دستگاهی متصدی مشکلات خانواد‌ه‌های شهدای قرآنی منا شود/ تأکید بر قانونی بودن ستاد عالی مسابقات
کد خبر: 3646520
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
حجت‌الاسلام محمدی:

دستگاهی متصدی مشکلات خانواد‌ه‌های شهدای قرآنی منا شود/ تأکید بر قانونی بودن ستاد عالی مسابقات

گروه مسابقات: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن تأکید بر پیگیری مشکلات خانواده‌های شهدای قرآنی منا به بحث قانونی بودن ستاد عالی هماهنگی مسابقات اشاره کرد و افزود: در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن و در زمانی که شخصاً دبیر کمیسیون و معاون قرآن وزیر ارشاد بودم، تصویب شد که ستاد عالی هماهنگی مسابقات به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کمیسیون مطرح باشد.

تأکید بر قانونی بودن ستاد عالی مسابقات قرآن / پیگیری وضعیت خانواده شهدای قرآنی منا

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی گفت‌وگویی به بیان برخی مسائل روز قرآنی از جمله مشکلات خانواده شهدای قرآنی فاجعه منا، قانونی یا غیر قانونی بودن ستاد عالی مسابقات و ستاد راهبری حفظ قرآن کریم،‌ پرداخت.

وی در ابتدای این گفت‌وگو در مورد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه همه فعالیت‌های راهبردی انجام شده و سندی تولید شده است که در آن چشم‌انداز، اهداف، راهکارهای اجرایی و ... پیش‌بینی شده است، گفت: بنابر این نام کامل این ستاد، «ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم» است که برخی آن را ستاد راهبردی عنوان می‌کنند. در این ستاد برای ایجاد هماهنگی، ایجاد قرارگاه‌های حفظ، ‌پشتیبانی‌های لازم، همسان‌سازی رفتارها در حوزه تربیت حافظان قرآن در کشور و تأمین نظر مقام معظم رهبری در این زمینه یک ستاد راهبری طبق آنچه در سند ملی حفظ قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته، تشکیل شده است.

وی افزود: براساس آن سند، ساختار ستاد راهبری در مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده است. در آن ساختار، حدود 11 نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی عضویت دارند و اوایل هفته جاری اولین جلسه آن برگزار شد. 

محمدی در ادامه در مورد موارد مطرح شده در جلسه نخست این ستاد، تصریح کرد: کلیات ساختار، مأموریت‌ها، مشکلات و موانع موجود بر سر راه تأمین اهداف مورد بررسی قرار گرفت، همچنین در مورد تقسیم وظایف و ... مباحث متنوعی مطرح شد، امیدواریم در جلسات آینده مسیر مشخص شود تا به سوی تحقق آرمان‌های طرح ملی حفظ قرآن کریم حرکت کنیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد مشکلات خانواده شهدای قرآنی فاجعه منا و پیگیری‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای رفع این مشکلات، گفت: در همان ایام شهادت این عزیزان موارد و مشکلاتی مطرح شد و چاره‌جویی‌های ابتدایی صورت گرفت، مواردی از طریق برخی دستگاه‌ها همچون معاونت قرآن و عترت انجام و کمک‌های مناسبی برای یکی از خانواده‌های شهدا انجام شد در جاهای دیگر هم موردی اقداماتی صورت گرفت.

محمدی با تأکید بر اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی حق اجرای اقدامات مستقیم ندارد، اذعان کرد: شورای توسعه حق ندارد اقدامات مستقیمی برای این قبیل کارها داشته باشد. شورا در این موارد می‌تواند بودجه خود را در اختیار دستگاه‌ها قرار دهد تا اقداماتی انجام دهند. قرار بود دولت و دستگاه‌های زیر مجموعه دولت که مسئولیت کل کار شهدای منا را دارند، مشکلات را پیگیری کنند و حقوق متوجه خانواده‌‌های شهدا را تأمین کنند.

وی گفت: در حال حاضر نسبت به مجموعه کار، این فعالیت روی زمین مانده است، با توجه به اینکه تعداد شهدای قرآنی محدود است اگر آنها امروز دارای یک مشکلات خاص هستند که قابلیت تدارک توسط دستگاه‌های دولتی و عمومی قرآنی وجود دارد، ‌به اعتقاد من یک دستگاه متصدی شود و مجموعه مشکلات را جمع‌بندی کند تا ما از طریق شورای توسعه فرهنگ قرآنی در کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت قرآنی که برای رفع مشکلات قرآنی است، تدابیری در نظر بگیریم تا مشکلات این خانواده‌ها برطرف شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه بر شکل‌گیری یک کار نظام‌مند برای خانواده‌های شهدای قرآنی فاجعه منا، خاطرنشان کرد: تا کنون کاری نظام‌مند در مورد مشکلات این خانواده‌ها به ما منعکس نشده است اگر این کار صورت بگیرد و به ما منعکس شود قابل پیگیری است.

محمدی در پایان این بخش از صحبت‌های خود در مورد فعالیت ستاد بزرگداشت شهدای منا که بعد از فاجعه منا شکل گرفت و دیگر فعالیتی از آن دیده نشد، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهند؛ چرا که جنس این کار به شورا مرتبط نمی‌شود، آنچه از دست ما بر می‌آید، این است که برای تسهیل حمایت‌ها با افتخار حمایت خواهیم کرد. اگر موردی طرح بشود حمایت از طریق شورا صورت خواهد گرفت.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در مورد ستاد عالی مسابقات و موضوع غیر قانونی بودن آن که طی روزهای اخیر رسانه‌ای شده است، گفت: ستاد عالی مسابقات یک ابلاغیه از طرف معاون رییس‌جمهور در سال‌های گذشته است. بعد از اجرایی شدن منشور توسعه فرهنگ قرآنی در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن،‌ دقیقا زمانی که شخصاً دبیر کمیسیون و معاون قرآنی وزیر ارشاد بودم، این موضوع طرح شد، در آنجا تصویب شد که ستاد عالی مسابقات به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کمیسیون مطرح باشد. حتی آنجا کمیته‌های مختلف که شامل هفت کمیته بود، شکل گرفت و مسئولیت هر کمیته به یک دستگاه‌ سپرده شد. برای مسابقات هیچ کمیته‌ای تشکیل نشد و قرار شد ستاد عالی مسابقات به ریاست رئیس سازمان و نیابت معاون قرآنی وزیر ارشاد کار خود را با قوت و قدرت دنبال کند.

وی افزود: بنابر این اینکه ستاد عالی مسابقات زیرمجموعه کمیسیون باشد و متولی آن سازمان اوقاف باشد، تصویب شد، اما ظاهراً ابلاغ نشده است، بعداً و در زمان معاونت حجت‌الاسلام حشمتی، این موضوع مجدداً طرح شد و ظاهراً زمان ایشان این موضوع مورد تأکید واقع شده است و مسیر روشنی در حال دنبال شدن است.

محمدی در پایان با اشاره به اینکه اگر بحثی باشد قابل طرح در شورای توسعه فرهنگ قرآنی است،‌ گفت: اگر ملاحظه‌ای وجود داشته باشد، می‌توان مورد گفت‌وگو قرار داد و طرح آن در محافل رسانه‌ای و سایر مراجع قانونی، محلی ندارد؛ چرا که شورای توسعه عالی‌ترین مرجع برای قانون‌گذاری است و مصوبات آن لازم‌الاجراست. لذا اگر ملاحظه‌ای وجود دارد از طرح آن در شورا استقبال می‌کنیم.

یادآور می‌شود این گفت‌وگو در برنامه «نمای نزدیک» رادیو قرآن صورت گرفته است. مجله خبری نمای نزدیک از مرداد ماه سال جاری روی آنتن رفته است و در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۷ به صورت زنده پخش می‌شود. یکی از آیتم‌های برنامه، اختصاص به اطلاع‌رسانی خبرهای قرآنی دارد و در هر برنامه یکی از خبرنگاران خبرگزاری‌های مطرح به صورت تلفنی تعدادی از اخبار مهم را به اطلاع‌ مردم می‌رسانند و تحلیلی نسبت به اخبار مهم ارائه می‌کنند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۸:۵۵
0
0
بعد ا زدو سال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تازه یه دستگاه مسئول بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ینی چی این؟ تا الان چرا یه دستگاه مسئول نشده
captcha