برای ترویج وقف بر مبنای نیاز روز جامعه اعتبار کافی نداریم
کد خبر: 3829824
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵
معاون فرهنگی اوقاف:

برای ترویج وقف بر مبنای نیاز روز جامعه اعتبار کافی نداریم

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه در گذشته رئیس سازمان این اجازه را داده بود که درصد‌ ناچیزی در حد دو درصد از عواید بقاع و موقوفات برداشت و برای نشر معارف و ترویج وقف استفاده شود، گفت: این موضوع هم با مشکلات حقوقی و شرعی که شبهه‌آمیز بود روبرو و حذف شد و امروز دیگر این برداشت هم برای تبلیغ وقف و معرفی نیازهای روز جامعه برای واقفان وجود ندارد.

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این پرسش که سازمان به منظور ترویج وقف‌های متناسب با نیاز روز جامعه و هدایت واقفان به سمت این نیت‌ها، چه برنامه‌ای دارد، اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای جهت‌دهی به نیات واقفان، امکان‌سنجی و نیازسنجی در سطح استان‌ها را دنبال می کند و دستورالعمل این موضوع را به تمامی استان‌ها ابلاغ کرده است تا نیات واقفان براساس این نیاز‌سنجی و امکان سنجی شکل گیرد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در این جریان ممکن است استانی در حوزه دارو و درمان و استان دیگری در حوزه آموزش، مدرسه، فرهنگ‌سازی و یا تشکیل خانواده با مشکل روبرو باشد؛ بر همین اساس به‌فراخور حال استان‌ها این نیاز‌سنجی‌ها انجام می‌گیرد. در کنار این نیازسنجی‌ها دفاتر مشاوره هم در موضوع وقف دایر است و افرادی که برای وقف جدید مراجعه می‌کنند، مشاوره می‌بینند. همچنین در خیمه‌های معرفت سازمان که در سراسر کشور برپا می‌شود نیز غرفه‌های همه واقف باشیم، راه‌اندازی شده است که به ارائه مشاوره به واقفان می‌پردازد. همچنین مجموعه‌ای از محصولات فرهنگی شامل نرم‌افزار، بروشور و سایر بسته‌های فرهنگی نیز تهیه شده است که به تشریح نیاز روز جامعه و سهمی که واقفان می‌توانند در تأمین آن داشته باشند می‌پردازد، این کار باعث می‌شو‌د که واقفان هم، نسبت به هدایت نیت‌های خود بنابر نیاز‌های روز جامعه اقدام کنند.

وی در تبیین هشت اولویتی که سازمان اوقاف به واقفان معرفی می کند، گفت: برای مثال در بحث علم و آموزش موضوعاتی همچون؛ تقویت دانش‌بنیان ها، حمایت از فناوری‌های نوین، مخترعان و شکوفایی استعداد‌های درخشان را مدنظر قرار داده ایم. همچنین در حوزه جوانان بر اولویت‌هایی از جمله ازدواج، مسکن و اشتغال تأکید داریم و بعد از آن هم بحث دارو، درمان و ساخت و ساز‌های درمانی در این حوزه مطرح است. همچنین وقف تجهیزات پزشکی و یا ایجاد موقوفه برای حمایت از افرادی که بیماری حاد دارند و یا توان پرداخت هزینه‌های آن را ندارند، از جمله اولویت‌هایی است که به واقفان معرفی می‌کنیم.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه در موضوعات فرهنگی و مذهبی هم برای استفاده از وقف، کلید واژه‌هایی داریم که برگرفته از کلام رهبر معظم انقلاب است، اظهار کرد: ترویج دین به شیوه‌های مدرن مانند استفاده از ابزار‌های چندرسانه‌ای، ایجاد سایت و ساخت اپلیکیشن، تولید نرم‌افزار‌های دینی و قرآنی و امثال آن نیز به مخاطبان معرفی می‌شود تا در انتخاب نیات وقفی خود بدان نیز توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: با تمام این احوال و با وجود تمام مشاوره‌هایی که به واقفان و خیران ارائه می‌شود، تصمیم‌گیر نهایی در مورد وقف و نیت، خود شخص خیر است. فرض کنید که نیتی مدنظر واقف است و به هر دلیل و انگیزه‌ای تصمیم به اجرای آن گرفته است، در این شرایط هر مرجع و یا عالمی بخواهد مسیر رسیدن به هدف و یا شکل رسیدنش را تغییر دهد، موفق نمی‌شود؛ بار‌ها با چنین افرادی در سازمان اوقاف مواجه شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر مسیر نیات واقفان بیش از گذشته به سمت نیاز‌های روز جامعه مایل شده است، اظهار کرد: اگر وقف‌های جدید را در اجرا و عمل بررسی کنید عمدتا این موضوع رعایت شده و وقف براساس نیاز‌های روز جامعه است، اما تا حد مطلوب فاصله داریم.

حجت الاسلام عادل ساخت و تجهیز مسجد و امور مرتبط با اهل بیت(ع) را از جمله مواردی برشمرد که از بیشترین فراوانی نیت برخوردار است و گفت: از فعالیت‌های هنری و به ویژه فیلم و سریال هم می توان در زمینه فرهنگ سازی برای منطبق کردن نیات واقفان با نیازهای روز جامعه بهره برد، اما سازمان اوقاف بودجه چندانی برای اختصاص به این امور ندارد.

وی تصریح کرد: در گذشته رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه این اجازه را داده بود که درصد‌های ناچیزی در حد دو درصد از عواید بقاع و موقوفات برداشت و در جهت نشر معارف و ترویج وقف استفاده شود، اما این موضوع هم با مشکلات حقوقی و شرعی که شبهه‌آمیز بود روبرو و حذف شد و امروز دیگر این برداشت هم وجود ندارد و مبلغی هم که به صورت مختصر وجود داشت از بین رفته است.

انتهای پیام
captcha