جذب بیش از 13 هزار و 500 سند تاریخی در مرکز اسناد آستان قدس
کد خبر: 3492205
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

جذب بیش از 13 هزار و 500 سند تاریخی در مرکز اسناد آستان قدس

گروه هنر: در سال گذشته افزون بر 13 هزار و 500 سند مکتوب و غير مکتوب از طريق اهدا و خريداري جذب مرکز اسناد آستان قدس رضوی شد که با این تعداد، شمار اسناد مکتوب اين مرکز از مرز 13 میلیون و 356 هزار برگ گذشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، مهدی حسامی، کارشناس مسئول بخش مخزن اسناد آستان قدس رضوی، اعلام کرد: در سال گذشته، بیش از 13 هزار و 500 سند مکتوب و غير مکتوب از طريق اهدا و خريداري، به مرکز اسناد آستان قدس رضوي افزوده شده است که با اين تعداد، شمار اسناد مکتوب این مرکز از مرز 13 میلیون و 356 هزار برگ گذشت.
حسامی ادامه داد: از ميان اسنادي که سال گذشته جذب اين مجموعه شده، بيش از هشت هزار و 200 برگ مربوط به اسناد مکتوب است که 312 برگ از اين ميان به صورت خريداري و حدود هشت هزار برگ و فایل دیجیتالی اهدايي است.
وي افزود: همچنين، افزون بر پنج هزار و 200 قطعه سند تصويري به صورت فایل دیجیتال و آنالوگ در سال 94 به اين مجموعه افزوده شده که بيش از چهار هزار قطعه به صورت اهدايي و افزون بر 800 قطعه از طريق خريداري بوده، و بالغ بر 340 فایل دیجیتالی نيز از بافت قديم شهر مشهد، توسط کارشناسان مرکز اسناد آستان قدس رضوي و با همکاري بخش تاريخ شفاهي اين مرکز تولید شد.
کارشناس مسئول بخش مخزن اسناد آستان قدس رضوی با بيان اينکه حفظ و نگهداری این اسناد از دغدغه‌های مهم این مرکز است، اظهار کرد: در این راستا سال گذشته، از اسناد مکتوب این مرکز بیش از 234 هزار و 700 صفحه، نسخۀ پشتیبان تهیه شده و افزون بر چهار هزار و 800 برگ نيز مورد مرمّت و آفت‌زدايي قرار گرفته است.
حسامی با بیان اینکه سالانه حدود پنج هزار نفر برای استفاده از اسناد مکتوب و غیر مکتوب، به این مرکز مراجعه می‌کنند، به اسناد دیجیتال‌شده اشاره کرد و گفت: در راستای ارائه خدمات مطالعاتی به محققان و دانش‌پژوهان، در حال حاضر اسناد دیجیتالی این مرکز، از مرز 3 میلیون و 400 هزار برگ گذشته است که اسناد تاریخی،‌ عکس، ‌نقشه و پایان‌نامه را دربر دارد.
یادآور می‌شود، اسناد موجود در این مرکز، دارای تاریخی پانصدساله است و در این میان، اسنادی از دوره افشاریه، قاجاریه و مجموعه‌ای ۶۹ هزارصفحه‌ای از اسناد دوره صفویه وجود دارد که بیشترین اسناد مربوط به دوره صفویه در سطح جهان بوده و به عنوان میراث معنوی یونسکو ثبت جهانی شده است.
captcha