حفظ زیبایی طبیعت یک وظیفه شرعی است
کد خبر: 3586345
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
حجت‌الاسلام راشد یزدی:

حفظ زیبایی طبیعت یک وظیفه شرعی است

گروه معارف: حجت‌الاسلام راشد یزدی با اشاره به رفتن مردم به طبیعت در روز سیزدهم فروردین‌ماه، گفت: حفظ زیبایی طبیعت یک وظیفه شرعی و دینی است که باید مورد توجه همه قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی، سخنران و کارشناس مذهبی، گفت: یکی از رسوم ما ایرانی‌ها رفتن به دامان طبیعت در روز سیزدهم فروردین است و چند سالی است که این روز در کشور ما به نام روز «طبیعت» نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه در ایران باستان یک سری عقاید خرافی درباره این روز وجود داشت و این روز را روزی نحس می‌دانستند، ابراز کرد: در اسلام، معصیت و گناه نحس است و برای زندگی نکبت می‌آورد نه روز و یا زمان خاصی.
خطیب حرم مطهر رضوی با بیان اینکه این افکار، خرافی و باطل است، افزود: دین مبین اسلام با اینگونه افکار مبارزه کرده و روی آن خط بطلان کشیده است و اگر هم در روز سیزدهم فروردین به طبیعت می‌رویم به خاطر بهره بردن از زیبایی‌های طبیعت است، نه بیرون کردن نحسی این روز.
وی افزود: یکی از اهداف رسالت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) باز کردن غل و زنجیر خرافات از دست و پا و افکار بشر بوده و تنها آداب و رسومی را در بین ملل مختلف تائید کرده که منطبق بر دو عنصر عقل و شرع باشد.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: قائل شدن به نحسی برای یک روز از روزهای خدا، از جمله رسومی بود که اسلام روی آن خط بطلان کشید و با آن مخالفت کرد چرا که با دو عنصر عقل و شرع مغایرت داشت.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت حفاظت از زیبایی طبیعت در این روز، اظهار کرد: در هنگام تفرج در طبیعت باید به این نکته توجه کنیم که به طبیعت آسیبی نرسانیم چرا که طبیعت متعلق به همه است و باید در حفظ و نگهداری از آن کوشا باشیم.
حجت‌الاسلام راشد یزدی تصریح کرد: جاهایی که خانواده‌ها برای اطراق از آن استفاده می‌کنند اگر مربوط به بیت‌المال و متعلق به عموم مردم است که آسیب زدن به آن جایز نیست و اگر ملک شخصی کسی است، استفاده از آن باید با اجازه از صاحب آن ملک باشد در غیر این صورت حق‌الناس بر گردن ما خواهد افتاد.
captcha