الگو پذیری زنان ایرانی از قرآن کریم/ تقدیم فرزند، بیانگر تاسی از فرهنگ عاشورایی است
کد خبر: 3696585
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
در همایش اسوه‌های صبر مطرح شد؛

الگو پذیری زنان ایرانی از قرآن کریم/ تقدیم فرزند، بیانگر تاسی از فرهنگ عاشورایی است

گروه ادب ــ استاندار تهران در همایش اسوه‌های صبر عنوان کرد: مادران دوره معاصر با اعزام فرزندان خود به جبهه‌های جنگ و تربیت نیروهای پاسدار مرزهای جمهوری اسلامی ایران در کنار فعالیت شانه به شانه با مردان از جمهوری اسلامی صیانت کردند.

صیانت زنان با دو ایفای نقش در دوره معاصر

 به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمد حسین مقیمی، استاندار تهران در همایش اسوه‌های صبر اظهار کرد: نقش زنان در تاریخ و در همه مبارزات به ویژه مبارزات اسلامی در جبهه و مراحل مختلف ایثارگری زبانزد عام و خاص است این فعالیت‌ها علاوه بر تاریخ اسلام در ادوار مختلف هم بروز و ظهور داشته است و از آغازین فعالیت‌های زنان در مبارزات می‌توان به نقش بانوانی همچون حضرت خدیجه(س) اشاره کرد.

وی با بیان این مطلب افزود: حضرت خدیجه(س) بیشترین پشتیبانی را از پیامبر اکرم(ص) به عمل آورد و چنانچه پشتیبانی ایشان نبود شاید پشتیبانی از امام علی(ع) به نتیجه نمی‌رسید این بانو در سخت‌ترین شرایط از پیامبر(ص) حمایت کرد. پشتیبانی حضرت زهرا(س) از امام علی(ع) نیز در همین راستا و با الگو گیری از حضرت خدیجه(س) شکل گرفت که ایشان همه ناملایمات‌ها را به جان خرید تا حضرت علی(ع) بتواند به راه خود ادامه دهد.

مقیمی ادامه داد: همه مادران در روز عاشورا چنین فعالیتی را با اهدای فرزندان خود برای قیام ابا عبدالله الحسین(ع) ادامه دادند و پس از واقعه عاشورا حضرت زینب(س) به عنوان یک خواهر تلاش کرد تا قیام امام حسین(ع) به جهانیان شناسانده شود. در ادامه نهضت حضرت زینب(س) مادران به ما نشان دادند که چطور می‌توان از رهبر حمایت کرد و این کار را با تقدیم فرزندان خود در ادامه قیام عاشورا انجام دادند.

در تاریخ معاصر و اتفاقات آن نقش مادران بی‌بدیل است

وی با اشاره به اینکه در تاریخ معاصر نیز هر جا مرجعی وجود دارد که در اسلام و تشییع اثر بخش بوده است، پای مادران در میان بوده، گفت: در زندگی اکثر بزرگان نقش مادران بی‌بدیل بوده است و همه بزرگان و شهدا در دامن مادری بزرگ شدند که از روحی والا برخوردار بودند و توانستند فرزندی تربیت کنند که اثر بخش باشد.

مقیمی در بخش دیگری از سخنانش افزود: مادران و زنان ما دو نقش مهم ایفا کردند یکی در تربیت جهادگران، ایثارگران و همه نیروهای مردمی فعال در قوای نظامی که از مرزها پاسداری کردند و دیگری آنکه در دفاع مقدس فرزندان خود را تقدیم انقلاب کردند و سبب شدند دشمن عقب رانده شود. در همین راستا منافقین بهترین جوانان ما را گلچین کردند و آنها را مسلخ‌گاه فرستادند. اولین اقدام توسط مادران ما اعزام فرزندان توسط خود آنان و دوم اقدام فعالیت شانه به شانه آنها همراه با مردان بود.

الگو پذیری زنان ایرانی از قرآن کریم

در ادامه این مراسم سردار شیخی، معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مدیر کل سازمان حفظ آثار استان تهران در همایش اسوه‌های صبر با اشاره به اینکه بیش از این فراخوان ارسال آثار به دبیرخانه این همایش اعلام شده بود عنوان کرد: 650 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این میان بیش از 300 اثر در حوزه شعر، 100 اثر داستان، 80 اثر دلنوشته، 50 عکس، 39 پوستر، 25 فیلم کوتاه، 20 مقاله و ... ارسال شد که از میان آنها بهترین آثار انتخاب شده است.

وی ادامه داد: به دلیل محدودیت که وجود دارد باید از میان آثار که همه ارزنده بودند انتخاب می‌کردیم. بخشی از برپایی این همایش نیز به انتشار کتاب مربوط می‌شود که از نویسندگانی که به تالیف و تدوین کتاب‌ها پرداختند تجلیل به عمل می‌آید.این آثار شامل 5 کتاب می‌شوند که طی امروز از آنها رونمایی به عمل می‌آید اثار ارسالی شامل داستان، داستانک، فیلم و عکس بودند.

امیر فهمیده جانشین رئیس بیناد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این همایش عنوان کرد: مادران در هشت سال دفاع مقدس و امروز در دفاع از حرم فرهنگ شهادت را که باب آن از دفاع مقدس آغاز شد ادامه دادند. مدافعان امنیت در منطقه پاسداران نیز ادامه دهنده صحنه جهاد، ایثار و شهادت طی امروز برای نسل جوان بودند.

تجلیل از خانواده شهدا ادامه دهنده فرهنگ عاشورایی است

وی ادامه داد: تجلیل از خانواده شهدا که ادامه دهنده فرهنگ عاشورایی هستند یک ضرورت است. در ادامه حرکت که الگو گرفته از قرآن کریم است اساس و سنگ زیر بنای هر جامعه بنیان نهاده می‌شود. خانواده الگو در جامعه ما که از حضرت زینب(س) و حضرت زهرا(س) نقش پذیرفته‌اند بسیار است.

امیر فهمیده اظهار کرد: سه ویژگی در قرآن در بحث خانواده وجود دارد که زن را اساس و پایه خانواده آرامش، مودت و رحمت عنوان می‌کند الگو زن مسلمان ایرانی حجاب است که اساس، پایه و فاصله‌ای است که میان زن و مرد ایجاد می‌کند و بزرگترین مصونیت و سلامت خانواده را به همراه دارد. این الگوی زینبی و فاطمی حجاب، مودت، رحمت و آرامش است که باعث حفظ جامعه امروز می‌شود.

براساس این گزارش در همایش «اسوه‌های صبر» که صبح امروز در موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد، جمعی از مسئولان لشکری و کشوری حضور داشتند و از 5 اثر رونمایی طی مراسمی رونمایی به عمل آمد. لازم به توضیح است که این آثار با رویکرد دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده‌اند. همچنین برپایی میزگرد و بررسی موضوعات دفاع مقدسی با حضور نویسندگان از جمله رویکردهایی بود که در این همایش مورد توجه قرار گرفت.

 یادآور می‌شود، تالار هویزه موزه انقلاب و دفاع مقدس میزبان این همایش بود.

انتهای پیام

captcha