جامعه‌شناسی دین در ایران مستندسازی می‌شود
کد خبر: 3831133
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶

جامعه‌شناسی دین در ایران مستندسازی می‌شود

گروه جامعه ــ گروه جامعه‌شناسی دین با اعلام یک فراخوان از علاقه‌مندان درخواست کرد برای مستندسازی فعالیت‌ها و تجارب این گروه اعلام آمادگی کنند.

جامعه‌شناسی دین در ایران مستندسازی می‌شودبه گزارش ایکنا؛ گروه جامعه‌شناسی دین که از سال 1370 ذیل انجمن جامعه‌شناسی تأسیس شده است، با اعلام فراخوان از علاقه‌مندان درخواست کرد برای همکاری در پروژه مستندسازی فعالیت‌ها و تجارب این گروه اعلام آمادگی کنند.

در این فراخوان آمده است: به اطلاع دانشجویان و پژوهشگران علاقه‌مند به حوزه جامعه‌شناسی دین می‌رساند گروه جامعه‌شناسی دین نخستین نهادی است که شناسایی، شناساندن، تبیین و ترویج جامعه‌شناسی دین را به نحو جمعی و آکادمیک در ایران آغاز کرده و هنوز این راه را ناتمام و نیازمند بلوغ می‌انگارد. از سوی دیگر تاریخچه گروه، بخشی از ادبیات این شاخه جامعه‌شناسی در ایران به شمار می‌آید؛ به ویژه نشست‌ها و گفت‌وگوهایی که در این حوزه سامان داده است؛ از این‌ رو گروه جامعه‌شناسی دینِ انجمن جامعه‌شناسی ایران بر آن است که اقدام به مستندسازی تاریخچه گروه دین از بدو تأسیس تاکنون نماید.

این امر از یک سو با هدف شناسایی هویت و ماهیت فعالیت‌های فکری و عملی پیشین و از سوی دیگر نقد و بررسی این پیشینه و تداوم منطقی‌تر تلاش‌های گروه صورت می‌پذیرد، لذا از علاقه‌مندان دعوت می‌شود در پیشبرد این پروژه مستند پژوهشی با شورای مرکزی گروه جامعه‌شناسی دین همکاری کنند، چارچوب کلی پژوهش عبارت است از: آرشیوسازی برخی سندهای مکتوب موجود پیرامون گروه انجمن جامعه‌شناسی دین، مصاحبه شفاهی با اعضای ادوار گروه دین جهت مستندسازی تجارب، داشته‌ها و فعالیت‌های علمی گروه در گذشته، نقد و بررسی یافته‌ها، ارائه راهکارهایی برای تداوم مطلوب‌تر فعالیت‌های گروه و گردآوری ماحصل پژوهش در قالب کتاب.

یادآور می‌شود دستاوردهای این پژوهش به نام داوطلبان تحقیق و تألیف از سوی انجمن جامعه‌شناسی ایران چاپ خواهد شد. این تحقیق می‌تواند در قالب رساله دانشجویی نیز انجام شود. همچنین گروه جامعه‌شناسی دین، همکاری لازم را در ارائه تسهیلات، راهنمایی‌ها و داده‌های لازم به محقق وظیفه خویش می‌داند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت اطلاع از روند پژوهش و طرح سؤالات خود از طریق ایمیل Neda.hmilani@gmail.com با شورای مدیریت گروه جامعه‌شناسی دین در تماس باشند.

انتهای پیام

captcha