ارائه گزارش آخرین اقدامات شورای هماهنگی حفظ آثار دفاع مقدس خوزستان
کد خبر: 3558625
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲

ارائه گزارش آخرین اقدامات شورای هماهنگی حفظ آثار دفاع مقدس خوزستان

گروه فرهنگی: در نشست شورای هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان مسئولان کمیته‌های این شورا آخرین اقدامات و برنامه‌های خود شرح دادند.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآنیکنا) از خوزستان، سردار محمد علیپور مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در نشست شورای هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس که امروز یکشنبه 12 دی ماه برگزار شد، خوزستان با توجه به جایگاهی که در دوران دفاع مقدس داشت و آسیبهایی که در این دوران دید، نقش ویژهای را در آن دوره و پس از آن ایفا کرده است. فرهنگ مقاومت و فرهنگی که کشور ما را از تعدیهای دشمن نجات داده است در خوزستان شکل گرفت.

وی با بیان اینکه این برنامه چهارمین جلسه شورای هماهنگی است بنیاد حفظ آثار است، افزود: بزرگترین و بینظیرترین کاری که در خوزستان باید به سرانجام برسانیم باغ موزه دفاع مقدس است که بخشی از کارهای آن انجام شده است. زمین آن در بهترین نقطه شهر اهواز قرار دارد و طرح آن نیز به زودی آماده می‌شود.

سردار علیپور گفت: همچنین به دستور استاندار که رئیس شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان است مقرر شده است قرارگاهی با حضور هیئتامنای باغ موزه شکل گیرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: کار دیگری که در حال پیگیری است تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خوزستان است. با توجه به بزرگی کاری که در دوران دفاع مقدس در خوزستان انجام شد منبعی از رویدادها و خدمات استان در آن دورنداریم و تدوین دانشنامه می تواند این منبع را فراهم کند.

وی افزو: در این راستا کارگروهی تشکیل شد که در حال انجام یک کار بینظیر است. نزدیک به دوهزار و 700 مدخل در چهار گروه جغرافیا، شهدا،نیروی انسانی، اجتماعی- سیاسی و اقتصادی کار شده است. پس از مدخلیابی در سال آینده نوشتن مقالات آغاز میشود.

سردار علیپوردر ادامه با اشاره به موضوع سفرهای استانی راهیان نور گفت: در طول سال 4 میلیون نفر از مردم کشور به عنوان راهیان نور در استان حضور می یابند. ما در استان 4 مدخل ورود به استان داریم، اگر از این مداخل کار را مدیریت کنیم میتوانیم وضعیت مناسبی را در زمینه فرهنگی و خدماتی ایجاد کنیم.

دبیر شورای هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اظهار کرد: در جلسهای که با حضور مسئولان بنیاد حفظ آثار کشور و دکتر شریعتی در تهران برگزار شد این موضوع مطرح شد که تمام خدمات به زائران راهیان نور باید از خوزستان تهیه شود. از این رو باید ظرفیتهای خدماتی خود را بالا ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه میراث فرهنگی در تمام موضوعات دفاع مقدس باید ورود کند، افزود: میراث فرهنگی شامل تمام آثار فرهنگی است و دفاع مقدس جزء میراث ما قرار میگیرد. به ویژه می توان از تجربیات میراث فرهنگی در یادمانها بهرهمند شویم.

سردار علیپور همچنین بر محتواسازی حدود 40 یادمان دفاع مقدس و افزایش جذابیت و هدفمندی آنها برای راهیان نور تأکید کرد.

وی در پایان با اشاره به برگزاری کنگره شهید حامد جرفی و 1200 شهید کارمند خوزستان گفت: در جهت برگزاری این برنامه اقداماتی از قبیل چاپ تمبر یادبود، احداث یادمان و چاپ کتاب انجام شده است.

در ادامه مهرداد نیکو، معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان با بیان اینکه تمام اتفاقاتی که در خوزستان افتاده است باید به یک نسل دیگر منتقل شود، گفت: باید بتوانیم کاری کنیم که حضور در باغ موزه آنچه را که در دوران هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاده است به نسل جوان منتقل کند.

وی با بیان اینکه بحث اصلی، تولید محتوای باغ موزه است، گفت: خیلی از موفقیتهایی که امروز کشور در زمینههای مختلف اقتصادی و ... دارد مدیون تجارب دفاع مقدس است. ما وظیفه خود میدانیم که این تجارب را مستند کنیم.

نیکو ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که دشمن در جنگ به دنبال آن بود ضربه زدن به زیرساختهای اقتصادی بود. از این رو اولین کاری که در کشور انجام شد ایجاد پدافند زیرساختهای اقتصادی برای ایجاد ممانعت از این آسیبها بود. در کارگروه اقتصاد و دفاع مقدس به این موضوعات پرداخته شد است که چطور توانستیم اقتصاد کشور را در این دوران سرپا نگه داریم. چگونگی تولید نفت در خوزستان و صدور آن در دوران دفاع مقدس از جمله موضوعاتی است که در این کارگروه بررسی شد.

وی اظهار کرد: موضوع بعدی نقش صنوف در جنگ بود. صنوف متعددی در خدمت جنگ بودند. ما سعی کردیم با کمک اتاق بازرگانی صنوف مؤثر در جنگ را شناسایی کنیم؛ مثل صنایع فولاد که در خدمت ساخت ادوات و تجهیزات جنگی بودند. متناظر با آن کلمات کلیدی تعریف کردیم و نهایتاً خروجی کار ما تعیین 30-40 کلمه کلیدی و تعریف المانهایی برای انتقال آثار دفاع مقدس به نسل جدید است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان گفت: میتوان تأخیر در ساخت باغ موزه خوزستان را به فال نیک گرفت و از تجارب سایر باغ موزهها در کشوراستفاه کرد و باغموزهای در شأن جایگاه استان ساخت.

در ادامه فرانک موسوی، مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان و مسئول کمیته زنان و دفاع مقدس اظهار کرد: مقرر شده بود که کمیته زنان و دفاع مقدس نویسندگان را شناسایی و به بنیاد حفظ آثار جهت برگزاری دوره آموزشی برگزار کند، که این برنامه انجام شد.

وی اشاره به موضوع بازسازی رختشویخانه قدیم اهواز و ضروت انتقال ملموس واقعیات دوران دفاع مقدس به نسل جوان گفت: باید در کنار باغ موزه به این فضا نیز توجه کرد. مصوبات این کارگروه نیاز به پشتیبانی مالی دارد.

سپس عبدالله عفراوی، مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش ​های دفاع مقدس سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان
آماری از اعزام راهیان نور دانشآموزی در خوزستان ارائه کرد و گفت: سهم استان خوزستان در اعزام 65 هزار نفر است. در دو مرحله 43 هزار و 325 نفر را اعزام کردیم که از این تعداد 11 هزار و 313 نفر پسر و 32 هزار و 11 نفر دختر هستند.

وی ادامه داد: ده شهرستان دیگر شامل آغاجاری، امیدیه، باغملک،بهبهان، خرمشهر،شوش و مسجدسلیمان و چند شهرستان دیگر در ماههای آینده اعزام خود را خواهند داشت.

عفراوی گفت: 916 روحانی همراه در این کاروان‌ها دانش آموزان را همراهی می کنند.همچنین راویان همراه کاروان نیز 899 نفر هستند. 315 نفر نیز راویان مستقر در یادمان ها هستند.

مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش ​های دفاع مقدس سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان اظهار کرد: سال گذشته 5 میلیون و 280 هزار نفر از مناطق عملیاتی جنوب بازدید کردند. امسال پیشبینی میزبانی از 7 میلیون نفر را در کاروانهای راهیان نور داریم.

در ادامه زارعکوشا، قائم مقام صدا و سیمای استان خوزستان از برنامههای کمیته رسانه و دفاع مقدس در طول سال در حوزه دفاع مقدس سخن گفت.

وی گفت: با توجه به اینکه امسال سال نهضت مستندسازی اعلام شده است این ظرفیت بیش از سایر مناطق در استان وجود دارد. در این راستا تعدادی مستند تلویزیونی کلید خوردهاند که بعضی از آنها تولید شدهاند و در روزهای گذشته برخی از آنها با حضور رئیس رسانه ملی رونمایی شدند.

جمال عالمی نیسی، معاون توسعه مدیریت منابع انسانی استانداری و مسئول کمیته اسناد،پژوهش و آموزش دفاع مقدس استان خوزستان گفت: به لحاظ شرح وظایف این کمیته بسیار پرکار است. تاکنون بیش از دومیلیون سند دفاع مقدس جمعآوری شده است. همچینن تدوین تاریخ شفاهی در آبادان، خرمشهر و دشتآزادگان در حال پیگیری است.

وی اظهار کرد: در خصوص تدوین دانشنامه دفاع مقدس خوزستان کارگروهی 60 نفره در چهار موضوع جغرافیا، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نیروی انسانی و علمی تشکیل شده است. تاکنون 2700 مدخل دفاع مقدس نیز کار شده است.

مسئول کمیته اسناد،پژوهش و آموزش دفاع مقدس استان خوزستان اعلام کرد: پرتال دفاع مقدس خوزستان نیز آماده شده که کار بسیار وسیعی است و در آینده رونمایی خواهد شد.

در ادامه ساسان موگهی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تفاهمنامهای با ادارهکل بنیاد حفظ آثار استان امضا شد و کارگروهی به ریاست رئیس دانشگاه شکل گرفت که به تبع آن در معاونتهای هفتگانه دبیرخانه‌های ویژه برای حفظ آثار تشکیل شد.

وی ادامه داد: یکی از این دبیرخانهها در معاونت درمان تشکیل شد. از جمله اقدامات این دبیرخانه جمع آوری و اسکن اسناد مربوط به شهدا و مجروحان مراکز درمانی استان است. همچنین فهرست پزشکان و پرستاری که در دوره جنگ مشغول خدمت بودند نیز تهیه شده است.

موگهی بازسازی یادمان شهدا پس از 14 سال، راهاندازی سایت شهدای دانشگاه، برگزاری یادواره 23 شهید دانشگاه، تشکیل کانون 23 مهاجر برای بزرگداشت 23 شهید دانشگاه و همچنین افزودن درس بهداشت رزم به رشته بهداشت از جمله اقدامات انجام شده است.

قاسمی، نماینده ارشد وزارت دفاع در جنوب غرب کشور نیز در خصوص پیگیری برای بازسازی یادمان رمضان گزارشی ارائه کرد.

captcha