اهدای بیش از ۱۰ هزار واحد خون در کردستان
کد خبر: 3743948
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱

اهدای بیش از ۱۰ هزار واحد خون در کردستان

گروه اجتماعی ـ مدیرکل انتقال خون استان کردستان از مراجعه ۱۵ هزار و ۱۴ داوطلب اهدای خون به مراکز انتقال خون استان در پنج ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در مجموع ۱۰ هزار و ۷۹۷ واحد خون کامل اهدا شده است.

اهدای بیش از  10 هزار واحد خون در کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، محمدسعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون استان کردستان امروز، 13 شهریورماه در جمع خبرنگاران استان از مراجعه 15 هزار و 14 داوطلب اهدای خون به مراکز انتقال خون استان در پنج ماهه نخست سال جاری خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد 3 هزار و 387 مراجعه به مرکز انتقال خون سقز و 11 هزار 627 مراجعه نیز به مرکز انتقال خون سنندج و تیم‌های سیار صورت گرفته و در مجموع 10 هزار و 797 واحد خون کامل جمع آوری شده است.
وی افزود: در پنج ماهه نخست سال جاری 13 هزار و 439 مراجعه جهت اهدای خون توسط آقایان و یک هزار و 557 مراجعه نیز توسط بانوان داوطلب اهدای خون به مراکز ثابت و سیار اهدای خون استان صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه از این تعداد 2 هزار و 544 مراجعه را داوطلبین باراولی اهدای خون به ثبت رسانده‌اند، عنوان کرد: از داوطلبین بار اول اهدای خون در صورتی که شرایط اهدای خون را داشته باشند تنها نمونه خون اخذ می‌شود و پس از سه ماه با فراخوان مجدد و پس از انجام مراحل پذیرش، مشاوره و معاینه امکان اهدای یک کیسه خون را خواهند داشت.
مدیرکل انتقال خون استان کردستان با بیان اینکه در پنج ماهه نخست سال جاری یک هزار و 110 مراجعه به معافیت موقت و 235 مراجعه نیز به معافیت دائم از اهدای خون انجامیده است، ادامه داد: اهداکنندگان خون ممکن است به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌ها، مصرف دارو، سابقه انجام برخی اعمال پزشکی و یا وجود زخم یا جراحت‌هایی در بدن از اهدای خون معاف شوند و پس از بازه‌های زمانی مشخص به تشخیص پزشک و بر اساس دستورالعمل‌های سازمان می‌توانند مجدداً داوطلب اهدای خون شوند.
وی به تفکیک سنی اهداکنندگان خون نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری تاکنون 1.5درصد اهداکنندگان خون دارای سن کمتر از 20 سال ، 25 درصد بین 20 تا 29 سال، 35 درصد بین 30 تا 39 سال، 24درصد بین 40 تا 49 سال، 13 درصد بین 50 تا 59 سال و 1.5 درصد نیز بالای 60 سال داشته‌اند.
کریمیان با بیان اینکه بخش چشمگیری از فرآورده‌های تولیدی سازمان انتقال خون به مصرف افراد با میانگین سنی بالاتر از 50 سال می‌رسد، اظهار کرد: جمعیت سالمندان رو به افزایش است و نیاز به برخی فرآورده‌های خون نیز افزایش خواهد یافت و این در حالی است که بعد از 60 سالگی امکان اهدای خون وجود ندارد و ضروری است به سوی فرهنگ سازی اهدای خون در جمعیت جوان استان حرکت کنیم.
وی به خودکفا بودن استان در تأمین خون و وجود ذخایر کافی نیز اشاره و تاکید کرد : تاکید سازمان انتقال خون بر وجود ذخایر خون سالم و کافی به این معنا نیست که اهدای خون فراموش یا کمتر شود چرا که روند اهدای خون می‌بایست نموداری خطی با افت و خیزی ناچیز باشد تا بتوان ذخایر کافی خون را در تمامی روزهای سال حفظ کرد.
مدیرکل انتقال خون استان کردستان همچنین بر ضرورت اهدای خون آگاهانه و مسئولانه نیز تاکید کرد و ادامه داد: در سال جاری 37 درصد مراجعات توسط داوطلبین با تحصیلات کمتر از دیپلم، 38 درصد توسط مراجعینی با مدرک دیپلم و فوق دیپلم، 19 درصد توسط افراد با تحصیلات لیسانس و تنها 6 درصد توسط دانش آموختگان با تحصیلات فوق لیسانس، دکتری و بالاتر صورت گرفته است.
وی یادآور شد: ضروری است جوانان و تحصیلکرده‌های استان توجه بیشتری به امر انسان دوستانه اهدای خون داشته باشند چرا که این مایع حیات بخش فاقد جایگزین در علوم پزشکی است و تنها با حضور نوع دوستانه اهداکنندگان خون از همه اقشار تأمین می‌شود.
لازم به ذکر است؛ سالانه 26 هزار واحد خون کامل در انتقال خون کردستان جمع‌آوری می‌شود و فراورده‌های تولیدی از این تعداد اهدای خون در بین 16 مرکز درمانی استان توزیع می‌شود.
انتهای پیام

captcha