انتشار سرود صبحگاهی رهبر انقلاب توسط حوزه هنری
کد خبر: 3513621
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
قزوه اعلام کرد:

انتشار سرود صبحگاهی رهبر انقلاب توسط حوزه هنری

گروه ادب: مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نشست خبری مهرواره جوان سوره یکی از اهداف این جشنواره را تلاش برای انقلابی و معنوی‌شدن فضای ادبی کشور اعلام کرد و گفت: مقام معظم رهبری پس از تاکید بر ساخت ترانه‌ها و سرودهای انقلابی در دیدار با شاعران خود چند روز پس از دیدار سرود صبحگاهی سرودند که به‌زودی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری روانه بازار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علیرضا قزوه، مدیرکل آفرینش‌های ادبی حوزه هنری پیش از ظهر امروز، شنبه 19 تیرماه، در نشست خبری چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره، با اشاره به دیدار نیمه رمضان شاعران با رهبر معظم انقلاب افزود: ایشان پس از دیدار با شاعران در نیمه ماه مبارک رمضان و تاکید بر سرودن سرود و اهمیت آن آغازگر این کار بودند و خود ایشان چند روز پس از دیدار شعرا، سرود صبحگاهی سرودند که به‌زودی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری روانه بازار می‌شود و متن کامل آن منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه چهاردهمین جشنواره در روزهای ٢١ و ٢٢ تیرماه در زنجان برگزار می‌شود، اضافه کرد: مراسم افتتاحیه، کارگاه‌ها و شب شعرها در محل کارخانه کبریت‌سازی و اختتامیه در سالن شهید شهریاری روز بیست و دوم برپاخواهد شد اما پیش از افتتاحیه حاضران بر سر مزار حسین منزوی حاضر خواهند شد و به قرائت فاتحه می‌پردازند.

قزوه دلیل نامگذاری جشنواره به مهرواره را خروج از رقابت و رفاقتی دانستن سوره عنوان کرد و گفت: دوستانی که کارشان در یک حدی از ارزش ادبی قرار گرفته دعوت و تقدیر می‌شوند که امسال از ٨٠ نفر دعوت شده است. همچنین قرار است از سه چهره در حوزه شعر و داستان استان زنجان یعنی غلامرضا طریقی، مصدق آقاجانلو و مریم بیات تبار تقدیر شود.

قزوه تاکید کرد: امروز می‌بینیم فضای ترانه با فضای سرود انقلابی ما بیگانه شده و این قطار از ریل خود خارج شده است و باید به مسیر خود بازگردد تا شأن انقلاب را در خود داشته باشد.

وی هدف از برپایی چنین مهرواره‌هایی را رسیدن شعر و داستانی دانست که به معنای کامل کلمه انقلابی باشد و توضیح داد: هدف ما رسیدن به شعر و داستانی است که به معنای واقعی کلمه آیینه‌گی اتفاقاتی را کند که بر انقلاب گذشته و انقلابی باشد که در راس آنها استکبارستیزی و مبارزه با آمریکا و موضوع قدس فلسطین است.

قزوه همچنین گفت: برخی متولیان فرهنگی ما افرادی را در راس امور فرهنگی و ادبی نشانده‌اند که با این مناسبت‌ها بیگانه‌اند؛ آنها در پی تصویب برخی ترانه‌ها هستند که گاهی ترانه‌هایی که این طرف آب تصویب می‌شود با آنچه آن طرف خوانده می‌شود تفاوتی ندارد و شاید این مسئله ادامه همان رسالتی باشد که برای ما از سوی دشمن طراحی شده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار شاعران بر توجه به موضوعات روز از جمله برجام تاکید کرده‌اند، افزود: متاسفانه عده‌ای از متولیان فرهنگی تلاش دارند تا این گونه آثار را کنار بگذارند و اجازه انتشار و پخش به آنها ندهند. این گونه افراد باید در اقدامی انقلابی از سوی متولیان فرهنگی کنار گذاشته شوند و باید فضای ادبی را به فضایی برگردانیم که حق کشورمان است.

همچنین در این نشست،‌ سارا عرفانی، دبیر هنری بخش داستان چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره در سخنانی گفت: در مجموع 556 داستان کوتاه و 100 داستان 100 کلمه‌ای به دبیرخانه مهرواره ارسال شده که مورد بازخوانی قرار گرفتند و در نهایت 26 داستان کوتاه و چهار داستان 100 کلمه‌ای به بخش نهایی رسیدند.

عرفانی تصریح کرد: کیفیت داستان‌های کوتاه ارسالی خوب بود و نویسندگان با فرم و ساختار آشنایی کافی داشتند ولی در داستان 100 کلمه‌ای با ضعف روبه‌رو بودیم و محتوای غنی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه دی ماه پیش از پایان داوری جشنواره، دو کارگاه داستان کوتاه برگزار شد، گفت: قرار است دو کارگاه یکی با حضور احمد قیصری و دیگری با حضور داوران بخش داستان همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره در زنجان برگزار شود.

همچنین در این نشست، مجید سعدآبادی، دبیر هنری بخش شعر مهرواره در سخنانی به قدمت 14 ساله این مهرواره اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل تغییر نام این جشنواره به مهرواره کمرنگ کردن رقابت برای استعدادیابی است تا فضایی آزاد برای تاثیرپذیری جوانان برای سرودن شعر انقلابی فراهم شود.

وی افزود: در بخش شعر کلاسیک 1332 اثر از 309 شاعر به دبیرخانه رسید که 24 نفر به مرحله نهایی راه یافتند. در بخش شعر نو 943 اثر به دبیرخانه رسید که این بخش 19 راه‌یافته نهایی داشت. دراین بخش شاهد ضعف محسوسی بودیم که باید تلنگری برای سیاستگذاران باشد. در بخش ترانه نیز 452 اثر از 159 ترانه‌سرا دریافت کردیم که 13 نفر به مرحله نهایی رسیدند.

یادآور می‌شود چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره 21 و 22 تیر در زنجان برگزار می‌شود.

captcha