استفاده از ظرفیت بالقوه آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل
کد خبر: 3651621
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲

استفاده از ظرفیت بالقوه آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل

گروه اجتماعی: مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به ظرفیت بالقوه آموزش و پرورش و مدارس در فرهنگ‌سازی پدافند غیر عامل، افزود: می‌توان با تکیه بر ظرفیت آموزش و پرورش به آگاهی و آمادگی جامعه همت گماشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، نخستین جلسه کارگروه فرهنگی، اجتماعی و آموزشی پدافند غیرعامل استان لرستان سه‌شنبه، 18 مهرماه با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری لرستان و به میزبانی آموزش و پرورش لرستان برگزار شد.
در این جلسه به ضرورت آموزش پدافند غیر عامل اشاره کرد و گفت: باید سطح هوشیاری مردم را در مواقع بحرانی افزایش داد و از آسیب‌های بحران‌ها جلوگیری کرد.
وی افزود: بهترین حالت آمادگی این است که برای مصون ماندن از خطرات احتمالی پیش‌بینی‌های لازم اندیشیده شود .
دریکوند نقش آموزش و آگاهی را در کاهش خطرات مؤثر برشمرد و اظهار کرد: با آموزش می‌توان از آسیب‌های مختلف جلوگیری کرد و سطح آسیب‌ها را کاهش داد.
وی در ادامه به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات هم‌اندیشی تاکید کرد و  ادامه داد: کار پیشگیرانه در حوزه پدافند غیرعامل جز با تعامل و هم‌افزایی امکان‌پذیر نیست و این تعامل با توجه به گستردگی، تاثیرگذاری و اهمیت جایگاه تعلیم و تربیت با آموزش و پرورش به مراتب بیشتر می‌شود.
دریکوند در ادامه با اشاره به ظرفیت بالقوه آموزش و پرورش و مدارس در فرهنگ‌سازی پدافند غیر عامل، افزود: می‌توان با تکیه بر ظرفیت آموزش و پرورش به آگاهی و آمادگی جامعه همت گماشت.
علی سیف، مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری لرستان هم در این جلسه به تهدیدات مختلف در اجتماع اشاره و اظهارکرد: دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی باید تلاش کنند تا آمادگی مردم  در مواقع بحرانی بالا برود.
وی تاکید کرد: باید آموزش‌های لازم به آحاد جامعه داده شود تا بتوانند در مواقع لزوم چگونه رفتار کنند تا از آسیب‌ها و خطرات در امان بمانند.  
سیف گفت: تهدید در کمین جوامع است و باید در مقابل تهدیدات آمادگی خود را بلا برد.
وی به برنامه‌های هفته پدافند غیر عامل هم اشاره کرد و افزود: برگزاری مراسم نمادین در مدارس، برگزاری مراسم فرهنگی، هنری و ورزشی با موضوع پدافند غیر عامل ازجمله برنامه‌هایی است که در تمام مناطق و شهرستان‌ها  اجرا می‌شود.
محمدحسین احمدی، رئیس اداره حراست آموزش و پرورش لرستان هم با اشاره به اهداف پدافند غیر عامل گفت: فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی موضوع پدافند غیرعامل، ایمن‌سازی مراکز حیاتی، حساس و مهم، توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی متخصص، ارتقاء قابلیت بقاء و حفظ کشور در شرایط بحران، افزایش آستانه مقاومت ملی و تقویت مؤلفه‌های مقاومت در مقابل تهدیدات، فرهنگ‌سازی و ایجاد باور در مورد تاثیر پدافند غیر عامل در کاهش آسیب‌پذیری را ازجمله اهداف پدافند غیر عامل برشمرد.
وی گفت: کسب امنیت پایدار در توسعه و پایدارسازی زیر ساخت‌های حیاتی و به حداقل رسانیدن تاثیر بحران‌ها و تهدیدات دشمن بر زیر ساخت‌های حیاتی، حساس و مهم ازجمله اهداف دیگر پدافند غیر عامل است.
احمدی افزود: برنامه‌ریزی لازم برای نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در نظر گرفته شده و اجرای مراسم نمادین هفته پدافند غیر عامل، برگزاری مسابقات فرهنگی و کارگاهی آموزشی ازجمله برنامه‌هایی است که در این هفته اجرا می‌شود.
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان همچنین در جمع دبیران مراکز استعدادهای درخشان شهرستان خرم‌آباد نگاه تک‌بُعدی به تربیت را آسیبی جدی برشمرد و گفت: معلم باید در تربیت دانش‌آموزان به ساحت‌های ششگانه تربیتی نگاهی جامع داشته باشد تا بتواند دانش‌آموزانی خودباور و خداباور تربیت کند و خروجی کار او تربیت شهروندی مطلوب در اجتماع باشد.
وی افزود: محیط و فضای حاکم بر مدارس استعدادهای درخشان از هر نظر خاص است و مطالبه و انتظار آموزش و پرورش هم این است که خروجی کار این مدارس و نوع نگاه و بینش معلمان آن هم خاص باشد و کلیت دستگاه تعلیم و تربیت را در بر بگیرد.
دریکوند ادامه داد: باید در تفکر و بینش خود نسبت به مسئله آموزش و تربیت تجدید نظر کنیم.
وی توجه صرف خانواده‌ها به نمره، کنکور  و شغل آینده فرزندان را جامع ارزیابی نکرد و گفت: اگر نگاه ما به تربیت تنها نگاه علمی و آموزشی باشد؛ شاید بتوانیم در این عرصه موفق عمل کنیم و دانش‌آموزان را در دستیابی به نمره و شغل مورد نظر یاری کنیم، اما این شغل و موقعیت ممکن است او را از عواطف و احساسات پاک انسانی دور کند و خدمت به مردم و هم‌نوعان را در او کم‌رنگ کند.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اضافه کرد: ما فراموش کرده‌ایم که به‌دنبال تربیت چه نسلی هستیم و می‌خواهیم نسل امروز را برای چه چیزی آموزش دهیم.
وی تصریح کرد: آسیب‌های مختلفی جوانان و نوجوانان را تهدید می‌کند و ضرورت دارد با وارد شدن به فضاهای دوستانه آنان از این آسیب‌ها جلوگیری کرد.
دریکوند گفت: شکی ندارم که علاقه معلمان به رشد و پیشرفت دانش‌آموزان اگر بیشتر از خانواده‌ها و والدین آنها نباشد، کمتر نیست و ادامه داد: باید مدرسه و کلاس درس محیطی مناسب برای آموزش مهارت‌های دهگانه زندگی باشد و دانش‌آموزان پس از فراغت بر این مهارت‌ها تسلط لازم را پیدا کنند.
وی به حضور جوانان و نوجوانان در فضاهای ارتباطی مجازی اشاره کرد و افزود: در این عرصه اطلاعات فرزندان به مراتب بیشتر از والدین و معلمان است و این زنگ خطری است که اگر مدیریت نشود می‌تواند آسیب‌زا باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان به هویت‌یابی دانش‌آموزان هم اشاره و تصریح کرد: بحران‌های دوران رشد دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و باید آگاهانه و عالمانه از این بحران‌ها به سلامت عبور کرد.
وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم انسان سالمی را تربیت کنیم که واقع‌بین است؛ نه کسی‌که دچار خودکم‌بینی یا گرفتار خود بزرگ‌بینی است.  
دریکوند تصریح کرد: در هویت‌یابی دانش‌آموزان باید تلاش کنیم تا آنان بر ضعف‌های خود آگاه شوند و اگر این اتفاق بیفتد قطعاً حرکت رو به جلو آغاز خواهد شد .
captcha