توجه به مراتب قرآن در مسیر هدایت
کد خبر: 3696005
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
معاون سیمای رسانه ملی عنوان کرد:

توجه به مراتب قرآن در مسیر هدایت

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ معاون سیمای رسانه ملی با بیان اینکه به فرموده معصوم(ع) قرآن دارای مراتبی است، گفت: در طی مسیر هدایت باید به مراتب قرآن که شامل عبارات، اشارات، لطائف و حقایق می‌شود، توجه کرده و با تمسک به پیامبر(ص) و ائمه(ع) این مراتب را طی کنیم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدمرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی در اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی که شامگاه 10 اسفندماه در مشهد برگزار شد، گفت: ما مسلمانان و شیعیان توفیق بهره‌مندی از حبل الله که ریسمانی است آویخته شده از مقام عنداللهی برای هدایت انسان ها تا مقام عالم طبیعت که در آن قرار گرفته ایم را داریم.
وی ادامه داد: این کتاب آسمانی به زبان عربی مبین در اختیار ما از طریق ثقل اصغر یعنی ائمه(ع) قرار گرفته است و این توفیق را داریم که از دسترس‌ترین مرتبه حبل‌اللهی با هدایت و راهنمایی اولیای الهی بتوانیم از طریق تلاوت، تبیین و تزکیه خود را مرحله مرحله و در یک مسیر هموار به سرمنزل مقصود برسانیم.
میرباقری با بیان اینکه قرآن کتاب فطرت است و خداوند این کتاب را برای هدایت انسان نازل کرده است، افزود: باید بتوانیم از این مائده مهیمن الهی که مهیمن بر همه کتب آسمانی است و پیامبر(ص) آن هم نسبت به دیگر پیامبران مهیمن است، برای رشد استفاده کنیم.
مراتب و معارف قرآن در کلام سیدالشهدا(ع)
وی با اشاره به روایتی از امام حسين(ع) در مورد مراتب و معارف قرآن كريم، گفت: ایشان در ضمن روایتی می‌فرمايند: «كتاب اللّه عزوجل علي أربعة أشياء: علي العبارة و الاشارة و اللطايف و الحقايق. فالعبارة للعوام و الاشارة للخواص و اللطائف للأولياء و الحقايق للأنبياء، كتاب خدا بر چهار چيز استوار است: عبارات و رمزها(اشاره‌ها) و لطايف و حقايق. عبارات آن برای توده مردم است. اشاره و رموزات، از آنِ خواص و بندگانِ ويژه، لطايف آن برای اوليا و حقايق آن نيز برای پيامبران و انبياء است.
وی در همین زمینه اضافه کرد: از همین رو باید در طی مسیر هدایت به مراتب این کتاب آسمانی یعنی عبارات، اشارات، لطائف و حقایق قرآن توجه کنیم و از آن جهت که پیامبر(ص) و ائمه(ع) به منزله نور واحدی هستند که در بالاترین مرتبه دسترسی به قرآن قرار دارند لذا ما با ریسمانی که خداوند برایمان قرار داده است می توانیم این مراتب را طی کنیم. خدا قرآن را نازل کرد تا از دسترس ترین مرحله حرکت و به بالاترین مرتبه تعالی صعود کنیم.
هدایت‌های ثانویه خداوند
معاون سیمای رسانه ملی اضافه کرد: خداوند در آیه سه سوره انسان می فرماید که فطرت شما ««إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ»، است و شما را به گونه ای آفریده‌ایم که هدایت اولیه را دارید و به سمت تعالی حرکت می کنید لذا اگر قدر بدانید توفیق هدایت های ثانویی را هم پیدا می‌کنید ولی اگر قدر ندانید همین که توفیق هدایت پیدا نمی‌کنید، گمراه می شوید.
وی عنوان کرد: قدردان و شکرگذار این نعمت خداوند باشید چون این مسیر هدایت برای ما فراهم شده است و با هدایت های ائمه(ع) از ضلالت «حسبنا کتاب الله» مبرا هستیم و در راستای همین تعالیم توانستیم در این کشور در ذیل یک انقلاب بزرگ قرار بگیریم و رهبری آن را امامی بر عهده داشت که میراث‌دار تعالیم انبیاء، پیامبر اکرم(ص) به همراه ائمه(ع) بود و سرمایه بزرگی را در این روزگار در اختیار ما قرار داد.
میرباقری بیان کرد: در سال های اولیه انقلاب با دو جریان مواجه بودم که هر دو جریان فکر می‌کردند قرآن بدون عترت می تواند مسیر هدایت و گره گشای را فراهم کند، یک جریان سیاسی به نام نهضت آزادی بود که تقریبا یک جریان «حسبنا کتاب الله» محسوب می شد و حاضر نبود راهی را به آموزه های ائمه(ع) که تجلی آن در روحانیت بود، بگشاید.
معاون سیمای رسانه ملی اضافه کرد: جریان دومی هم به نام گروه فرقان بود که آنها نیز عنوان می کردند که می توانند مسیر قرآن را بدون تمسک به آموزه‌های اهل بیت(ع) طی کنند.
بهره‌مندی از ثقل اکبر و اصغر در کنار هم
وی ابراز کرد: آن مسیری که امام(ره) طی کرد این بود که دو ثقل اکبر و اصغر را در کنار هم قرار داد و مسیر انقلاب اسلامی برای ما هموار شد و امیدواریم بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و آموزهای قرآن و اهل بیت را در زندگی مورد توجه قرار داده تا مشکلات‌مان رفع شود.
میرباقری افزود: ما علاوه بر تمسک به قرآن و اهل بیت برای حل مشکلات باید از علوم تجربی و علوم عقلی و تجریدی هم استفاده کرده و به آن مجهز شویم چون بنابر فرموده معصوم (ع) «دین آمده تا عقل را شکوفا کند» لذا باید به دانشی که خداوند در مورد آن می فرماید «يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ‌»(151/بقره) مجهز شویم و بدان نیاز داریم و امروز از این نعمت برخورداریم.
داعش، نتیجه قرآن بدون اهل بیت(ع) است
معاون سیمای رسانه ملی اظهار کرد: اگر تمسک به اهل بیت نداشته باشیم داعش و اسلام لیبرالی از آن درمی آید، اسلامی که به راحتی می تواند به عنوان ابزاری در دست دشمن قرار گیرد، اما انقلاب اسلامی توانست راه روشنی را پیش روی مسلمانان قرار دهد.
میرباقری عنوان کرد: ما در رسانه ملی علاوه بر اینکه باید خومان مانوس با قرآن باشیم، وظیفه داریم برای آشنایی جامعه با قرآن هم بیش از پیش تلاش کنیم.
اجرای طرح‌های قرآنی در رسانه ملی
وی با بیان اینکه در این زمینه در رسانه ملی تلاش هایی انجام شده است و شبکه های اختصاصی به امر قرآن می‌پردازند، ابراز کرد: همچنین در دیگر شبکه های رسانه ملی به موضوع قرآن توجه می شود به‌گونه‌ای که در تابستان این 15 سال اخیر یکی از موضوعات اساسی و محوری توجه دادن نوجوانان و جوانان به انس با قرآن بوده است که اجرای برنامه های تحت عنوان قرآن 1441 و 1451 از جمله این موارد است.
معاون سیمای رسانه ملی با بیان اینکه در مسیر حرکت ما دشمنان، شیطنت هایی انجام می دهند و تنها راهی که کمر شیطان را شکست، تمسک به قرآن بود، ادامه داد: در همین راستا رسالت جدی ما در رسانه ملی آموزش و ترویج قرآن کریم است.
انتهای پیام

captcha