2 سال گذشت/ ضریح بی‌تاب است
کد خبر: 3487505
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

2 سال گذشت/ ضریح بی‌تاب است

گروه جامعه: پس از دو سال از اتمام ساخت ضریح جدید امامین عسکریین(ع) هنوز امکان انتقال این ضریح از شهر قم به سامرا فراهم نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امام علی‌النقی و امام حسن عسکری، امامین عسکریین نامیده می‌شوند چرا که در شهر سامرا که در اصل کمپی نظامی بود سال‌ها اسیر بودند. شاید این اسارت در زمانی که تعداد شیعیان کم بوده و قدرت چندانی نداشتند را بتوان توجیه کرد اما اکنون با وجود میلیون‌ها شیعه قدرتمند در جهان، اسارت امامین عسکریین(ه) غیر قابل قبول است. اسارتی که موجب شده پس از دو سال اتمام ضریح جدید حرم مطهر این بزرگواران همچنان امکان انتقال و نصب ضریح میسر نباشد.

گنبد، گلدسته و ضریح امامین عسکریین (ع) در 23 خرداد سال 1386 از سوی تروریست‌های تکفیری وابسته به برخی کشورهای عربی در شهر سامرا در 125 کیلومتری شمال بغداد با استفاده از 200 کیلوگرم مواد منفجره به کلی تخریب شد.

به دنبال این اقدام تروریستی علما و مراجع حوزه‌های مختلف، شخصیت‌های سیاسی و اقشار گوناگون مردم با برگزاری مراسم عزا این اقدام تروریستی را محکوم کرده و در برخی کشورها از جمله ایران عزای عمومی هم اعلام شد.

پس از این اتفاق و از سال 88 به دستور آیت‌الله سیدعلی سیستانی کار ساخت ضریح جدید امامین عسکرین آغاز شد. تمام هزینه ساخت ضریح بر عهده دفتر آیت الله سیستانی بود و در شهریور ماه سال 93 کار ساخت این ضریح به اتمام رسید.

از آن پس تاکنون و در حالی که بارها خبر انتقال این ضریح منتشر شده اما به دلایل امنیتی و محاصره شهر سامرا توسط تکفیری‌های داعش انتقال و نصب ضریح امکان پذیر نشده است.

این ضریح به همراه صندوقچه‌های قبور مطهر هم‌اکنون در شهر قم قرار دارد و بر اساس اعلام مسئولان به محض آماده شدن شرایط امنیتی به شهر سامرا منتقل خواهد شد.

امام هادی(ع) همچنان مظلوم همچنان اسیر و ضریحی که بی‌تابی می‌کند

بازسازی حرم امامین عسکرین روبه اتمام است

پس از انفجار صورت گرفته در حرم امامین عسکرین(ع) ستاد بازسازی عتبات عالیات کار بازسازی این حرم را آغاز کرد و هم‌اکنون گنبد جدید ساخته شده، رواق‌های جدید ساخته شده و آیینه‌کاری، مقرنس‌کاری و سنگ‌فرش حرم نیز به اتمام رسیده است. بازسازی گنبد‌ها و ایوان‌ها نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش ایکنا، طرح جامع توسعه کل حرم نیز تهیه شده و وقتی کار تملک زمین‌های اطراف حرم به اتمام برسد کار توسعه حرم آغاز خواهد شد.

حرم عسکریین مرقد امام علی نقی(ع) امام دهم و امام حسن عسکری امام یازدهم شیعیان (ع) است. مراقد نرگس خاتون مادر امام مهدی (عج) و حکیمه خاتون دختر امام محمد تقی (ع) امام نهم هم در حرم مزبور قرار دارد. سرداب غیبت امام عصر (عج) هم در ضلع غربی حرم سامرا واقع است.

captcha