کم‌مهری سازمان هدفمندی یارانه‌ها با مددجویان کمیته امداد
کد خبر: 3829725
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

کم‌مهری سازمان هدفمندی یارانه‌ها با مددجویان کمیته امداد

گروه اجتماعی- کارشناس بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد مازندران، گفت: با توجه به استنکاف بیمه با نامه عدم اختصاص سهمیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها و خروج برخی خانواده‌ها به دلایل مختلف از پوشش کمیته امداد، آمار بیمه‌شدگان، سیر نزولی دارد.

سیرنزولی بیمه تامین اجتماعی مددجویان در سایه کم‌مهری سازمان هدفمندی یارانه‌هامقابله با فقر و حمایت از نیازمندان در جهان امروز یک ضرورت اجتماعی و اقتصادی به شمار می آید حتی در نظام‌هایی که رقابت برای ثروت اندوزی اصالت دارد، مقابله با فقر مطلق، حداقل برای جلوگیری از گسترش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی ضروری دانسته می شود.به منظور تحقق این امر کشورهای مختلف، روش‌های متفاوتی را در قالب استراتژی‌های مقابله با فقر به کار بسته اند که تعدادی از آنها اثربخشی خود را به اثبات رسانده و در ایران نیز قابلیت اجرا دارند که از آن جمله ، توانمندسازی از طریق کارآفرینی و توسعه اشتغال و نیز توانمندسازی مددجویان با افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ها در بین جامعه هدف، پرداخت حق بیمه اجتماعی مددجویان با مشارکت آنان و کمیته امداد امام(ره) است و بیمه‌شدگان می‌توانند از تمامی مزایای بیمه‌های اجتماعی نظیر بازنشستگی، فوت، ازکارافتادگی و درمان استفاده نمایند. اما آمار نشان می‌دهد این بیمه‌های اجتماعی از پایان سال 96 تا کنون هیچگونه افزایش نداشته و کاهشی 40 درصدی را تجربه کرده است که به نظر می‌رسد این اقدام یک عقب‌نشینی در مقابله با فقر است که در این باره با کارشناس کمیته امداد در این حوزه گفت‌وگو می‌کنیم.
حسن جان حسین زاده، کارشناس بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد مازندران در گفت‌‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: اداره بهداشت و درمان بیمه کمیته امداد در کنار بهبود وضع بهداشتی مددجویان، اجرای طرح تغذیه کودکان زیر 5 سال، فعالیت بیمه تامین اجتماعی و بیمه روستائیان و عشایر را تعقیب می‌کند.
وی افزود: از سال 86 فعالیت بیمه تامین اجتماعی آغاز شد، افزود: از سال گذشته سن معرفی بیمه زنان سرپرست تحت پوشش در شهری از 45 تا 50 سال تعریف شد در صورتیکه در گذشته از 18 سال به بالا بوده است و این افراد پس از بازنشستگی مشمول دریافت حق بازنشستگی می‌شوند.
حسین‌زاده با بیان اینکه، پرداخت بیمه‌ها به صورت فصلی است و هر سه ماه سازمان تامین اجتماعی در فیش گروهی حق بیمه‌ها را پرداخت می‌کند، تصریح کرد: این پرداخت برای خانم‌ها تا 10 سال ادامه دارد و این افراد پس از 10 سال با دریافت یک سوم حداقل حقوق قانونی همان سال دریافتی خواهند داشت.
وی با بیان اینکه ممکن است در این مسیر یک سری بیمه‌شان قطع و از پوشش خارج شوند، افزود: اگر شخصی همسر دوم برای خود برگزیند اگر همسر دوم توان بیمه‌پردازی ندارد با ادامه پرداخت حق بیمه به آنها مهلت می‌دهیم.
این کارشناس با بیان اینکه، تا سال‌های 96 حدود 8 هزار و 200 نفر بیمه شده داشتیم، بیان کرد: از سال 96 کمیته امداد مرکز، به علت کاهش اعتبار طرح پالایش را به اجرا گذاشت که طی آن مددجویانی که موردی بودند و فقط به جهت دریافت وام اشتغال و... بیمه شده بودند، از لیست پرداخت خارج شدند و در پایان سال 96 تعداد بیمه شدگان تا 5 هزار و 300 نفر کاهش یافت.
وی با بیان اینکه، از تیرماه 97 سازمان تامین اجتماعی بحث استنکاف را به بهانه عدم اعطای سهمیه جدید از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها مطرح کرد، افزود: این مسئله سبب شد سازمان تامین اجتماعی از پدیرش بیمه شدگان جدید و بیمه شدگانی که به هر دلیلی بیمه آنها متوقف شد، خودداری کند و در نهایت از تیرماه 97 کمیته امداد نتوانست کسی را به سازمان تامین اجتماعی معرفی کند.
حسین‌زاده با بیان اینکه، 11 نوع بیمه یارانه‌ای در کشور داریم که سهمی را دولت و سهمی را فرد پرداخت می‌کند، گفت: در بیمه شدگان تامین اجتماعی تحت پوشش کمیته امداد، 60 درصد را سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها و سهمی را کمیته امداد یا خود فرد پرداخت می‌کند.

استنکاف بیمه با نامه عدم اختصاص سهمیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها

کارشناس بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد مازندران، بیان کرد: با توجه به استنکاف بیمه با نامه عدم اختصاص سهمیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها و خروج برخی خانواده‌ها به دلایل مختلف از پوشش کمیته امداد، آمار بیمه‌شدگان، سیر نزولی دارد و اکنون 4 هزار و 400 نفر بیمه‌شده در استان داریم که حق بیمه آنها در سال جاری 7 میلیارد و 600 میلیون تومان است.
وی ادامه داد: از مجموع 4 هزار و 400 نفر بیمه شده تامین اجتماعی افراد تحت پوشش کمیته امداد، منطقه یک شهرستان ساری با پوشش 513 نفر بیشترین و شهر عباس آباد تنکابن با 73 نفر کمترین بیمه شده را به خود اختصاص دادند.
است.
این کارشناس، گفت: در سر فصل تامین اجتماعی 196 نفر مستمر بگیر سازمان تامین اجتماعی شدند و هر کس مستمری تامین اجتماعی باشد از تحت پوشش خارج می‌شوند.
حسین‌زاده، بیان کرد: در کنار بیمه اجتماعی 2 هزار و 569 نفر تحت پوشش بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار دادیم که پرداختی آنها به صورت متمرکز از سوی کمیته امداد کشور پرداخت می‌شود.
وی با بیان اینکه،26 نفر مستمری‌بگیر در استان داریم، افزود: هشت سطح بیمه‌پردازی داریم که کمیته امداد پایین‌ترین سطح بیمه‌پردازی را برای کشاورزان، روستائیان و عشایر، انجام داد.
انتهای پیام

 

 

captcha