سوریه عاقل‌تر از آن است که کشورهای عربی را جایگزین ایران کند
کد خبر: 3776752
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
حسین شیخ‌الاسلام:

سوریه عاقل‌تر از آن است که کشورهای عربی را جایگزین ایران کند

گروه سیاسی ــ مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به آغاز مجدد روابط برخی کشورهای عربی با سوریه گفت: این اقدام به معنی اعتراف به شکست و پذیرش قدرت قانونی بشار اسد است، اما سوریه هم عاقل‌تر از آن است که جنایات و خیانت‌های برخی دولت‌های مرتجع عربی را به خود فراموش کند و برخلاف برخی تحلیل‌ها سوریه در این شرایط هیچ‌گاه این کشورها را جایگزین ایران نخواهد کرد.

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه احیای روابط کشورهای عربی با سوریه به معنی بازگشت سوریه به جهان عرب و دور شدن از ایران است، گفت: این نقشه آمریکایی‌هاست تا بگویند در سوریه از ایران شکست نخورند و می‌خواهند با زمینه‌سازی برای شروع مجدد روابط برخی کشورهای عربی با سوریه، این کشور را به جهان عرب نزدیک و به خیال خود از ایران دور کنند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که آنها در سوریه شکست خوردند و همه کشورهایی که از سوریه جدا شده بودند، در حال برگشت هستند و همین اقدام اعتراف به شکست است.

شیخ‌الاسلام اظهار کرد: آنها در این مدت مداوم می‌گفتند که بشار اسد جایی در آینده سوریه ندارد ولی بازگشایی سفارتخانه‌های امارات، بحرین و ... به معنی پذیرش مشروعیت حکومت قانونی سوریه است. هر چند باز هم نباید از شیطنت‌ها و توطئه‌های احتمالی این کشورها برای آینده سوریه به سادگی عبور کرد.

مشاور وزیر امور خارجه درباره چرایی خروج نظامیان آمریکایی‌ از سوریه، گفت: آمریکایی‌ها مشاهده می‌کنند که با وجود هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های فراوان در سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی به نتیجه‌ای نرسیدند و در آینده سیاسی سوریه هیچ نقشی ندارند. پس ماندن در سوریه هیچ نفعی برای آن‌ها ندارد و تغییر وزیر دفاع  و مسئولان منطقه‌ای همه به معنای پذیرش این شکست است.

وی ابراز کرد: اتحادیه عرب آینده هم یک اتحادیه عرب ضد ایرانی است و سوریه هم عاقل‌تر از آن است که جنایات و خیانت‌های برخی دولت‌های مرتجع عربی را به خود فراموش کند. در این شرایط سوریه هیچ‌گاه نمی‌تواند به این کشورها اعتماد کند و آن‌ها را جایگزین ایران سازد.

شیخ‌الاسلام در پایان بیان کرد: امروز ایران، روسیه و ترکیه هستند که در روند حل بحران سوریه نقش اساسی ایفا می‌کنند و عدم ایفای نقش آمریکا و برخی کشورهای عربی در آینده سوریه باعث شده برخی تحلیل‌ها و حرف‌های بی‌مبنا در فضای رسانه‌ای مطرح شود تا با فضاسازی بتوانند برای خود جای پایی در این کشور باز کنند. 

انتهای پیام

captcha