیت‌الله عاملی» در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز ششم آبان‌ماه در کنار خبرهایی همچون آغاز ثبت نام مسابقات قرآن حوزه‌های علمیه و نیز انتشار مطالب معارفی به مناسبت ایام آخر ماه صفر، بیش از هر خبری به انتشار پیام‌های تسلیت درگذشت آیت‌الله مرتضی عاملی و خبرهای مرتبط با این موضوع پرداخته‌اند.

ارسالی //////// بازتاب درگذشت «آیت‌الله عاملی» در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛‌ صفحات معارفی رسانه‌ها در ششمین روز آبان‌ماه بیشتر از هر موضوع دیگری به ایام آخر ماه صفر و نیز درگذشت آیت‌الله مرتضی عاملی پرداخته‌اند.
خبرگزاری فارس از آغاز نام‌نویسی نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه ویژه برادران خبر داده و تسنیم به انعکاس سخنان یکی از پیرغلامان اهل بیت(ع) پرداخته است. ایسنا پیام‌های تسلیت مراجع عظام تقلید به مناسبت درگذشت آیت‌الله مرتضی عاملی را بازنشر داده و باشگاه خبرنگاران نیز انوع رزق را مورد بررسی قرار داده است.
خبرگزاری کتاب ایران از اعلام فراخوان کنگره بین‌المللی سیره فاطمی خبر داده و خبرگزاری میزان نیز حضور 120 هزار زائر افغانستانی و پاکستانی در آستان قدس رضوی را منتشر کرده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تنها خبر منتشر شده خود را به آمار زائران مشهدالرضا در ایام سالروز شهادت این امام همام اختصاص داده است. در ادامه نگاهی گذرا به برخی خبرهای معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز ششم آبان‌ماه به مناسبت سال روز شهادت حضرت امام رضا(ع) از تشرف یک میلیون و 500 هزار زائر اولی به مشهد مقدس طی سه سال اخیر خبر داده است. این مطلب را «حامد صادقی»، سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی در برنامه «کوی محبت» شبکه دو سیما مطرح کرده و فارس نیز به بازنشر آن پرداخته است.
این خبرگزاری در گزارش دیگری برنامه‌های سالروز شهادت امام رضا(ع) را منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش که با تیتر «برنامه‌ریزی گسترده آستان قدس برای آخر صفر/ اجتماع عظیم رضویون؛ فردا در صحن جامع» بر روی خروجی قرار گرفته، آمده است: «آیین سنتی مراسم شام غریبان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء از چهار راه شهدا با حضور خدام رضوی آغاز خواهد شد و در طی مسیر سیدمحمود صفاتی، کاظم غلام‎شاهی و محمد گلابگیر به مدیحه‌سرایی خواهند پرداخت. مراسم عزاداری در شام غریبان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ویژه عموم زائران با عنوان «پایان سفر» بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد، در این مراسم حجت الاسلام پناهیان به سخنرانی می‌پردازد و آقایان حسین طاهری و محمد طاهری به مدیحه‌سرایی و روضه‌خوانی خواهند پرداخت».
فارس همچنین در گزارش دیگری که باز هم به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) منتشر شده است، به زندگی هشتمین امام شیعان پرداخته و تلاش کرده است تا به معرفی یاقوت‌های اخلاقی در سبک زندگی رضوی بپردازد. در بخشی از این گزارش امده است: «زندگی با برکت امام هشتم آقا علی بن موسی الرضا(ع) در بردارنده یاقوت‌های چشم‌نوازی از سبک زندگی اسلامی است که تحسین و تمجید هر انسانی را به دنبال دارد؛ به طوری که نه فقط عالمان شیعی، بلکه بزرگان اهل سنت نیز زبان به تمجید و تحسین آن باز کرده‌اند. برای نمونه سمهودی درباره این امام همام بیان می‌دارد: «علی بن موسی الرضا(ع) فرزند موسی کاظم، بهترین فرد زمانش و مردی جلیل القدر بود»(۱) و یا اینکه شیخ عبدالله شبراوی شافعی ابراز می‌دارد: «علی بن موسی الرضا دارای مناقب عالی و صفات ارزشمند بود، ...کرامات او بیشتر از آن است که حد و حصر شده و مشهورتر از آن است که ذکر شود».(۲) در واقع سیره و سخنان امام رضا(ع) همچون گنجینه‌ای پربها، است راه صحیح زندگی الهی را در پیش روی همگان قرار می‌دهد، سیره و سبک زندگی‌ای که ضامن سعادت و خوشبختی واقعی انسان در حیات مادی و معنوی است».
آغاز نام‌نویسی نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه ویژه برادران در دو بخش قرآن و معارف نهج‌البلاغه و نیز بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۳ قرآن کریم شامل آیات ۳۷ تا ۴۰ سوره مبارکه توبه باصدای مرحوم «عبدالباسط محمد عبدالصمد» از دیگر مطالب خبری خبرگزاری فارس در روز ششم آبان‌ماه است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم نیز با انتشار 9 خبر که بخش زیادی از آن به مناسبت‌های آخر ماه صفر اختصاص دارد، سعی در به روزرسانی صفحه دین، قرآن و اندیشه داشته و در یکی از این مطالب به معرفی هیئاتی که در شب شهادت امام رضا(ع) برنامه دارند، پرداخته است.
تسنیم همچنین با «مهدی آصفی» از پیرغلامان اهل بیت(ع) گفت‌وگوی مفصلی انجام داده است. این پیرغلام اهل بیت(ع) در بخشی از این گفت‌وگو که با تیتر «مداحِ مغرض نه، اما ناآگاه داریم/ برای مداحان جوان، ذکر صلوات می‌گیرم» منتشر شده در پاسخ به سوالی در مورد وظایف پیرغلامان در برابر مداحان نسل جدید، گفته است: «ما باید نسل امروز را تقویت کنیم. مداحی که در جوانی برای اهل‌بیت می‌خواند، باید از او استقبال کرد. من در جلسه‌ای که مداح جوان، روضه‌خوانی می‌کند ذکر صلوات می‌گیرم. البته مداحان جوان‌ هم وظایفی دارند. آنها باید به بزرگان و پیشکسوتان عرصه ستایشگری احترام بگذارند. برخی خیال می‌کنند به مجرد اینکه به شهرت نسبی رسیدند و مورد تکریم مردم واقع شدند، دیگر نباید از کسی اطاعت کنند. روزی همین جوان، پیر خواهد شد و آن‌وقت است که کسی دیگر به حرف‌هایش اعتنا نخواهد کرد».
انتشار اسنادی درباره شهادت مرحوم کافی، بارگذاری مداحی «سیدمجید بنی‌فاطمه» در رثای امام حسن مجتبی(ع) و نیز صلوات خاصه امام رضا(ع) با نوای این مداح اهل بیت(ع) و آداب زیارت امام رضا(ع) در کلام رهبر معظم انقلاب از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.
این خبرگزاری در خبر دیگری از آغاز نام‌نویسی مسابقات قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه خبر داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، ثبت نام برای حضور در این آزمون از روز 11 آبان‌ماه آغاز شده می‌شود. این مسابقات در رشته‌های حفظ 5، 10، 20 و کل قرآن، حفظ جزء 30 و سور منتخب، قرائت ترتیل و تحقیق، خطابه‌های قرآنی، دعا‌خوانی، معارف نهج‌البلاغه و تفسیر قرآن ویژه برادران برگزار می‌شود.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در بین خبرهای امروز خود در صفحه دین و اندیشه که تا زمان انتشار این گزارش به 9 مطلب خبری رسیده است، علاوه بر مناسبت‌های آخر ماه صفر به درگذشت آیت‌الله مرتضی عاملی نیز پرداخته است. از جمله این مطالب می‌توان به پیام‌های تسلیت منتشر شده از سوی آیات عظام صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی، از مراجع عظام تقلید، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات و ... اشاره کرد.
ایسنا امروز همچنین گزارش تصویری از مراسم تعزیه‌خوانی روز 28 صفر در سرای تاریخی وکیل‌الدوله در کرمانشاه منتشر کرده است. «در شعر نبوی کم‌فروشی کرده‌ایم»،‌ «حضرت محمد(ص) اول مخلوق عالم است» و گزارش یک سفر که به سفر یکی از زائران اربعین حسینی پرداخته است، از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار سه مطلب خبری به روزرسانی شده است که یکی از آنها حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) با موضوع نحوه رفتار با خطاکاران است.
خبرنگار این خبرگزاری در مطلب دیگری پای صحبت‌های «سیدحمید خوئی»، پژوهشگر دینی نشسته و به مسئله جانشینی پیامبر(ص) پرداخته است. خوئی در بخشی از گفت‌وگوی خود با یادآوری اینکه جانشینی پس از پیغمبر (ص) موضوعی تثبیت شده و بدیهی در میان اصحاب و مردم مدینه بود، اظهار کرده است: «مرحوم شهید صدر در کتاب «تشیع مولود طبیعی اسلام» (۵) تأکید می‌کند که خلافت موضوع مورد بحث و جدل در زمان رسول خدا نبوده است؛ به علاوه تصریح می‌کند این موضوع برای همگان روشن بوده که علی بن ابی طالب (ع) با اراده خدا به عنوان خلیفه پس از آخرین فرستاده الهی منصوب شده است».

باشگاه خبرنگاران جوان در مطلب دیگری به موضوع «رزق بهشتی» پرداخته است. در این مطلب معنای رزق و‌ اقسام رزق برای مخاطبان تشریح شده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین از اعلام فراخوان همایش ملی فقه نظام خبر داده است. این همایش به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مشارکت نهاد‌های علمی کشور و به مناسبت روز جهانی فلسفه، 7 آذر ماه سال جاری در قم برگزار می‌شود.
ایبنا در خبر دیگری از اعلام فراخوان کنگره بین‌المللی سیره فاطمی نیز خبر داده است. کنگره بین‌المللی سیره فاطمی با موضوع «هر مسلمان یک پژوهشگر» به همت سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در دو سطح پژوهشی و دانش‌آموزی برگزار می‌شود. آخرین مهلت ارسال چکیده و اصل مقالات ۲۰ دی ۱۳۹۸ است و علاقه‌مندان جهت ارسال مقالات می‌توانند به نشانی conf.omidnoor.ir مراجعه کنند. نتایج داوری مقالات نیز یکم اسفندماه سال جاری اعلام خواهد شد.
«رهبر انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام سیدجعفر مرتضی را تسلیت گفتند»، «برگزاری نمایشگاه کتاب اقلیت‌های دینی در هفته کتاب»، «کتیبه باستانی محله امامزاده دوخواهران چگونه یافت شد؟» و «علامه سید‌جعفر مرتضی عاملی از برجسته‌ترین سیره‌‌نگاران جهان اسلام بود» از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز ششم آبان‌ماه است.
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه از حضور 120 هزار زائر افغانستانی و پاکستانی در آستان قدس رضوی خبر داده و در خبر دیگری ویژه‌برنامه‌های شهادت امام رضا(ع) در آستان مقدس عبدالعظم حسنی(ع) را منتشر کرده است.
انتشار جزئیات برنامه‌های سالروز شهادت امام رضا(ع) در حرم رضوی و گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحسن شفیعی» کارشناس علوم قرآنی پیرامون زندگی امام رضا(ع) از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی تنها خبر منتشر شده در صفحه قرآن و معارف را به خبری در مورد حضور زائران در مشهد مقدس به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) اختصاص داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است: «سه میلیون و ۳۴۰ هزار و ۵۳۲ زائر و مسافر از ابتدای دهه پایانی ماه صفر امسال تا امروز ششم آبان ماه وارد مشهدالرضا شده‌اند».

 مهر
خبرگزاری مهر نیز تا زمان تهیه این گزارش (ساعت 14) هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی قرار نداده است.

انتهای پیام
captcha