کوشا بودن «محمدتقی مروت» در تعلیم و تعلم
کد خبر: 3548795
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
فروزان اظهار کرد:

کوشا بودن «محمدتقی مروت» در تعلیم و تعلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به خصوصیت بارز استاد محمدتقی مروت، گفت: یکی از ویژگی‌های شاخص و بزرگ وی که می‌توان به آن اشاره کرد احساس تعلیم و تعلمش بود، او در فراگرفتن بسیار کوشا بود‌ و در آموزش دادن دستی توانا داشت.

هادی فروزان، قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن بیان خاطره‌ای از استاد محمدتقی مروت گفت: البته اسم شناسنامه‌ای استاد «محمدتقی مروت»، «محمدتقی مروتی» است که اما او معروف به استاد «محمدتقی مروت» شد.
وی با اشاره به اینکه وی هم از اساتید من و هم از دوستان نزدیکم بوده‌اند، اظهار کرد: ویژگی‌های او متعدد و متنوع است که یکی از این ویژگی‌های شاخص و بزرگ وی می‌توان به احساس تعلیم و تعلمش اشاره کرد او در فراگرفتن بسیار کوشا بود‌ و هم هنر آموزش دادن را داشته‌اند.
فروزان با اشاره به اینکه افراد زیادی بودن که هنر فراگرفتن را داشته‌اند اما هنر آموزش دادن را نداشته‌اند، بیان کرد: او از وقت به صورت مغتنم برای فراگیر و آموزش دادن قرآن استفاده می‌کرد و هنر شایانی در زمینه تعلم داشت.
وی با تأکید بر حوصله بالای این استاد مرحوم در تربیت شاگردان، تصریح کرد: از دیگر خصوصیت این استاد، صمیمیت، صادق بودن، بی‌ریا و بی‌تکلف بودنشان است که همین باعث می‌شد که او شاگردانش را به خوبی جذب کند یعنی علاوه بر اینکه شاگردانش، او را به عنوان استاد می‌شناختند، او را به عنوان دوست نیز تلقی می‌کردند که این هنریست که در کمتر کسی دیده می‌شود.
این قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان ادامه داد: وی در عین وضعیت مالی تقریبا متوسط به طرف پائین، پوشش بیش از حدی در فراگیر قرآن و آموزش قرآن داشتند و به خوبی می‌توان احساس کرد در چنین وضعیت مالی افراد دنبال این می‌گردند که خلأهای اقتصادیشان را پر کنند و مشکل اقتصادیشان را حل کنند اما این مشکل در زندگی این استاد تأثیر آنچنانی نداشت و او عاشقانه و مشتاقانه به فکر آموزش و تدریس قرآن بود‌.
فروزان بیان کرد: معمولاً انسان‌هایی که حرفه‌ای را می‌آموزند سعی می‌کنند از آن درآمدی داشته باشند که از آن به وفور در جامعه می‌بینیم اما او به هیچ وجهی در این زمینه به فکر درآمد اقتصادی نبود حتی به جرأت می‌توانم بگویم مبلغی از آن هزینه که کار می‌کرد و با زحمت بدست می‌آورد را صرف اعتقاداتش که همان قرآن بود می‌کرد.
وی افزود: فکر می‌کنم اگر فردی چنین خصوصیاتی داشته باشد، یقیناً می‌توان گفت او استاندارد است آن هم در جامعه‌ای که معمولاً هدف بیشتر وقتی که انسان به آن می‌رسد، جنبه و دغدغه مادی هم پیدا می‌کند اما برای او صرفاً جنبه اعتقادی و معنوی داشت.
این قاری قرآن کشورمان با اشاره به دیگر خصوصیت اخلاقی این استاد، اظهار کرد: اگر بخواهیم درصدی بگیریم از افرادی که درخصوص آموزش دادن تلاوت قرآن و بیان نکات تجویدی قرآن و ... گام‌های برداشته‌اند اگر نگویم بارزترین است که هست در زمینه تلاوت قرآن بارزترین است.
وی با اشاره به موفقیت این استاد به تربیت شاگردان زیادی در این عرصه، عنوان کرد: در حال حاضر هر کدام از این شاگردان از اساتید بزرگ قرآنی جامعه هستند که این افتخاری بزرگی برای استاد محمدتقی مروت بود که قطعاً همین خدمات بدون شک و تردید، موجب مغفرت او می‌شود.
captcha