امروز عادات مردم، جای عقل و شرع آن‌ها را گرفته است
کد خبر: 3784106
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
حجت‌الاسلام راشد یزدی:

امروز عادات مردم، جای عقل و شرع آن‌ها را گرفته است

گروه معارف – یک استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: امروزه هوس‌ها و عادات مردم جای عقل و شرع آن‌ها را گرفته است.

امروز عادات مردم، جای عقل و شرع آن‌ها را گرفته استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت الاسلام کاظم راشد یزدی امروز در همایش رواق انس که با حضور جمعی از طلاب و علما در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: برخی از افراد برای ازدواج جوانان مشکلاتی را بر سر راه آن‌ها قرار می‌دهند و زندگی را بر یشان سخت می‌کنند؛ این در حالی است که اسلام بر این است تا راه ازدواج را تسهیل کند و جوانان بتوانند به آسانی در کنار یکدیگر قرار گیرند و به تکامل دست یابند اما متاسفانه در جامعه امروزی این امر مهم جدی گرفته نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: زن و مرد در اسلام با یکدیگر تزویج شده نه اینکه تجمیع شده باشند. اگر این ازدواج وجود نداشته باشد، رشدی هم وجود نخواهد داشت و باید این ترکیب صورت گیرد.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: هیچ مردی کامل نیست، مگر به همراه زنش و بالعکس؛ به گونه‌ای که قانون ازدواج متمم و مکمل زن و مرد بشمار می‌رود و هریک بدون دیگری، زندگی ناموزونی دارند و به ‌نوعی می‌توان گفت که او به صورت یکپا راه می‌رود اما هنگامی که این دو در کنار یکدیگر قرار گیرند؛ به نوعی هماهنگی و توازنی در وجود آن‌ها شکل می‌گیرد.
 
راشدیزدی عنوان کرد: خداوند نیز موضوع زوجیت را امری مهم دانسته به نوعی که آیات بسیار زیادی را در این خصوص بر ما نازل کرده و بارها به این مهم تاکید کرده است.
 
وی خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که قانون زوجیت در همه عوالم وجود دارد و از ذرات درون اتم تا اجرام دیگر فلک، قانون ازدواج حاکم است و این امر به گونه‌ای قابل لمس است. هنگامی که انیشتین مطالعات خود را بر روی اتم بررسی کرد، متوجه این موضوع شد که همه آنچه که درون این ذرات وجود دارد، همگی به صورت زوج درآمده است.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: بنابراین از مصادیق این موضوع مهم این است که بشر و همه آنچه که در عالم طبیعت وجود دارد، به صورت زوجیت در آمده و تنها «الله» است که در قالب فردیت بوده و بر این عالم تسلط دارد. در زندگی مشترک هریک از دو طرف باید یکدیگر را درک کرده و اگر این درک متقابل و شناخت بین آن‌ها ایجاد شود؛ در واقع می‌تواند رابطه مستمر و پایداری بین آن‌ها به وجود آید و در این هنگام است که زندگی اسلامی شکل خواهد گرفت. 
 
وی اظهار کرد: متناسب بودن سن ازدواج، شرایط خانوادگی و علاقه طرفین از جمله شرایط ازدواج دو جوان بشمار می‌رود. البته باید توجه داشت که علاقه لازم است اما کافی نیست. 
 
راشدیزدی با اشاره به اینکه اسلام بر بنای خانه و خانواده تاکید دارد، تصریح کرد: اسلام مرکز زندگی و محور زندگی را خانه‌ می‌داند و بر این باور است که خانه می‌تواند محلی برای ترمیم گاه انسان باشد.

امروز ما دست برتر در تنازع تمدنی با غرب هستیم
در ادامه این نشست معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: ما در نزاع تمدنی با غرب در مرحله فینال هستیم و یقین داریم که امیدوارانه این حرکت را به نتیجه خواهیم رساند.
 
حجت السلام بخشی اظهار کرد: فلسفه برگزاری این همایش تقارن فاطمیه با دهه فجر انقلاب اسلامی است. امسال این تقارن ما را به این نقطه می‌رساند که انقلاب اسلامی ایران، احیا کننده و زنده کننده همان نظریه و گفتمان مقاومت است که به برکت نظام به نظام جهانی متصل خواهد شد. 
 
معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: حقیقتا امروز ما دست برتر در تنازع تمدنی با غرب داریم.
 
بخشی خاطرنشان کرد: بی شک جمهوری و انقلاب اسلامی افتخارات عظیمی در دستاوردها علمی، مادی و دنیوی از آن خوده کرده است که همکاران ما در جمع نخبگان هر شهرستان از این دستاوردها صحبت خواهند کرد. ما در نزاع تمدنی با غرب در مرحله فینال هستیم و یقین داریم که امیدوارانه این حرکت را به نتیجه خواهیم رساند.
 
انتهای پیام
captcha