3 هزار میلیارد دلار گردش مالی صنعت حلال در جهان؛ سهم ایران تقریبا هیچ
کد خبر: 3541714
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
جنت خبر داد:

3 هزار میلیارد دلار گردش مالی صنعت حلال در جهان؛ سهم ایران تقریبا هیچ

گروه سلامت: رئیس مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به گردش مال 3 هزار میلیارد دلاری صنعت حلال در جهان از سهم ناچیز ایران در این حوزه خبر داد.

بهروز جنت، مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به گردش مالی 3 هزار میلیارد دلاری صنعت حلال در جهان اظهار کرد: این گردش در کشورهایی که اقلیت مسلمان و اکثریتی نامسلمان دارند نمودش بسیار بیشتر است هرچند در این بازار سهم بسیار ناچیز و اندکی دارد.

وی دلیل این سهم اندک را عدم صادرات مواد غذایی و دارویی حلال از ایران به خارج از کشور دانست و عنوان کرد: به طور کلی صادارت مواد غذایی ما ناچیز است وقتی چنین باشد ما نمی‌توانیم سهمی از بازار را در این حوزه بگیریم.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: برای افزایش حجم صادرات حلال در حال رایزنی با یکسری از کشورها مانند مالزی، اندونزی و اسپانیا که در این حوزه فعالیت‌های چشمگیری دارند بوده و تلاش داریم ما هم بتوانیم سهم مناسبی از این بازار را در دست بگیریم.

این مدیر ارشد وزارت بهداشت با اشاره به نشان حلال جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: وقتی برند حلال مطرح شود حداقل مسلمانان سعی خواهند کرد از محصولاتی که این نشان را دارند استفاده کنند این کار یک بازار بالقوه برای محصولات کشور ما در بین مسلمانان جهان فراهم می‌کند.

وی یادآور شد: از آن جایی که ما بر اساس فقه شیعه در حوزه حلال عمل می‌کنیم همه مسلمانان می‌توانند از محصولات ما در این حوزه استفاده کنند، اما برخی مذاهب دیگر اسلامی یکسری عقاید در این حوزه داشته و همین باعث می‌شود که بقیه مذاهب از آن نتوانند استفاده کنند.

جنت افزود: فقه شیعه نقطه مشترک این مذاهب در حوزه حلال است؛ عملا وقتی ما تأییدیه حلال را در جمهوری اسلامی می‌دهیم همه مسلمانان می‌توانند به راحتی از این محصولات استفاده کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های علمی مرکز تحقیقات حلال یادآور شد: این فعالیت‌ها موجب مطرح شدن نام مرکز تحقیقات حلال در بین کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی شده چنانکه بسیاری از این کشورها برای پیشبرد برنامه‌های خود در حوزه حلال خواستار همکاری ایران شده و در این راستا ارتباط‌هایی نیز برقرار کرده‌اند.

captcha