خداوند به نیت عمل خیر انسان، پاداش می‌دهد
کد خبر: 3606212
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸

خداوند به نیت عمل خیر انسان، پاداش می‌دهد

گروه معارف: یک استاد حوزه عنوان کرد: از آیات و روایات به خوبی مشخص است که خداوند به نیت عمل خیر، پاداش می‌دهد، هر چند که این عمل در ظاهر استحقاق نیافته باشد، این همان نیت تفضل است که خداوند بر اساس فضل و عنایت خود به انسان ارزانی می‌دارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خزائلی استاد حوزه علمیه قم، شنبه، 13 خرداد ماه در سالن اجتماعات کتابخانه مدرسه آخوند همدان اظهار کرد: خداوند مالک آسمان‌ها و زمین است.

وی افزود: طبق آیه «لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛ آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است از آنِ خداست‏ و اگر آنچه در دل‌هاى خود داريد، آشكار يا پنهان كنيد، خداوند شما را به آن محاسبه مى ‏كند؛ آنگاه هر كه را بخواهد مى ‏بخشد، و هر كه را بخواهد عذاب مى‌كند، و خداوند بر هر چيزى تواناست‏»(بقره/284) مالک واقعی و ظاهری جهان هستی خداوند است.

وی افزود: طبق آیه 284 سوره بقره، خداوند مالک آسمان‌ها و زمین است، اما مالکیت خداوند با مالکیت بندگان متفاوت است و آن عالم بر ظاهر و باطن بودن خداوند بر هر چیزی است و آنچه که در نفس و نیت انسان می‌گذرد چه آشکار و چه نهان بر خداوند پوشیده نیست.

حجت الاسلام خزائلی اضافه کرد: از آیات و روایات به خوبی مشخص است که خداوند به نیت عمل خیر، پاداش می‌دهد، هر چند که این عمل در ظاهر استحقاق نیافته باشد و این همان نیت تفضل است که خداوند بر اساس فضل و عنایت خود به انسان ارزانی می‌دارد.

این مدرس حوزه ادامه داد: نیت بد نیز از دیدگاه علما متفاوت است، شیخ انصاری معتقد است: از آنجا که عمل گناهی توسط فرد انجام نشده است، تنها نیت آن را در ذهن خود گذرانده بنابراین مجازاتی نیز در پی نخواهد داشت، اما امام خمینی(ره) معتقد بود که فرد دارای نیت عمل زشت، مولای خود را نادیده گرفته و معصیت کرده لذا باعث تنزل مقام عبودیت شده و مستوجب مجازات است.

وی گفت: حال قرآن تکلیف این مهم را در آیه 284 سوره بقره اینگونه بیان می‌کند «آنچه در دل‌هاى خود داريد، آشكار يا پنهان، خداوند شما را به آن محاسبه مى ‏كند، آنگاه هر كه را بخواهد مى ‏بخشد، و هر كه را بخواهد عذاب مى ‏كند» که این نشان از حساب رسی خداوند نسبت به بندگان خود به هر نیتی که دارند، است.

حجت الاسلام خزائلی ابراز کرد: طبق آیه «وَهُوَ اللَّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَفِی الأرْضِ یَعْلَمُ سِرَّکُمْ وَجَهْرَکُمْ وَیَعْلَمُ مَا تَکْسِبُونَ؛ و اوست که در آسمان‌ها و در زمین، از نهان و آشکار شما با خبر است و بدانچه می‌کنید آگاه است»(انعام/آیه 3) خداوند عالم به اعمال ظاهر و باطن انسان است.

این استاد حوزه یادآور شد: اگر انسان‌ها عالم به باطن یکدیگر بودند، دیگر داد و ستد و معاشرتی انجام نمی‌گرفت و به طور کلی زندگی انسان‌ها تعطیل می‌شد، از معصومین روایت شده است: «اگر باطن یکدیگر برای هر یک از شما آشکار می‌شد دیگر حاضر نبودید مرده های یکدیگر را دفن کنید» لذا انسان‌ها مأمور به ظاهر هستند و نباید در زندگی یکدیگر تجسس کنند.

حجت الاسلام خزائلی اظهار کرد: از پیغمبر اکرم(ص) روایت است که 2 انسان‌اند که در اجر و ثواب با یکدیگر مساوی‌اند: کسی که خدا به او مال و ثروت داده و او آن مال را در راه اطلاعت خداوند مصرف می‌کند و کسی که فقیر است اما از خدا می‌خواهد که در صورت صلاح دید به او هم همچون برادر دینی خود مال و ثروت ارزانی کند تا راه خدا آن را صرف کند که خداوند به نیت خیر این بنده، پاداش خواهد داد.

این استاد حوزه افزود: نبی اکرم(ص) فرموده‌اند: خوبی و بدی اعمال هر انسانی و به تبع پذیرش آن به نیات افراد بستگی دارد، انسان باید در اعمال خود، نیات را جهت دهی کند چرا که گاهی، نیت‌ها و اعمال نیک و پسندیده انسان در اثر ریا از بین می‌ورد که در این باب، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: « از ریا بپرهیزید چرا که ریا شرک است» .

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) چهار لقب فرد ریاکار را در قیامت اینگونه عنوان می‌کند: «ریاکار در قیامت، کافر، فاجر، مکار و زیان کار است»، بسیاری از افراد تنها ریا را در عبادت می‌دانند در حالی که برتری جویی انسان در زندگی نیز نوعی ریا است.

captcha