خون ایرانی‌ها، بالاترین ضریب سلامت و امنیت را دارد
کد خبر: 3829794
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
سخنگوی سازمان انتقال خون:

خون ایرانی‌ها، بالاترین ضریب سلامت و امنیت را دارد

گروه سلامت ــ سخنگوی سازمان انتقال خون، ایرانیان را دارای خونی با بالاترین ضریب سلامت و امنیت در منطقه و دارای رتبه سلامتی بالایی در دنیا دانست.

خون ایران، بالاترین ضریب سلامت و امنیت را داردبه گزارش ایکنا، به نقل از وبدا؛ بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون، با اشاره به چهل و ششمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون گفت: این حرکت را با ۲۰۰ هزار اهدای خون شروع کردیم و اکنون به همت اهداکنندگان به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد اهدای خون رسیده‌ایم.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی سازمان انتقال خون گفت: اکنون همکار سازمان جهانی بهداشت در امر آموزش و پژوهش هستیم که این همکاری از سال ۱۳۹۶ تا کنون تمدید شده است.
 
سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین به اجرای طرح غربال‌گری اهداکنندگان بار اول و واکسیناسیون هپاتیت B برای اهداکنندگان مستمر اشاره کرد و افزود: این طرح سال گذشته ۴۵ درصد پیشرفت داشت و مهر امسال فاز دوم آن آغاز می‌شود و امیدواریم تمامی این عزیزان در این طرح واکسینه شوند. این طرح ضریب امنیت و سلامت خون را در اهداکنندگان مستمر خون افزایش می‌دهد.

حاجی‌بیگی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بااهمیت شمردن اهدای خون مسئولانه و آگاهانه، بهره‌برداری از مراکز جامع را گام مهمی در تکریم اهداکنندگان و امکان اهدای اجزای خون به روش آفرزیس دانست. هم اکنون در دنیا مصرف خون کامل در حال منسوخ شدن است و در ۳۱ استان ایران امکان اهدای پلاکت به روش فرزیس وجود دارد و ۱۸ استان کشور می‌توانند پلاسما را به روش یاد شده انجام دهند.

حاجی‌بیگی آمار اهدای خون در کشور را دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دانست و افزود: در سال گذشته سه میلیون و ۶۶۰ هزار واحد خون و فرآورده در کشور در ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی توزیع شده است. هم اکنون چهار هزار نمونه خون بند ناف از اهداکنندگان ذخیره و ۱۷ پیوند موفق سلول بنیادی از این بانک در بیمارستان شریعتی انجام شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین به برنامه ملی خون‌های نادر ایران اشاره کرد و گفت: ۲۳ کشور عضو انجمن بین‌المللی خون‌های نادر هستند که ایران عضو شانزدهم این بانک است که از سال ۸۹ به عضویت در آمده است و اکنون در این زمینه حرف اول را در منطقه مدیترانه شرقی می‌زند و تنها کشور اسلامی عضو انجمن بین‌المللی خون‌های نادر هستیم.

وی تأکید کرد: درمنطقه مدیترانه شرقی ۲۰ درصد خون منطقه در ایران اهدا می‌شود و نرخ پایین شیوع عفونت‌های منتقله از راه خون در ایران مثال‌زدنی و رتبه اول در منطقه است.

حاجی‌بیگی با اشاره به میانگین ۶۰ درصدی اهدای مستمر خون در ایران گفت: اکنون برخی از استان‌ها شاخص بالا‌تری دارند و مثلا استان سمنان به اهدای مستمر ۸۰ درصدی رسیده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون از پاکی خون اهدایی ۱۶ استان کشوراز HIV و پنج استان کشور از هپاتیت C خبر خبر داد و افزود: رسیدن به ریسک صفر هپاتیت B نیز در دستور کار سازمان قرار دارد که امیدواریم به زودی محقق شود.

حاجی‌بیگی خبر از عضویت ۸۰ درصد بیمارستان‌های کشور در طرح مراقبت از خون (هموویژلانس) خبر داد و گفت: هم اکنون برای همه بیماران خاص کیسه فیلتردار خون در این سازمان تأمین می‌شود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به ترکیب جمعیتی گروه‌های خونی در کشور و جشنواره فرهنگی هنری انتقال خون به مناسبت ۹ مرداد گفت: به زودی به همین مناسبت مراسم رونمایی از تمبر ۵۰ میلیون اهدای خون و تابلوی یادبود آن برگزار می‌شود و سازمان برای روز هوای پاک نیز برنامه ویژه‌ای با همکاری شهرداری تهران خواهد داشت.

حاجی‌بیگی افزود: در سال ۲۰۰۷ میلادی ایرانیان با اهدای خون پولی و جایگزین خدا حافظی کرده‌اند و سال‌ها است که اهدای خون به همت اهداکنندگان در سراسر کشور صد درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha