صدا و سیما به جنبه‌های ظاهری دین می‌پردازد
کد خبر: 3582643
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳

صدا و سیما به جنبه‌های ظاهری دین می‌پردازد

گروه اجتماعی: یک کارشناس رسانه با بیان اینکه مشکل صدا و سیما این است که مخاطب‌شناسی خوبی ندارد، گفت: برنامه‌ها باید کاملاً مشخص کند برای کدام گروه مخاطب طراحی شده تا تأثیرگذاری بهتری داشته باشد.

احسان شهیر، کارشناس رسانه و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبر گزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، در خصوص برنامه‌های صدا و سیما، اظهار کرد: صدا و سیما سه هدف تشکیلی، اعلامی و اعمالی و یا عملکردی دارد. آن هدفی که به‌ خاطرش صدا و سیما تشکیل شد، هدف تشکیلی است که صحیح و مطابق آموزه‌های دینی ما برنامه‌ریزی شده است.
وی ادامه داد: اشکالی که امروزه به برنامه‌های صدا و سیما و به خصوص در حوزه برنامه‌هایی با درون مایه دینی وارد می‌باشد، این است که شبکه‌ها و برنامه‌ها نتوانسته بر اساس نوع برنامه‌ها، نوع مخاطبین خود را شناسایی کند که بر اساس ذائقه آن مخاطب، برنامه‌هایش را طراحی، تبیین و در نهایت ارائه کند.
این کارشناس رسانه ادامه داد: برای مثال صدا و سیما شبکه‌ای را به برنامه ویژه کودکان اختصاص داده است، ولی نوع برنامه مشخص نیست برای کدام کودک طراحی شده است؟ آیا کودکی که در خانواده  مذهبی است؟ و یا خانواده غیر مذهبی؟ و یا کودکی که والدین فرهنگی دارد؟
وی گفت: در کل مشکل صدا و سیمای کشور ما این است که مخاطب شناسی خوبی ندارد، برنامه‌ها باید کاملا مشخص کند برای کدام گروه مخاطب طراحی شده تا تاثیرگذاری بهتری داشته باشد.
شهیر خاطرنشان کرد: برنامه‌های صدا و سیمای برای عموم طراحی شده و این باعث عدم موفقیت در این خصوص می‌شود.
وی تصریح کرد: اشکال مهم دیگر صدا و سیما در بعد برنامه‌هایی با محتوای دینی این است که این برنامه‌ها فقط به جنبه‌های ظاهری از دین پرداخته، در صورتی که آموزه‌های دینی بحثی بسیار گسترده‌ای دارد و برای تاثیر گزاری این برنامه‌ها، صدا و سیما باید به تمامی جوانب دین عمل کند.
شهیر در خصوص انتقاد بعضی از افراد به برنامه‌های صدا و سیما با این عنوان که برخی از این برنامه‌ها مصرف‌گرایی را تبلیغ می‌کنند، گفت: متاسفانه بعضی از برنامه‌ها مصرف‌گرایی را به‌صورت غیر مستقیم تبلیغ می‌کند، مثلا خانواده‌هایی بالاتر اجتماعی را مصرف‌گراتر نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه زبان هنر زبان بسیار قوی است، ادامه داد: برخی برنامه‌های صدا وسیما به خوبی توانسته بعضی از مفاهیم دینی را به ذهن بیننده القا کند و دین را به صورت بسیار زیبایی نشان دهد.
 وی در پایان عدم نگاه راهبردی به کل برنامه‌ها را از اشکالات مهم صدا و سیما دانست و بیان کرد: متاسفانه برنامه‌های صدا و سیمای ما براساس نیاز فعلی جامعه طراحی شده است، در صورتیکه این برنامه‌ها باید نگاه دور بردتری را هدف قرار دهد و بر اساس اهداف آینده برنامه‌هایش را سازماندهی کند.
captcha