فضای مجازی تیغ دو لبه‌ است / فقه به‌مسئله فضای مجازی ورود پیدا کند
کد خبر: 3565574
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵

فضای مجازی تیغ دو لبه‌ است / فقه به‌مسئله فضای مجازی ورود پیدا کند

گروه اجتماعی: یک کارشناس رسانه گفت: فضای مجازی تیغ دو لبه‌ای است که باید از آن درست استفاده کنیم تا دچار مشکلات متعدد نشویم.

احسان شهیر، کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از اصفهان، اظهارکرد: فضای مجازی مکمل فضای حقیقی است، یعنی برای رسیدن به رشد و کمال نیاز به یک توانمندساز داریم که آن توانمندساز فضای مجازی است و انسان با استفاده درست از آن می‌تواند پیشرفت کند.
وی افزود: فضای مجازی مطلوب برای هرکس متفاوت است. در فضای مجازی مطلوب هویت، اطلاعات، خانواده و ارزش‌های انسان حفظ می‌شود و اگر کسی بتواند هرکدام از این موارد را حفظ کند،آن فضا برای او مناسب است.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه فضای مجازی مطلوب بخشی از فضای مجازی حاضر است، بیان کرد: میزان مناسب بودن این فضا برای انسان‌ها با توانمندی‌های مختلف، متفاوت است.
شهیر درباره‌ی فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی گفت: در فضای فیزیکی می‌گوییم اگر فردی مسجدی بنا کند، تا زمانی که آن مسجد پابرجاست و افرادی درآن نماز می‌خوانند، به حساب بنا کننده‌ مسجد پاداش نوشته خواهد شد، حتی اگر فوت کرده باشد؛ این کاملا مثل فضای مجازی است، یعنی فرد می‌تواند با محتوای خوبی که تولید کرده تا سالیان طولانی برای خود پاداش جمع کند و روی مردم تاثیر مثبت بگذارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: فرصت‌های فضای مجازی بی‌نهایت و در آن زمان بی‌نهایت است، یعنی فرد در لحظه می‌تواند در چندجا حضور داشته باشد و همیشه با دقت و سرعت بالا به روز باشد.
وی ادامه داد: زمانی برای پیدا کردن مطلب علمی مجبور بودیم مسافتی طولانی،حتی تا دیگر شهرها ،را طی کنیم تا به منبع اطلاعاتی مورد نظر خود برسیم، اما امروزه تنها با چند کلیک می توانیم به آن منبع دست یابیم.
شهیر درباره‌ تهدیدهای فضای مجازی گفت: امروزه فضای مجازی مشکلات بزرگی را برای مردم ما به وجود آورده، فرد به واسطه این فضاها به محیط‌هایی ورود پیدا می‌کند که شایسته فهمیدن نیست، یا فرد در فضای مجازی به اطلاعاتی دست پیدا می‌کند که به هیچ عنوان سندیت ندارد و نادرست است. مثلا دانشجویان برای نوشتن مقاله‌ای به جای خواندن کتاب‌ها و منابع معتبر، از سایتی که صلاحیت علمی ندارد، استفاده می‌کنند.
این کارشناس مدیریت رسانه افزود: فضای مجازی تیغ دو لبه‌ای است که باید از آن درست استفاده کنیم تا دچار مشکلات متعدد نشویم.
وی  درباره‌ی تغییرات فضای مجازی در سبک زندگی جامعه ایرانی، گفت: فقه باید در مسائل مربوط به این فضا ورود پیدا کند؛ مثلا به سوالاتی از قبیل واجب بودن جواب سلام در فضای مجازی، پاسخ دهد.
وی افزود:  امروزه به دلیل کم شدن صله رحم، مشکلات زیادی از جمله کم شدن رزق و طول عمر برای انسان به وجود آمده است که فضای مجازی باید امکانی را فراهم کند که مردم برای انجام این امر مهم دینی اهتمام ورزند تا به آن حالت آرمانی و مطلوب مورد نظر برگردیم.

captcha