تبیین نقش جهادگران دانشگاهی در دوران دفاع مقدس/ ما كشوری جنگ‌طلب نیستیم
کد خبر: 3532445
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
ابراهیمی تشریح كرد:

تبیین نقش جهادگران دانشگاهی در دوران دفاع مقدس/ ما كشوری جنگ‌طلب نیستیم

گروه اجتماعی:‌ مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با بیان اینكه جهادگران دانشگاهی در خط مقدم جهاد علمی و معنوی كشور هستند، گفت: جهادگران دانشگاهی از نظر علمی مشكلات رزمندگان را در جبهه‌ها حل می‌كردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سردار خداداد ابراهیمی، مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس امروز، سوم مهرماه در مراسم افتتاح نمایشگاه هفته دفاع مقدس جهاد دانشگاهی این استان و در جمع كاركنان این نهاد انقلابی گفت: تاریخ مردم قهرمان‌پرور ملت ایران پر از راز و رمزهایی است كه اگر بتوانیم این‌ها را استخراج كنیم، چراغ روشنی برای ترسیم راه آینده كشور هستند.
وی اسطوره‌ها و حماسه‌سازان دوران 8 سال دفاع مقدس را بهترین الگو برای تداوم راه اعتلای كشور دانست و افزود: سبك زندگی، درس اخلاق، اقتصاد، سیاست، فرهنگ، صبر و استقامت، درس مردانگی و امتحان الهی همه را می‌توان از دفاع مقدس استخراج كرد و در اختیار نسل امروزی و حتی آیندگان قرار داد.

انتقال حقایق و ارزش‌های دفاع مقدس باید به دور از تحریف و به شكل مناسب باید صورت گیرد
ابراهیمی با تأكید بر اینكه انتقال حقایق و ارزش‌های دفاع مقدس باید به دور از تحریف و به شكل مناسب باید صورت گیرد، گفت: این كار نباید به‌صورت كند انجام شود تا حماسه‌سازان ما نظیر مادر و پدران شهدا، جانبازان و ایثارگران دوران دفاع مقدس را از دست بدهیم بلكه باید از این حماسه‌سازان برای انتقال این حقایق‌ها و ارزش‌ها استفاده كرد.
دبیر ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس استان فارس با یادآوری خاطرات آغاز دوران دفاع مقدس، به تبیین شرایط آن دوران پرداخت و گفت: دفاع مقدس ما در ایامی مانند این ایام آغاز شد كه در آن مردم عید مهرماه را به‌عنوان عید ملی كشورمان با ذوق و شوق جشن گرفته‌ بودند اما دشمنان ما ناجوانمردانه روز حمله خود را به كشورمان این عید قرار دادند و این نشان می‌دهد كه دشمنان ما در گام نخست علم و معنویت ما را نشانه رفته‌اند.

جهادگران دانشگاهی در خط مقدم جهاد علمی و معنوی كشور هستند
وی، جهادگران دانشگاهی را در خط مقدم جهاد علمی و معنوی با دشمنان دانست و گفت: این مسئله بدان معناست كه دشمن بیشتر در اطراف جهادگران علمی و نخبگان و فرهیختگان كشورمان می‌چرخد و برای آنان نقشه می‌ریزد و این است كه می‌گوییم كه امروز در جهاد كبیر قرار داریم.
ابراهیمی با تأكید بر اینكه باید همان‌طور كه تحصیل علم می‌كنیم، معنویت را هم به دست آوریم، افزود: دشمنان ما در سال 59 با 3 سپاه تا دندان مسلح از شمال غرب تا جنوب كشورمان حمله خود را آغاز كردند و 340 هواپیمای دشمن به یك باره بر روی آسمان ایران ظاهر شدند.
مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس ضمن برشمردن شرایط اول انقلاب گفت: در حقیقت جنگ در ایران از سال 57 آغاز شد چراكه در طی سال‌های 57 تا 59 كشور ما درگیر جنگ با گروهك‌های منافقین نظیر حزب كومله، پان ترك، پان كرد و غیره بود و تمام این‌ها به دنبال تجزیه ایران بودند یعنی دشمنان طی این سال‌ها نیروهای مسلح ما را خسته كردند و در سال 59 و در اوج خستگی نیروهای ما، جنگ 8 ساله را به ما تحمیل كردند.
وی با یادآوری اینكه در جنگ تحمیلی 32 كشور به ما حمله كرد، گفت: شرایط به گونه‌ای بود كه در تنه ارتش نابسامانی وجود داشت به طوری كه 150 هزار نیرو را معاف كرده بودند و می‌گفتند ارتش باید منحل شود، اما امام 29 فروردین را به نام روز ارتش نام نهاد كه ارتش باید بماند و حیا شود كه در این زمینه شهید صیاد شیرازی نقش بسیار مهمی ایفا كرد.

دفاع مقدس ما در دنیا منحصر به فرد است
ابراهیمی با بیان اینكه 5 مهرماه مصادف با سالروز شكست حصر آبادان است كه رزمندگان فارس در آن نقش بی‌بدیلی داشتند، نقش تبعیت از ولایت فقیه را در دوران دفاع مقدس یادآور شد و گفت: در دنیا همانند دفاع مقدس ما نبوده و نیست به طوری كه فرمانده كل قوا در دل مردم و سربازان آن عطیه الهی باشد.
این یادگار دوران 8 ساله دفاع مقدس اظهار كرد: امام راحل در آن دوران فرمودند كه آبادان باید از محاصره آزاد شود و همین یك فرمان موجب شد تا جهاد دانشگاهی برای اعزام نخبگان دانشگاهی به جبهه‌ها دست كار شود چرا كه در آن زمان اعزام دانشگاهیان از طریق این نهاد انجام می‌شد.
وی با تأكید بر اینكه انصافاً زمانی كه دانشجویان به جبهه‌ها می‌آمدند ما خودمان را باور می‌كردیم و دل رزمندگان اسلام قرص می‌شد، گفت: در دوران دفاع مقدس و در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، بر روی چند بعد كار می‌شد كه یك بعد آن بعد علمی بود. به عنوان مثال در عملیات والفجر 8 عمده كار ما با جهاد دانشگاهی بود مانند واترپروف كردن سلاح‌های ما و این جهادگران دانشگاهی بودند كه به ما یاد دادند كه چگونه سلاح‌های خود را در آن دوران ضدآب كنیم و یا اینكه مباحث علمی نظیر محاسبه دقیق سطح جزر و مد آب رودخانه اروند و غیره را اینان انجام دادند.

جهادگران دانشگاهی از نظر علمی مشكلات رزمندگان را در جبهه‌ها حل می‌كردند

ابراهیمی با بیان اینكه جهادگران دانشگاهی از نظر علمی مشكلات رزمندگان را در جبهه‌ها حل می‌كردند، گفت: در این عملیات و فتح فاو، پل بعثت بر روی اروند رود در زیر بمباران شدید بعثی‌ها، با 5 هزار لوله قطور به‌همت جهادگران سازندگی و دانشگاهی و بسیج و سپاه به‌صورت بسیار مستحكم ساخته شد به طوری كه بعد از آن حتی زمانی كه عراقی‌ها فاو را از ما گرفتند و ما می‌خواستیم این پل را نابود كنیم، این پل از بین نمی‌رفت.
مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس اضافه كرد: این پل همانند انقلاب اسلامی ما بود چرا كه امام راحل انقلاب را طوری بنا كردند كه حتی در فتنه 88 هم كه برخی از خودی‌ها وارد شدند و می‌خواستند انقلاب را از بین ببرند، نتوانستند چرا كه این انقلاب مستحكم ساخته شده است و حداقل 150 سال دیگر هم آسیب نمی‌بیند و این مسئله از بركت خون شهداست كه این انقلاب را بیمه كرده است لذا نباید بركات انقلاب و شهدا و سختی‌هایی كه مردم ما برای حفظ این انقلاب كشیدند را فراموش كنیم.
وی در ادامه با یادآوری اینكه امروز روز چهارم هفته دفاع مقدس است كه به نام «دانش‌پژهان، نخبگان و هنرمندان» نام‌گذاری شده است، گفت: این روز، روز جهادگران دانشگاهی است كه با اتاق فكر و هنرمندیشان در حفظ انقلاب و تداوم دستاوردهای آن می‌كوشند.

اشاره به حمایت جهادگران برای احداث پایگاه‌های دفاعی
ابراهیمی با اشاره به فرازی از فرمایشات امام راحل درباره اهمیت افزایش توان دفاعی گفت: بخشی از موضوعات دفاعی ما به دانشگاه باز می‌گردد كه جهادگران دانشگاهی كمك كردند تا پایگاه‌های دفاعی خود را احداث كنیم چرا كه اهمیت موضوع دفاع از كشور بسیار واضح و روشن است.
این یادگار دوران دفاع مقدس اظهار كرد: امروز پرداختن به نقش جوانان در عرصه‌های علم و دانش‌پژوهی و توجه به هنرمند و هنرمندان و همچنین روحانیت در ترویج فرهنگ و نشر فرهنگ دفاع مقدس و همچنین در عرصه دفاع از كشور بسیار مهم است و باید بدان توجه داشت.

ما كشوری جنگ طلب نیستیم
وی با تأكید بر اینكه ما كشوری جنگ طلب نیستیم چرا كه به جای وزارت جنگ، وزارت دفاع داریم در حالی كه بسیاری از كشورها دارای وزارت جنگ هستند، گفت: تمام 220 هزار شهیدی كه در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی شدند همگی نخبه و فهیم بودند كه اگر امروز بودند نقش مهمی در مدیریت كشور به عهده داشتند.
ابراهیمی با تصریح اینكه دشمن جنگ را طوری طراحی كرد كه نخبگان ما به جبهه روند و شهید شوند، گفت: ما در جهاد اصغر از جان گذشتیم و در این زمینه ترس و نگرانی هم نداشتیم اما در جهاد اكبر امروز باید از آبرو گذشت. چنانچه امروز اگر كسی بخواهد درباره جنگ حرف بزند یا اینكه امر به معروف و نهی از منكر كند هزاران انگ به او می‌چسبانند و این است كه می‌گوییم امروز جهاد اكبر است.

امروز در اقتصاد مقاومتی هیچ قدمی در زندگی شخصی و سازمانی برنداشته‌ایم

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه متأسفانه امروز در بحث اقتصاد مقاومتی هیچ قدمی در زندگی شخصی و سازمانی خود برنداشتیم، گفت: در بحث ترویج اقتصاد مقاومتی باید از یك جایی شروع كنیم كه شروع آن از محیط های دانشگاهی است.
وی بیان كرد: وظیفه امروز ما این است كه همانطور كه آقا می‌فرمایند، بیدار و هوشیار باشیم و دشمن را بشناسیم. استكبار، صهیونیزم، داعش و غیره دشمنان قسم‌خورده و غدار و خشمگین ما هستند كه منتظر فرصت غفلت ما هستند این است كه امروز می‌گوییم جنگ امروز ما یك جنگ به تمام معنا فرهنگی است كه موجب می‌شود ما زودتر از پا درآییم و خطر این جنگ حتی از جنگ شیمیایی هم بیشتر است.
captcha