قرآن سرچشمه هنر است
کد خبر: 3591508
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
مشایخی:

قرآن سرچشمه هنر است

گروه اجتماعی: مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان مرکزی گفت: قرآن کتاب و منشاء هنر است، صحنه نمایشی، مجسمه سازی و خوشنویسی از جمله هنرهایی است که در قرآن از آنها استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مصطفی مشایخی، مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان مرکزی، عصر چهارشنبه 30 فروردین‌ماه در جلسه مشترک با اعضای شورای کانون بسیج هنرمندان خمین که در سالن جلسات ناحیه بسیج این شهرستان برگزار شد گفت: قرآن کتاب و منشاء هنر است و  قصه، اجرای صحنه نمایشی، مجسمه سازی و خوشنویسی از جمله هنرهایی است که در قرآن از آنها استفاده شده است.
وی با بیان اینکه در کتاب آسمانی قرآن از مثال برای روشن نمودن حقایق استفاده شده افزود: آیه 17 سوره رعد نمونه‌ای از مثال‌های خداوند است؛ «خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر دره و رودخانه‏‌ای به اندازه آنها سيلابی جاری شد، سپس سيل بر روی خود كفی حمل كرد - و از آنچه(در كوره‌ها)برای بدست آوردن زينت آلات يا وسائل زندگی آتش روی آن روشن می‏كنند نيز كف‌هائی مانند آن به وجود میآيد- اما كف‌ها به بيرون پرتاب می‏شوند ولی آنچه به مردم سود می‌رساند(آب يا فلز خالص) در زمين میماند خداوند اينچنين مثال میزند».
مشایخی ادامه داد: زمانی که حق و باطل درهم می‌آمیزند، تشخیص دشوار و زمینه ایجاد فتنه در جامعه فراهم می‌شود و عبور از این فضای نیاز به بصیرت و آگاهی دارد و حتی زمان پیامبر(ص) نیز برخی از نزدیکان ایشان نتوانستند حق و باطل را از یکدیگر تشخیص دهند.
وی با تأکید بر «الی و فینا» در قرآن اظهار کرد: این دو واژه در هر آیه‌ای نشانه هدایت‌گری است و به فرموده قرآن هر کس یک نفر را هدایت کند کل بشریت را هدایت کرده است.
مشایخی فضای مجازی را پر از شبهات دانست و گفت: جوان امروز نیازمند راهنمایی است که توانایی پاسخگویی به این شبهات را داشته باشد وگرنه جوان در ورطه نابودی قرار می‌گیرد، نوجوانان و جوانان تحت سیطره شبکه‌های مجازی قرار گرفته‌اند و سبک زندگی با الگوگیری از سریال‌های شبکه‌های ماهواره در حال تغییر است. 
وی ادامه داد: هنرمند متعهد با رصد جریان‌های سیاسی و مناظره نامزدهای انتخابات باید فردی را انتخاب نماید که پایه‌های نظام را مستحکم کند. معیار انتخاب اصلح در انتخابات، شاخص‌های مورد توجه امام(ره) و مقام معظم رهبری است. توجه به اهمیت حضوردر انتخابات، معیارهای انتخاب اصلح  و انتخاب آگاهانه، هوشمندانه و همراه با بصیرت و شناخت، وظیفه اصحاب فرهنگ و هنر است.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی با اشاره به پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا اظهار کرد: شورای شهر نیاز به افراد متخصص برای تصمیم گیری مناسب در حوزه شهری دارد. کشور کانون جهادهایی مانند جهاد اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی است تا بتواند از شرایطی که در آن قرار گرفته رهایی یابد. 
وی وظیفه هنرمند متعهد را هدفمندی، هدایتگری و وسیله نجات انسان بیان کرد و افزود: دشمن برای ضربه زدن به نظام از راه هنر وارد شده و هنرمندان نیز باید عکس‌العمل قاطع و مناسبی داشته باشند.هنرمند باید با نیت الهی اثری را خلق کند و همواره دغدغه آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد باید از مکان‌های هنری نیز مراقبت کنند تا تبدیل به مکانی به نام هنر اما به منظور فساد نشود.
مشایخی افزود: درمقابل هنر ارزشی و هنر متعهد هنر ضد ارزشی هم وجود دارد مانند کسانیکه در زمان پیامبر(ص) با زبان شعر به ایشان توهین می‌کردند. هنر ابزار پاسخ به نیازهای کمال و زیبایی انسان است، بخشی از هنر مردمی است و باید برای عامه مردم قابل فهم باشد. 
به گزارش ایکنا؛ علیرضا براتعلی، فرمانده ناحیه بسیج خمین نیز در این جلسه گفت: هنرمندان بسیجی رسالت سنگینی را بر عهده دارند زیرا تولید کننده و خالق فرهنگ و هنردر سطح جامعه هستند. مهمترین هدف و پیام هنر اسلامی، تاکید بر ویژگی‌های اخلاقی در جامعه است.
وی خاطرنشان کرد: امسال در برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی وهنری از ظرفیت و توان بسیج هنرمندان استفاده می‌شود و این نهاد هنری با تمام نهادهای سطح شهر همپوشانی دارد.
یادآور می‌شود: در پایان این جلسه از 10 هنرمند بسیجی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری تقدیر بعمل آمد.
captcha