درصد کمی از نوشت‌افزارهای ایرانی معرف الگوهای بومی هستند
کد خبر: 3832706
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
حجت‌الاسلام قمی تصریح کرد؛

درصد کمی از نوشت‌افزارهای ایرانی معرف الگوهای بومی هستند

گروه جامعه ــ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه 30 درصد از نوشت‌افزار موجود در بازار ایرانی است، گفت: تنها درصد کمی از این محصولات الگوهای بومی دارند.

درصد کمی از نوشت افزار ایرانی الگوهای بومی دارند/ عدم باور به سرمایه‌های بومیبه گزارش خبرنگار ایکنا، هفتمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی(ایران‌نوشت) امروز ۱۴ مردادماه، در محل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه ۳۵ درصد از بازار نوشت‌افزار کشور ایرانی است، گفت: از میان محصولات بومی تنها درصد کمی بر مبنای الگو‌های ایرانی شکل گرفته است؛ به لحاظ اقتصادی سرمایه‌های بومی و فرهنگی را باور نکرده‌ایم، در حالیکه باید این باور در میان مسئولان و مدیران به وجود آید.

قمی با بیان اینکه باید ملزومات مصرف نوشت‌افزار ایرانی را گسترش داد، گفت: ما نیاز به شبکه توزیع پیوسته برای این کار داریم و از تمامی ابزار‌ها باید استفاده کنیم، ضمن اینکه ابزار بومی مهمی به نام مسجد را در اختیار داریم که می‌توان از این ظرفیت برای ترویج استفاده از این محصولات استفاده کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه باید پس از تولید کالای با کیفیت ایرانی، از آن حمایت شود، تصریح کرد: معمولا پس از تولید کالا، آن را رها می‌کنیم در حالی که باید تولید و مصرف را زنجیره بدانیم و آن را استحکام بخشیم.
 
وی یادآور شد: در حوزه تولید نوشت‌افزار ایرانی آنچه را که به سازمان تبلیغات اسلامی مرتبط باشد انجام داده‌ایم و سعی داریم در شئون حاکمیتی از آن حمایت کنیم.

ابعاد مهم تولید ملی
در ادامه این مراسم همچنین صادقی نیارکی، مدیرکل صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه برای حمایت از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی وزارت صمت توافق کامل وجود دارد، گفت: باید مقدورات کشور را در نظر گرفت، اما با کمال افتخار آماده هستیم از این بخش از تولید کشور حمایت کنیم.

وی با اشاره به سابقه شش ساله آشنایی خود با تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی، گفت: خوشبختانه طی این‌سال‌ها نه تنها بر تعداد و مشارکت تولیدکنندگان افزوده شده است، بلکه محتوا غنی‌تر شده و دیدگاه‌هایی که مبتنی بر مبانی ارزشی و دینی کشور است بر آن افزوده شده است.
 
مدیرکل صنایع غیر فلزی وزارت صمت درون‌گرا، درون‌زا و مردمی بودن را به عنوان فاکتور‌های مهم در تولید ملی دانست و بیان کرد: برونزایی بخش دیگری از ابعاد و ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است، باید علاوه بر تولید نیاز جامعه ۸۰ میلیونی، هم محصول و هم مبانی ارزشی خود را صادر کنیم.

وی ویژگی سوم اقتصاد مقاومتی را مردمی بودن تولید ملی دانست و گفت: چهار پنج جوان انقلابی بدون هیچ حمایتی و براساس دانسته‌ها، داشته‌ها و علایقشان وارد این عرصه شده و این نشان از مردمی بودن این محصولات دارد.
 
صادقی‌نیارکی دانش‌بنیان بودن را ویژگی دیگر اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد و گفت: محصولات نوشت‌افزار باید قابلیت رقابت داشته باشند. با جهش قیمت ارز، تولید ملی ارزشمند شد، امروز که نرخ ارز به قیمتی معقول و با ثبات رسیده تولید ملی هم اهمیت پیدا کرده است. شرکت‌هایی که در حوزه نوشت‌افزار کالای خود را با فناوری نانو و آنتی باکتریال تولید می‌کنند به نگاهی هوشمندانه در زمینه سیاست‌گذاری و ترویج این کالا‌ها و محصولات نیاز دارند.

فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به اهمیت حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت:‌ وقتی خودرو گران می‌شود، افراد برای خرید آن هجوم می‌برند چنانکه به آن نیاز هم ندارند. چندین سال است که با آلودگی هوا دست به گریبانیم و باید ریشه آن را در فرهنگ جستجو کنیم. باید در حوزه فرهنگ و تغییر ذائقه مردم قدم‌های مؤثری برداشته شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: اگر برای شخصیت‌هایی که قهرمان دنیای کودکان و نوجوانان ما هستند نمونه ایرانی ساخته نشود نمونه غربی جایگزین آن می‌شود، اگر نوشت‌افزار تولید شود، اما جهان خیالی کودک که خود را در لباس آن می‌بیند وجود نداشته باشد، موفقیت نوشت افزار ایرانی امکان‌پذیر نیست.

وی با انتقاد از ناهماهنگی بین نهاد‌های حوزه کودک اظهار کرد: بسیاری از نهادها در این بخش کار خود را درست انجام می‌دهند، اما استاندارد‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ مثلا در شورای نظارت بر اسباب‌بازی مجوز به یک اسباب بازی خاص داده نمی‌شود، در حالی که نهاد دیگری مجوز انیمیشن آن را صادر می‌کند، این ناهماهنگی معیار‌ها برای این حوزه اصلا مناسب نیست.

حضور 5 هزار نوشت افزار ایرانی در نمایشگاه ایران‌نوشت
سعید حسینی، مدیرعامل ایران نوشت، نیز با بیان اینکه ۱۰۰ شرکت ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند، گفت: در این نمایشگاه بیش از پنج هزار محصول به نمایش گذاشته شده است.
 
وی با بیان اینکه بازار نوشت‌افزار شش هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد، یادآور شد: به دنبال تولید محصولاتی هستیم که ما به ازای ایرانی نداشته باشد و کارآفرینی را در مناطق محروم گسترش دهد.

به گزارش ایکنا؛ در ادامه این مراسم آخرین محصول ایران‌نوشت با طرح شهید مجید قربانخوانی با حضور خانواده این شهید رونمایی شد.
 
گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید!

انتهای پیام
captcha