ویژه برنامه‌های روز ملی بزرگداشت فردوسی در مشهد
کد خبر: 3714075
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
سرابی عنوان کرد:

ویژه برنامه‌های روز ملی بزرگداشت فردوسی در مشهد

گروه فرهنگی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مشهد، همزمان با روز ملی بزرگداشت حکیم فردوسی و پاسداشت زبان و ادب پارسی میزبان فعالیت‌ها و رخدادهای فرهنگی و هنری متنوع در این زمینه است.

ویژه برنامه روز ملی بزرگداشت فردوسی در 25 اردیبهشت ماه

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری اعلام برنامه‌های روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که امروز 23 اردیبهشت‌ماه در محل این اداره برگزار شد، گفت: به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی و همچنین پاسداشت زبان پارسی برنامه‌هایی توسط دستگاه‌های اجرایی، سمن‌ها و موسسات غیردولتی در خراسان رضوی با حضور عموم مردم برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: محوریت برنامه‌ها با آرامگاه فردوسی در توس خواهد بود و باید متذکر شد که 400 فعالیت و رخداد فرهنگی و هنری در روزهای منتهی به روز فردوسی در شهر مشهد برگزار می‌شود که از آن جمله می توان به مراسم اعطای نشان فردوسی از سال 93 به اندیشمندان و شاهنامه پژوهان اشاره کرد که این امر هم در سال جاری به سه شخصیت برگزیده و برجسته در عرصه فردوسی، شاهنامه و زبان و ادب پارسی اهدا خواهد شد و این اتفاق مهم در آرامگاه فردوسی رقم می‌خورد.

ارسال 148 مقاله به دبیرخانه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص برگزاری همایش علمی و پژوهشی حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز افزود: این همایش به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، قطب علمی فردوسی‌شناسی و انجمن دبیران ادبیات استان برگزار می‌شود و 148 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که 93 مقاله پذیرش شده است و 15 مورد آن به صورت سخنرانی علمی و همچنین 28 مورد به صورت پوستر ارائه می‌شود.

سرابی با بیان اینکه کتاب مجموعه مقالات این همایش با عنوان «میاسای ز آموختن» و مجموعه مقالات دیگر به صورت الکترونیکی و کتبی منتشر می‌شود، عنوان کرد: هشتمین کنگره بین‌المللی شعر «از طوس تا نیشابور» در بخش آزاد و بخش‌های ویژه مشهد با محوریت «زائر و زیارت، فردوسی، پاسداشت زبان فارسی» و نیشابور با محوریت «خیام، نیشابور و سایر جلوه‌های و نمادهای تاریخی، فرهنگی، دینی، ادبی، عرفانی، مفاخر و مشاهیر» برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این کنگره از 24 لغایت 28 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، عنوان کرد: تعداد آثار ارسال شده به کنگره 1350 اثر در قالب‌های کلاسیک، سپید و فولکوریک را شامل می‌شود و همچنین آثار دریافتی از سراسر کشور بوده است که بیشترین آثار از سمنان ارسال شده و در بخش بین الملل از کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، عراق و هندوستان است.

مراسم افتتاحیه و اختتامیه

سرابی با بیان اینکه در این کنگره میهمانان از کشورهای تاجیکستان، پاکستان، افغانستان و هندوستان حضور دارند، ادامه داد: افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌المللی شعر «از طوس تا نیشابور» در روز 25 اردیبهشت ماه ساعت 16 در مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار و اختتامیه این کنگره همزمان با بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری در نیشابور برگزار خواهد شد.

وی گفت: اجرای نقالی و شاهنامه‌خوانی توسط انجمن نقال‌خوانان استان کهکیلویه و بویراحمد، اجرای نمایشگاه در نگارخانه‌های سطح شهر، شب‌های شعر در شهرستان‌ها از جمله برنامه های فرهنگی و هنری این ایام به شمار می‌رود که برنامه ریزی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به نواختن زنگ فردوسی در مدارس سطح شهر، ابراز کرد: آموزش و پرورش خراسان رضوی از اعضای فعال ستاد بزرگداشت فردوسی است که برنامه‌هایی را به این مناسبت برگزار خواهد کرد و همزمان با زنگ فردوسی در مدارس متنی را در خصوص فردوسی قرائت می‌کنند.

سرابی در پایان گفت: طرحی با عنوان «توسعه شاهنامه خوانی» در کشور مصوب شده است که در این راستا کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، ناشران، موسسات فرهنگی و هنری برنامه‌هایی را تدوین و اجرا می‌کنند.

انتهای پیام

captcha