تروریست‌ها با هدف قرار دادن مراکز دینی مسیحیان به دنبال ایجاد تضاد دینی هستند
کد خبر: 3590513
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
بهرام قاسمی:

تروریست‌ها با هدف قرار دادن مراکز دینی مسیحیان به دنبال ایجاد تضاد دینی هستند

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حادثه رخ داده در مصر گفت: تروریست‌ها با هدف قرار دادن مراکز دینی مسیحیان تلاش داشتند برای ایجاد تنش و تضاد دینی اقدام کنند؛ لذا جا دارد اقدام جدی در این زمینه صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز، دوشنبه، 28 فروردین‌ماه در اولین نشست خبری خود در سال 96 با اصحاب رسانه در مورد گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و مصر گفت: در تماس تلفنی ظریف با همتای مصری، مراتب تسلیت دولت و مردم ایران در مورد حملات تروریستی در این کشور به طرف مصری ابلاغ و درباره مسائل مصر و علاقه دو کشور صحبت شد.
وی افزود: حادثه رخ داده در مصر تلخ و باید محکوم می‌شد، چراکه تروریست‌ها با هدف قرار دادن مراکز دینی مسیحیان تلاش داشتند برای ایجاد تنش و تضاد دینی اقدام کنند لذا جا دارد اقدام جدی در این زمینه صورت گیرد.
قاسمی همچنین در مورد دیدار یکی از مقامات جمهوری‌خواه آمریکا با سرکرده منافقان در آلبانی نیز اظهار کرد: اینگونه تماس‌ها بین مقامات آمریکایی و سران منافقین جدید نیست و در دهه‌های اخیر بسیار بوده است؛ آنها نتوانسته‌اند از تاریخ عبرت بگیرند و با رفتارهای اشتباه خود در جهت تقویت تروریسم در منطقه تلاش می‌کنند؛ این دیدار بیانگر ادامه خطاهای گذشته آمریکا در زمینه تروریسم‌پروری است.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین و مخالفت انگلیس با خرید 15 تن کیک زرد توسط ایران گفت: انگلستان بدعهدی خود را نشان داده اما مذاکرات ادامه خواهد داشت و امیدواریم انگلستان به تعهدات خود در برجام عمل کند؛ اراده سیاسی دولت انگلستان ممانعت از صدور محموله مزبور به ایران بوده اما باید متوجه باشند که این اقدام آنها خلاف برجام است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تلاش رسانه‌های غربی برای القای دو قطبی شدن فضای انتخابات ایران اظهار کرد: مردم ایران نشان داده‌اند در لحظات خاص، به‌ویژه انتخابات، آنچه به نفع ایران است را انجام داده و فضاسازی رسانه‌های بیگانه تأثیری بر نظر مردم ایران نخواهد داشت؛ مردم ایران آنچه صلاح ملی خود تشخیص بدهند، انجام خواهند داد.
وی با اشاره به افزایش فعالیت‌های نظامی آمریکا در سوریه و افغانستان گفت: اینگونه اقدامات آمریکا پیش از آنکه معنای نظامی داشته باشد نوعی سردرگمی آمریکا را نشان می‌دهد که ناشی از سردرگمی‌های داخلی و تلاش برای دادن سیگنال به برخی متحدان منطقه‌ای خود بوده است.
قاسمی با بیان اینکه اینگونه اقدامات تبعات منفی برای آمریکا خواهد داشت، افزود: حمله به سوریه بر خلاف همه اصول و قواعد بین‌الملل و اقدام در افغانستان نامتناسب با وضع موجود در افغانستان بود؛ ممکن است این اقدامات اهداف سیاسی داشته باشد اما باید توجه داشت وضعیت سوریه و افغانستان نشان داده که نیازی به راهکار نظامی ندارد.
وی گفت: افغانستان پس از سال‌ها حضور نظامی ناتو نشان داده راهکار نظامی نتیجه نداشته و راهکار سیاسی در آن چاره‌ساز خواهد بود؛ در عین حال این اقدامات تأثیرات جدی سیاسی هم نخواهد داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد انتخابات ترکیه و تغییرات قانونی اساسی در این کشور اظهار کرد: رفراندوم ترکیه یک مسئله داخلی ترکیه بوده و به مردم و دولت آن کشور مربوط است؛ هر آنچه مردم ترکیه رأی دهند مورد احترام ما هم خواهد بود؛ درباره تأثیرات منطقه‌ای این رفراندوم باید صبر کرد ولی ما امیدواریم نتیجه آن تأثیرات مناسب منطقه‌ای در برداشته و موجب اجماع داخلی ترکیه شود.
وی با اشاره به تشکیل اتاق نظامی مشترک ایران، روسیه و سوریه نیز گفت: همکاری 3 کشور موضوع جدیدی نیست و از گذشته ادامه داشته است؛ در حوزه نظامی هم همکاری‌ها وجود داشته و جدید نیست و ادامه خواهد داشت. براساس شرایط سوریه در سطوح مختلف این گونه همکاری‌ها ادامه خواهد یافت.
قاسمی در مورد دشمنان و مخالفان خارجی برجام اظهار کرد: وضعیت برجام مشخص است؛ برجام یک تفاهم بین‌المللی چندجانبه است و یک دولت نمی‌تواند آن را زیر پا بگذارد؛ به نظر می‌رسد هر دولتی در ایران باشد، توافق برجام را ادامه خواهد داد و برای نقض آن پیش قدم نخواهد شد.
عدم حضور ترکیه در نشست مسکو و نتایج این نشست موضوع سؤال خبرنگار دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در این رابطه گفت: بعد از حوادث اخیر سوریه از جمله حمله شیمیایی و حمله یک‌جانبه و غیر قانونی آمریکا نیاز بود نشست مسکو تشکیل و آخرین تحولات سوریه توسط بازیگران اصلی بررسی شود؛ جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی فعالی در این زمینه داشت و آقای ظریف تماس‌های تلفنی زیادی با همتایان خود در کشورهای مختلف داشته است و نهایتاً نشست مسکو تشکیل و اتفاقات اخیر بررسی شد.
وی ادامه داد: در این نشست دوباره تأکید شد که کمیته حقیقت‌یاب مستقل در زمینه حمله شیمیایی تشکیل و تحقیق کند؛ چراکه تا این مسئله روشن نشود حوادث مشابه می‌تواند دوباره تکرار شود؛ لذا بحث حضور ترکیه مطرح نبود و نشست مسکو در ادامه رایزنی‌های گذشته ایران، روسیه و سوریه تشکیل شد.
قاسمی با بیان اینکه حضور ترکیه برای نشست آستانه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: نشست کارشناسی تهران با شرکت هیئت‌های روسیه و ترکیه برای فراهم کردن مقدمات نشست بعدی آستانه فردا برگزار می‌شود.
وی همچنین در مورد توهین به ساحت مرجعیت عراق و تماس شاه اردن با سرکرده منافقین گفت: جزئیات خبر را نمی‌دانم اما کاردار اردن توسط وزارت امور خارجه عراق احضار شده و در ادامه وزیر خارجه اردن با همتای عراقی تماس گرفته و دولت اردن متعهد شده مسببین را بازداشت و مجازات کند و ما منتظر اقدام دولت اردن هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حمله شیمیایی در خان‌شیخون و عدم اطمینان ایران برای دخالت دولت سوریه در این حادثه اظهار کرد: حادثه مزبور یک حادثه مشکوک بود و سوریه چند سال پیش خلع سلاح شیمیائی شد، لذا نیازی به بیان نداشت؛ آنچه لازم بود این بود که تروریست‌ها هم به سلاح شیمیایی دسترسی داشته و سلاح‌های خود را وارد سوریه کرده‌اند لذا درخواست کردیم موضوع به کمیته حقیقت‌یاب ارجاع شود.
خبرنگار دیگری در مورد روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس سؤالی مطرح کرد که بهرام قاسمی در پاسخ گفت: سفرها و تماس‌هایی وجود داشته و امیدواریم که برای برقراری صلح و ثبات منطقه اقدامی مثبت به صورت مشترک انجام شود.
captcha