مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ سایه مسابقات سراسری قرآن بر اخبار امروز
کد خبر: 3637933
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ سایه مسابقات سراسری قرآن بر اخبار امروز

گروه فعالیت‌های قرآنی: اخبار مربوط به مسابقات سراسری قرآن کریم موضوع اصلی بیشتر صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، دوازدهم شهریورماه بود.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ سایه مسابقات سراسری قرآن بر اخبار امروز
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اخبار حوزه معارفی و قرآنی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز یکشنبه، دوازدهم شهریورماه بیشتر بر محور پوشش خبری مسابقات سراسری قرآن کریم که در شهرستان ارومیه در حال برگزاری است، قرار داشت.  
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت 14 امروز یکشنبه، 12 شهریورماه تعداد هشت خبر را بر خروجی خود منتشر کرده است که نیمی از اخبار این صفحه حول محور مسابقات سراسری قرآن کریم قرار دارد.
آغاز دومین روز مسابقات سراسری قرآن کریم با رقابت شرکت‌کنندگان رشته اذان، خوزستانی‌ها عناوین برتر مسابقات مدیحه‌سرایی را درو کردند، حسین یزدان‌پناه به مقام اول مسابقات سراسری دعا‌خوانی رسید و پخش زنده مسابقات سراسری قرآن کریم از شبکه قرآن و معارف سیما، چهار خبر مربوط به مسابقات این صفحه را شامل می‌شود.
خبر مهم امروز که از مسابقات سراسری قرآن در بیشتر رسانه‌ها منتشر شد در رابطه با اعلام نفرات برتر رشته دعاخوانی مسابقات بود که در این رابطه در خبر صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس آمده است : « برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته دعا‌خوانی اعلام شد و حسین یزدان‌پناه به مقام نخست رسید».
همچنین، بر اساس این خبر اسامی نفرات اول تا پنجم دعاخوانی به این شرح است که حسین یزدان پناه از استان قم، سجاد براتی از استان چهارمحال و بختیاری،  عمار قلی پور از استان آذربایجان غربی،  مهدی خطیب از استان البرز و  سیدمصطفی موسوی از استان بوشهر حائز رتبه‌های اول تا پنجم شده‌اند.
خبر ترتیل صفحه 163 قرآن با صدای استاد پرهیزگار، یادداشت سیدیحیی یثربی با عنوان جمله‌ای که یک بهشتی در بدو ورودش به جنت می‌گوید، آمادگی مساجد برای اجرای برنامه‌های قرآنی و ۹۱ حافظ کل قرآن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد گرفتند، چهار خبر دیگر خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی است.
با وجود اینکه بیشتر اخبار این صفحه مربوط به حوزه مسابقات سراسری قرآن است، ولی تیتر اصلی صفحه از اخبار مربوط به مسابقات انتخاب نشده است.
خبرگزاری فارس یکی از خبرگزاری‌های فعال در حوزه قرآن و عترت است که هر روز تعداد قابل توجهی اخبار مربوط به این حوزه‌های معارفی را منتشر می‌کند.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم نیز در صفحه قرآن و عترت خود همانند روز گذشته تاکنون تعداد سیزده خبر را بر روی خروجی قرار داده است که هفت خبر از آن مربوط به حوزه قرآنی بوده و شش خبر دیگر مربوط به حوزه عترت است.
استقبال رهبر انقلاب از نقد حوزه بیش از نقد دانشگاه است،‌ خبر برگزاری پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان امام حسین(ع) در اصفهان، خصلتی که کوفی‌صفتان داشتند،‌ عید غدیر هر چه باشکوه‌تر در بین شیعیان برگزار شود،‌ پیوستن رئیس سازمان اوقاف به پویش «وقف مشارکتی» با واریز ۱۴ میلیون و بیش از ۲۰ کشور متقاضی اجرای بازسازی واقعه غدیر هستند، اخبار غیر قرآنی این صفحه هستند.
دومین سالگرد عروج شهدای قرآنی منا برگزار می‌شود، پخش مستقیم چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن از شبکه قرآن، محفل قرآنی «حج نیمه‌تمام» یادبود شهدای منا در حرم رضوی برگزار شد، گروه‌های تواشیح خوزستانی ۴ رتبه برتر کشور را از آن خود کردند، ۹۱ حافظ قرآن مدرک کارشناسی ارشد گرفتند، دعاخوانان برتر کشور مشخص شدند و ۵ نفر به فینال رشته تفسیر مسابقات قرآن راه یافتند نیز عناوین اخبار قرآنی صفحه قرآن و عترت تسنیم را شامل می‌شود.
همچنین، در این صفحه نیز مانند خبرگزاری فارس، تعداد چهار خبر از اخبار حوزه قرآنی مربوط به مسابقات سراسری قرآن است که در ارومیه در حال برگزاری می‌باشد. همچنین، هر سه تیتر اصلی این صفحه نیز مربوط به حوزه قرآنی است که دو خبر از آن‌ها مربوط به مسابقات است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان تا این لحظه تعداد هفت خبر را در این صفحه انتشار داده است که تقریبا نیمی از این اخبار نیز مربوط به مسابقات سراسری قرآن کریم است.
پاسخ رهبر انقلاب به چند استفتاء، حرکت مردمی «از غدیر تا ظهور» با رویکرد تجدید بیعت با امام زمان(عج) و غدیر به یکی از ارکان برنامه‌های دینی تبدیل شود، عناوین غیر قرآنی امروز این صفحه هستند.
هنرمندان باید مفهوم قرآن را به جامعه منتقل کنند، اعلام نفرات برتر رشته‌های دعاخوانی و مدیحه‌سرایی، معرفی نمایندگانِ بین‌المللی ایران در پایان مسابقات قرآن کریم و پویش وقف مشارکتی قرآنی در سراسر کشور آغاز شد نیز عناوین قرآنی این صفحه را شامل می‌شود.
تقریبا کلیه اخبار صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا پوششی و رویدادی است و خبر تحلیلی طی امروز در این صفحه کار نشده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز که مدت‌ها اخبار بسیار کمی در آن انعکاس داده می‌شد، طی روز گذشته و امروز با آغاز مسابقات سراسری قرآن به انعکاس بیشتر اخبار قرآنی پرداخته است.
در این صفحه و تاکنون تعداد شش خبر بر روی خروجی قرار داده شده است که غالب این اخبار مربوط به مسابقات سراسری قرآن کریم است.
مشارکت رئیس سازمان اوقاف در ایجاد وقف مشارکتی قرآنی،‌ مشارکت مدیران مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پویش ملی وقف قرآنی،‌ آغاز دومین روز از چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، گروه‌های برتر مدیحه‌سرا و دعاخوان معرفی شدند،‌ بودجه معاونت قرآن و عترت دو برابر می‌شود و پوشش زنده مسابقات سراسری قرآن کریم از شبکه قرآن و معارف سیما عناوین اخبار قرآنی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند.
همچنین، بر خلاف هفته گذشته و روزهای قبل که تیتر اصلی این صفحه مدت‌ها مربوط به خبری از اواخر مردادماه بود، تیتر اصلی صفحه تغییر کرده است ولی این تیتر نیز از روز گذشته بارگذاری شده و امروز تغییر نکرده است.   
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان طی امروز و تاکنون تعداد پنج خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است.
سوال‌های شرعی خود را درباره «بانکداری اسلامی» اینجا مطرح کنید، سخن حکیمانه لقمان به فرزندش،‌ زندگی نامه شهید پریور،‌ آسايش انسان از لحاظ مادی در کلام امام علی (ع) و رونمایی از قطعه «قهرمان قهرمانان» در استقبال از پیکر شهید حججی عناوین امروز صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان را شامل می‌شود.
جای تعجب است که این خبرگزاری نسبت به پوشش خبری مسابقات سراسری قرآن کریم طی امروز اقدام شایسته‌ای انجام نداده و خبری از این مسابقات مهم در صفحه اصلی آن دیده نمی‌شود.
میزان
این خبرگزاری در صفحه دین و اندیشه خود و تاکنون تنها یک خبر را آن هم به نقل از حوزه هنری و در موضوع مربوط به عترت منتشر کرده است که عنوان آن نیز «جشن بزرگ عید ولایت در حوزه هنری برگزار می‌شود» است.
این خبرگزاری با وجود اینکه زیر نظر قوه قضائیه که خود از نهادهای فرهنگی کشور نیز محسوب می‌شود، فعالیت دارد، ولی همچنان اخبار قرآنی بسیار کمی را در صفحه دین و اندیشه خود منتشر می‌کند و حتی اخبار مربوط به مسابقات قرآن قوه قضائیه نیز آنطور که باید و شاید در این صفحه منتشر نمی‌شود.   
ایبنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایبنا که مربوط به اخبار حوزه کتاب است، تا این لحظه تعداد دو خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که «نگاهی به نوسلفی‌گری در سوریه» و «فراخوان سومین جشنواره خاتم منتشر شد» عناوین آن است.
همچنین، از سه تیتر اصلی این صفحه نیز تنها یک تیتر به روز رسانی شده و دو تیتر دیگر مربوط به روزهای گذشته است. جالب است که خبر مربوط به نشست خبر رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف که مربوط به روز 8 شهریورماه است نیز هنوز به عنوان یکی از تیترهای اصلی این صفحه قرار دارد.
کیهان
روزنامه کیهان با توجه به ایام دهه ولایت، یادداشتی را در صفحه معارف خود با عنوان «غدیر؛ تجلی ولایت سیاسی و حکومت» منتشر کرده که به موضوع حقانیت شیعه و نیز رد شبهات وارد شده درباره مسئله غدیر پرداخته است.
در بخشی از این یادداشت آمده است: «پیوند تشیع با غدیر و قطعیت و غیر‌قابل انکار بودن صدور آن، مخالفان اسلام ناب و مکتب تشیع را به تشکیک و انکار پیام غدیر واداشته و دیر زمانی است که شاهد تلاش آنان برای مخدوش کردن پیام غدیر هستیم، غافل از آنکه غدیر همچون خورشید تابانی در تاریخ اسلام خود‌نمایی کرده و حقانیت تشیع را به رخ کشانده و جایی برای هیچ‌گونه تشکیک و تردید باقی نگذاشته است.
در این میان متأسفانه برخی از به اصطلاح روشنفکران همسو با مخالفان مکتب تشیع، تردیدهایی در پیام غدیر مطرح کرده‌اند. شیفتگی به آموزه‌های غربی و وادادگی در برابر آن از یک‌سو و عدم درک و شناخت لازم مبانی و آموزه‌های دینی از سوی دیگر موجب شده تا این عده با وجود پیام روشن غدیر دچار چنین خطایی شوند.
در آیه شریفه «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاهْ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاهْ وَ هُمْ راكِعُونَ» خداوند متعال می‌فرماید «سرپرست و رهبر شما تنها خدا است و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏اند و نماز را بر پا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏پردازند.
حصر ولایت در خداوند و پیامبراکرم(ص) و حضرت علی(ع) دلیل بر این است که ولایت در آیه شریفه به معنای رهبری و سرپرستی است زيرا ولايت به معنى دوستى و يارى كردن، مخصوص كسانى نيست كه نماز مى‏خوانند و در حال ركوع زكات مى‏دهند، بلكه يك حكم عمومى است كه همه مسلمانان را در بر مى‏گيرد».
سخاوتمندان و متقیان سروران مردم در دنیا و آخرت در کلام مقام معظم رهبری و یادداشتی به قلم محمدجواد طبسی با عنوان علی بن ابی‌طالب(ع)؛ امام تمام مسلمانان، موضوعات دیگری است که در صفحه معارف روزنامه کیهان منتشر شده است.
captcha