انحراف در حماس با حمایت از گروه‌‌های تکفیری در سوریه آغاز شد
کد خبر: 3596863
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
جمالی نوبندگانی:

انحراف در حماس با حمایت از گروه‌‌های تکفیری در سوریه آغاز شد

گروه سیاسی: دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پذیرش مرزهای 1967 از سوی حماس را ریشه در انحراف این گروه از زمان آغاز بحران سوریه و حمایت از گروه‌های تکفیری تروریستی دانست و گفت: واکنش رژیم صهیونیستی به این تغییر رویکرد حماس نشان داد که آنها به این هم راضی نیستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) هیاهوی رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در ایران، تغییر و تحولات در مسائل فلسطین را به حاشیه برده بود و واکنش چندانی به سند سیاسی جدید حماس و پذیرش تلویحی موجودیت رژیم صهیونیستی و پس از آن انتخاب اسماعیل هنیه به رئیس جدید دفتر سیاسی حماس نشان داده نشد. در حالی که این مسئله می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به جبهه مقاومت زده و آرمان رهایی فلسطین را با خطر مواجه سازد.

انحراف حماس از کجا آغاز شد؟

محمدجواد جمالی نوبندگانی، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تحلیل و ارزیابی خود از تغییر و تحولات اخیر در حماس و دلایل این اتفاق گفت: متأسفانه به دلیل جابجایی‌ مکانی رهبران حماس و حضور در قطر، پشتوانه عقیدتی اخوانی، وابستگی‌های مالی شدید به کشورهایی مانند قطر و ترکیه، زمینه‌های نفوذ رژیم صهیونیستی در حماس فراهم شد همانطور که در تشکیلات فتح و گروه ابومازن این نفوذ اسرائیلی‌ها رخ داد و آنها مجبور به مذاکره و پذیرش شروط صهیونیست‌ها شدند و از آن پس سیاست منفعلانه‌ای نسبت به مسئله فلسطین اعمال کردند.

وی ادامه داد: در مورد حماس نیز همین اتفاقات در حال رخ دادن است و شروع آن به زمانی برمی‌گشت که حماس از گروه‌های تکفیری و تروریستی در سوریه حمایت کرد و کم کم از ایران دور شد و به کشورهایی مانند قطر و ترکیه نزدیک شد.

اسرائیل به این عقب‌نشینی هم راضی نخواهد شد


جمالی نوبندگانی با بیان اینکه پذیرش مرزهای 1967 در سند جدید سیاسی حماس پالس مثبتی به اسرائیل و آمریکا بود، گفت: البته واکنش طرف مقابل نشان داد که آنها به این هم راضی نیستند و قطعا اگر به همین شکل پیش می‌رود حماس از این هم بیشتر عقب‌نشینی خواهد کرد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: البته عناصری مانند «محمود الزهار» هم در حماس بودند که با این مسئله مخالف بودند که البته تعدادشان زیاد نبود و تیم خالد مشعل در این رابطه مسئولیت بیشتری داشت و مأموریتش را انجام داد و به پایان رساند و جایجایی اخیر وی با اسماعیل هنیه نیز بیشتر یک تغییر تاکتیکی است.

پذیرش مرزهای 1967 چیزی جز به معنای رسمیت شناختن اسرائیل نیست

  
جمالی نوبندگانی درباره اینکه خود اعضای حماس به ویژه خالد مشعل پذیرش مرزهای 1967 را به معنای به رسمیت شناختن اسرائیل ندانستند، گفت: در بیانیه‌های سیاسی ممکن است به دلایل گوناگون و از جمله نوع واکنش مردم، برخی مسائل با صراحت بیان نشده و تلویحا مورد اشاره قرار گیرند.

وی در توضیح این مطالب عنوان کرد: در این مورد، متن سند جدید سیاسی حماس دارای پیام است. درست است که عبارت پذیرش موجودیت و رسمیت اسرائیل در این سند نیامده است اما وقتی حماس مرزهای 1967 را پذیرفته است به این معناست که رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شده است. در واقع پذیرش مرز 1967 دلالت بر آن دارد که در دو طرف این مرز دو کشور  فلسطین و اسرائیل وجود دارند.    

سند جدید سیاسی حماس را اینجا ببینید!
captcha