عشق به سیدالشهدا(ع) در گذرگاه «جلوه سوگ»
کد خبر: 3542232
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
ایکنا گزارش می‌دهد؛

عشق به سیدالشهدا(ع) در گذرگاه «جلوه سوگ»

کانون خبرنگاران نبأ: ویژه‌برنامه «جلوه سوگ» این روزها میزبان هنرمندانی است که با ارائه هنرشان، ارادت و عشق خود را به حضرت سیدالشهدا(ع) نشان می‌دهند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، ویژه‌برنامه «جلوه سوگ» با هدف اشاعه مکتب عاشورا و با رویکرد ارتقای سطح رفتاری جامعه و سبک زندگی عاشورایی هم‌زمان با آغاز ماه محرم به‌ همت سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در میدان امام حسین(ع) با اجرای 106 برنامه عاشورایی و برپایی غرفه‌های متنوع در حال برگزاری است.

10 تکیه با عناوین: مسیر کاروان کربلا، بصیرت، پرده عشاق، شهدا، آفتاب حجاب، احسان، عتبات، نایب‌الزیاره بودن و ... در این میدان برپا شده است که علاوه بر آن سه خیمه نیز با محوریت سبک زندگی عاشورایی به ویژگی‌هایی نظیر ادب، وفا، توبه، اطاعت‌پذیری می‌پردازند.

نمایشگاه «از طلوع تا ظهور» از دیگر بخش‌های این ویژه‌برنامه است که امسال برای اولین بار در میدان امام حسین(ع) برپا شده است؛ نمای بیرونی نمایشگاه با طرح دارالاماره کوفه به چشم می‌خورد و فضای داخلی آن مروری بر وقایع مختلف تاریخ اسلام دارد.

مقدم، مسئول اجرایی نمایشگاه «از طلوع تا ظهور» در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ گفت: این نمایشگاه به‌ همت هیئت بنت النبی(ص) و با همكاری و حمایت مالی مردم از هفتم ماه محرم برپا شده است و الحمدلله تا الان از این نذر فرهنگی استقبال بسیار خوبی از طرف مردم صورت گرفته است.

وی افزود: این نمایشگاه شامل غرفه‌هایی است که در هر یک از آنها غار حرا، غار ثور، واقعه غدیر خم، غربت امام حسین(ع) و تیرباران شدن پیکر ایشان و وقایع عاشورا، جنگ هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و ... به تصویر كشیده شده است.

همچنین در این گفت‌وگو سیدعلی موسوی راوی نمایشگاه «از طلوع تا ظهور» با اشاره به اینكه امسال شانزدهمین سالی است كه این نمایشگاه برپا شده است، اظهار کرد: همه دوستان با نیت قلبی و به خاطر عشق و ارادت به امام حسین(ع) آمدند و هیچ كس به خاطر جنبه مالی قضیه جلو نیامده و همه، اجرشان را از صاحب اصلی این نمایشگاه یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) گرفته‌اند.

وی گفت: همه ساله این نمایشگاه در میدان قیام برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل بازسازی مترو به میدان امام حسین(ع) منتقل داده شد. افتخار همکاری من با این گروه از دو سال پیش آغاز شد هنگامی که به طور اتفاقی در حال گذر از میدان قیام بودم و این نمایشگاه نظرم را جلب کرد که پس از آشنایی با دوستان به این سمت و سو كشیده شدم.

موسوی در پاسخ به اینكه كدام یك از غرفه‌های نمایشگاه، تأثیر بیشتری بر مخاطبان داشته است، عنوان كرد: یکی از این غرفه‌ها، صحنه غار ثور بود كه همه تعجب كرده بودند كه چطور تارهای عنكبوت را درست كردیم، سادگی خانه حضرت زهرا(س)، صحنه نهر علقمه جایی كه حضرت عباس(ع) برای آوردن آب به آنجا رفت اما آبی ننوشید، دكور مفهومی سقایت حضرت عباس(ع)، سرداب مخصوص امام زمان(عج) و غرفه شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم بیشترین تأثیر و بازخورد را از سوی مردم داشته است.

عادل علیزاده، کارگردان برنامه تلویزیونی «جلوه سوگ» که این روزها از شبکه سه سیما به روی آنتن می‌رود و پوشش رخدادهایی را که در میدان امام حسین(ع) و غرفه‌های مختلف آن اتفاق می‌افتد را بر عهده دارد، در معرفی این برنامه گفت: برنامه جلوه سوگ با محوریت فرهنگ حسینی به مدت 45 الی 60 روز قبل از اذان مغرب از شبكه سه سیما پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه در اینجا هر كسی با ارائه هنرش، ارادت و عشق خود را به حضرت سیدالشهدا(ع) نشان می‌دهد، عنوان كرد: در این برنامه روحانیون، مداحان، خواننده‌ها هر كدام به نوعی راجع به واقعه عاشورا و ایام محرم و صفر، محتوا ارائه می‌دهند و حتی هنرمندان و بازیگرانی نیز قول مساعدت دادند تا در این برنامه حاضر شوند و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم.

این كارگردان جوان با اشاره به اینكه هدف اصلی غرفه‌های جانبی كه در میدان امام حسین(ع) طراحی شده، افزایش بصیرت مردم است، افزود: در محوطه میدان امام حسین(ع) غرفه‌های ثابتی وجود دارد كه هركدام وظایف خودشان را دارند و بیشتر در راستای تبلیغ شیعه واقعی كار می‌كنند و نیز مباحث فرهنگی روز با حضور مردم مطرح می‌شود تا اطلاعات خود را بالا ببرند و مصداق واقعی را تشخیص بدهند.

یادآور می‌شود، ویژه‌برنامه «جلوه سوگ» که برای دومین سال متوالی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیریت فرهنگی ــ هنری منطقه ۱۲ در میدان امام حسین(ع) در حال برگزاری است تا پایان ماه صفر با برنامه‌های متنوع میزبان علاقه‌مندان است.

فاطمه حبیبی



captcha