انتقال نیم‌ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) به كربلا/ حرم امامین عسكریین توسعه می‌یابد
کد خبر: 3762856
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶

انتقال نیم‌ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) به كربلا/ حرم امامین عسكریین توسعه می‌یابد

گروه اجتماعی‌ ـ رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس از اتمام كار و انتقال نیم‌ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) به كربلای معلی طی هفته جاری خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، اسكندر قاسمی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس امروز، 20 آبان‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به تشریح فعالیت‌های این ستاد پرداخت و گفت: این ستاد تاكنون 85 پروژه را در عتبات عالیات اجرا كرده است و پروژه 86 نیز مربوط به ساخت نیم ضریح خیمه‌گاه امام سجاد(ع) در كربلای معلی است.
وی از اتمام كار این نیم ضریح و انتقال آن به كربلای معلی طی هفته جاری خبر داد و افزود:‌ تمام هزینه‌های مورد نیاز ساخت این نیم ضریح و بلكه تمام پروژه‌های این ستاد از محل نذورات مردمی تأمین شده است.
قاسمی اظهار كرد: هنرمندان شیرازی بر روی این نیم ضریح هنرهای مختلفی نظیر درودگری، قلم‌زنی بر روی مس و نقره، خاتم‌كاری، میناكاری، پاسنگ مرمر و غیره انجام دادند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس ادامه داد: این نیم ضریح دارای طول 4 متر و 90 سانتی‌متر، عرض یك متر و 30 سانتی‌متر و ارتفاع 4 متر و 60 سانتی‌متر و با چوب ساج ساخته شده است.
وی با بیان اینكه در هفته آینده مراحل نصب این نیم‌ضریح در كربلای معلی انجام خواهد شد، گفت: مردم شیراز تا فردا می‌توانند از این نیم ضریح كه هم‌اكنون در حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع) قرار دارد، تبرك جویند.
قاسمی در ادامه سایر فعالیت‌های این ستاد را یادآور شد و گفت: طی سال جاری موفق شدیم 6 پنجره حرم امامین جوادین را در صحن امام رضا(ع) نصب كنیم و همچنین صندوقچه مزار حضرت مسلم را مسجد كوفه نصب كردیم.

اسكان هر شب 50 هزار نفر در صحن حضرت زهرا(س) طی ایام اربعین
وی طرح توسعه حرم امام علی(ع) در نجف اشرف را یادآور شد و گفت: صحن حضرت زهرا(س) در حرم علوی با مساحت 220 هزار متر مربع در حال احداث است كه در سال جاری بخش زیارتی آن به مساحت 110 هزار متر مربع آماده شده و زائران اربعین امسال توانستند از این صحن استفاده كنند به طوری كه در این ایام هر شب 50 هزار نفر اسكان در این صحن اسكان یافتند.

اشاره به جزئیات احداث صحن حضرت زینب(س) در حرم امام حسین(ع)
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس با بیان اینكه بخش غیرزیارتی صحن حضرت زهرا(س) نیز تا پایان امسال تمام خواهد شد، گفت: در حرم امام حسین(ع) نیز احداث صحن حضرت زینب(س) را در دستور كار داریم كه این صحن از باب‌القبله تا باب‌الرأس و تا ابتدای خیمه‌گاه احداث خواهد شد.
وی، مساحت این صحن را 164 هزار متر مربع و در 3 طبقه اعلام كرد و گفت‌: هم‌اكنون گودبرداری این صحن انجام شده و كار فونداسیون آن آغاز شده است و 4 هزار نفر از مهندسان، استادكاران و متخصصان ایرانی برای احداث این صحن مشغول به كار هستند.
قاسمی با تأكید بر اینكه تمام مصالح و تجهیزاتی كه جهت احداث این صحن‌ها و پروژه‌ها استفاده می‌شود، همگی از كشورمان تأمین می‌شوند، گفت: به دلیل اینكه سطح آب كربلا بالاست برای احداث این صحن یك هزار و 527 متر سد بند اجرا كردیم و به یاری خدا این صحن ظرف 5 سال آینده احداث خواهد شد.

تمام پروژه‌ها با نظر مراجع عظام انجام می‌شوند
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس با بیان اینكه در ساخت این صحن از هنرهای معماری اسلامی استفاده خواهد شد، گفت: تمام پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات با نظر آیات عظام به خصوص مقام معظم رهبری و آیت‌الله‌العظمی سیستانی انجام می‌شوند.
وی همچنین پروژه‌های سامرا را یادآور شد و گفت: طرح توسعه حرم امامین عسكریین را در سامرا دنبال می‌كنیم و این حرم تا شعاع 300 متری توسعه خواهد یافت.

بهره‌مندی 60 هزار نفر به‌صورت روزانه از خدمات موكب‌های فارس
قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های اربعین اشاره كرد و گفت:‌ استان فارس در اربعین امسال دارای 42 موكب بود و بیش از 60 هزار نفر به‌صورت روزانه در این موكب‌ها اسكان یافته و از خدمات آن‌ها بهره‌مند شدند.
وی با بیان اینكه در این موكب‌ها برنامه‌های فرهنگی نظیر روایتگری سیره شهدا دنبال شد، گفت: در شهر مقدس كربلا 21 موكب، در نجف اشرف 3 موكب،‌ مرز شلمچه 3 موكب و در مسیر پیاده‌روی از نجف تا كربلا 10 موكب از استان فارس طی ایام اربعین مشغول به خدمت‌رسانی بودند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در پایان از اقشار مختلف مردم متدین و خداجوی این استان جهت مشاركت در طرح‌های این ستاد دعوت به عمل آورد.
انتهای پیام

captcha